Skogsekonomi

Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

11 inlägg 4566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

DrW  
#423281 Det finns ju flera sätt att planera sin ekonomi. Årskiftet kommer galloperande och snart är det bokslustider. Har avverkat lite i år och även köpt en del som är möjligt att börja skriva av på.
Min fråga är enkel men svår..,
Är det bättre att maximera skogsavdraget eller är det bättre att göra så stora avskrivningar som möjligt?
Det är väl ofta bättre att göra sina skogsavdrag så tidigt i skogskarriären som möjligt, för min del kan det också dröja tills det blir några större inkomster igen, men å andra sidan minskas väl räntefördelningsgrundande belopp.
Hmmm. Någon som har en åsikt?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Maxa skosavdrag eller maxa avskrivningar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423287 Avksrivningar har jag fått för mig att du inte kan ändra år från år, utan måste köra samma hela tiden. Jag hade väntat med skogsavdraget.

Användarvisningsbild

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

DrW  
#423294 Så har jag också förstått det men jag ska lägga upp planen nu och kan välja om jag tar en snabbare eller långsammare start första året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxa skosavdrag eller maxa avskrivningar?

Vedproducent  
#423295
Mangan skrev:Avksrivningar har jag fått för mig att du inte kan ändra år från år, utan måste köra samma hela tiden. Jag hade väntat med skogsavdraget.

Visst kan man ändra på avskrivningarna mellan åren. Finns gränser dock men överavskrivning enskilda år kan man göra. Reglerna kring det får dock någon mer kunnig redogöra för. Men det vet jag för egen del att vi gjort på mina bokslut. Använder LRF och dom är inte billiga men oftast så är dom duktiga.

Avatar Fallback

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

Chuck Norris  
#423298 Varför inte både och? fullt skogsavdrag och max avskrivningar.

Användarvisningsbild

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

DrW  
#423301 Vill inte överkomplicera och tänkte mig en ganska rak avskrivning. Anlitar gärna hjälp men försöker att förstå vad som verkar vettigast. Tycker faktiskt att det är rätt roligt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

DrW  
#423302
Chuck Norris skrev:Varför inte både och? fullt skogsavdrag och max avskrivningar.

Aha! Kan man göra så! Leder ju till ett rätt saftigt underskott som jag kan använda senare. Hade förstått det som att man bara kan gör skogsavdrag om man får ett positivt resultat!

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

Chuck Norris  
#423307 Jo skogsavdrag kan göras även om det leder till underskott.

Användarvisningsbild

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

DrW  
#423309 Finns det något negativt med att utnyttja skogsavdraget förutom det minskade räntefördelningsunderlaget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

Vedproducent  
#423317
Chuck Norris skrev:Jo skogsavdrag kan göras även om det leder till underskott.

Man använder ju ofta skogskontot för insättningar i samband med skogsavdraget. Du får dock aldrig sätta in på skogskontot om det leder till underskott.

Avatar Fallback

Re: Maxa skogsavdrag eller maxa avskrivningar?

Chuck Norris  
#423329
Vedproducent skrev:
Chuck Norris skrev:Jo skogsavdrag kan göras även om det leder till underskott.

Man använder ju ofta skogskontot för insättningar i samband med skogsavdraget. Du får dock aldrig sätta in på skogskontot om det leder till underskott.


Det ger ju sig självt, först max skogsavdrag och sen insättning på skogskonto till 0 resultat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).