Skogsnyheter

Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

28 inlägg 10554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

Fredrik Reuter  
#423119 SVT har idag ett inslag på nyheterna om att fackförbundet Byggnads utsett Södra Cell Värö till årets sämsta arbetsplats. Ett dödsfall har skett under året, dessutom har 1.100 riskobservationer rapporterats tillsammans med 250 tillbud. Enligt Byggnads har också obehöriga arbetare utan utbildning jobbat på bygget.

Bild


Läs mer och se inslaget här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hallan ... msta-bygge



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

bgl  
#423121 Ordföranden Lena Ek använder klassisk härskarteknik i debatten om nerläggningen av sågen I Ramkvilla i sitt inlägg i senaste Land. Hon väljer ord som "litania", "smutskastning" och "dystoptiska skildringar"!
Nu får vi se om hen tar till samma språkbruk mot fackförbundet Byggnads.

Användarvisningsbild

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

hlb  
#423189 Undrar om hen verkligen är byxad för det jobb hen får betalt för?

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423252 En gammal veteran påstod att det var först när politikerna var bortstädade som utvecklingen vände för södra på 70-talet. Tror han skrev det i atl när Ek utnämndes.

Användarvisningsbild

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

hlb  
#423257 Det var väl inte jag? Politiker blir aldrig goda företagsledare. Är vana att bara kunna höja skatten om det är kärvt i ekonomin.

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423263 Var vi inte inne i 80talet innan de blev medvind?

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423265 Vet ej vem det var men var det du så sträck på dig. Slutsatsen att politiker inte ska vara företagsledare kommer ge dig rätt till många vad var det jag sa.

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423267
gnisten83 skrev:Var vi inte inne i 80talet innan de blev medvind?

Möjligt, jag kan ha tagit fel på decennium. Jag var inte född då.

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423270 Hursomhelst är det väl knappast ordföranden som är byggledaren på Värö, utan de är någon annan som håller i projektet

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

jannee  
#423276 Skit vore det väl om det inte vore lönsamt för Södra + sågverken med dessa låga råvarupriser.
Har ingen statistik att tillgå men den som har kan jämföra med 70 talets pris och dagens - inga direkt lysande siffror för skogsägarna.
För övrigt är det en självklarhet att olyckor händer och att några (kanonmaten) utländska arbetare stryker med på varje storbygge. De storbyggen som genomförts och genomförs i Storstockholm har absolut inte varit förskonade från olyckor och flera dödsfall - tystas ned så gått det går.

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423279 Helt riktigt, det senaste i tråden kan nog betraktas som en sidodisskussion. Men en ordförande som inte har koll på verksamheten påverkar mer än många tror. När jag följt Ek i sociala medier har jag stärkts i uppfattningen det är så. Hon hade passat bättre som chefslobbyist för det är det hon lägger mycket krut på.

Användarvisningsbild

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

hlb  
#423283 Styrelsens ordförande har stort inflytande när det gäller att fastställa policy och riktlinjer i företaget. Projektledaren följer bara direktiv.

Användarvisningsbild

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

halvproffs  
#423293
busholle skrev:Vet ej vem det var men var det du så sträck på dig. Slutsatsen att politiker inte ska vara företagsledare kommer ge dig rätt till många vad var det jag sa.


Nog är det så! Tänk bara på Maud Olofsson och vattenfall. Otroliga summor som gått förlorade och hon vill inte bli intervjuad och gömmer sig för frågorna.

Användarvisningsbild

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

hlb  
#423297 Maud är enligt mig en av de mest intelligenta politikerna. Vad gäller beslutet om Vattenfall kunde hon inte fråga Fälldin, för han var hemma och tog upp potatis.

Avatar Fallback

Re: Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

jannee  
#423306 Kan inte riktigt hålla med Hlb. Däremot var nog Feldt och Palme ganska duktiga politiker. Palme var nog det mest intelligenta politiker Sverige skådat, om hans idéer sedan var bra eller inte får andra lärda tvista om.
Maud var inte ens bondslug :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).