Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

17 inlägg 9855 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Tynder  
#422671 Hej!

Vi har i familjen köpt en palms skogsvagn som vi ska dra efter en Valtra a82. Jag har lite svårt att begripa hur slangarna bör kopplas.

Traktorn har en enkelverkande ventil och en dubbel/enkel. I hytten finns en fyrlägesspak för ventilerna som är tillbakafjädrande från alla fyra lägen.
Jag kopplade slangarna så det fungerar, men jag måste hålla fast spaken.

Finns det någon funktion jag missat för att slippa binda fast spaken i läge? Är det någon extrautrustning som saknas?

Känns lite oproffsigt om man ska behöva hempula till ett lägeslås. ( antagligen jag som är oproffsig )

Tacksam för svar.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Anders Engström  
#422675 Far kör a72 och där är det gummistropp till lastbilskapell som gäller, var samma på tidigare Valmet. Vi, far å jag kanske har bommat något,men så kör vi...

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Anders Engström  
#422676 Vi drar den bakåt med stroppen, sida sida till ramstyrningen

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Bax  
#422679 Jag kör också med stropp och krok, bakåt. Det är en Valmet 465. Samt ramstyrningen vä-hö.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Tynder  
#422683 Okej, det är precis så jag har fått till det. Men då är det gummistropp som gäller då :) Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

stegmaster  
#422684 Jo, du har nog tÿvärr inte missat något, på A serien får man fiksa nån lås(håll) funktion själv, om den er utrustad med standardventil.(vil minnas det fanns "håll" funktion att välja som tillägg då traktoren var ny.)
Dock ska visstnog en Valtra mek, kunna fiksa detta så du får håll funktion i ena ventilen, men har inte forsökt detta själv. utan bara fiksat en egen patent.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

olli  
#422699 Det finns en spärr att montera för att slippa alla hemmagjorda gummiband. Fråga på Lantmännen Maskin. Jag tror inte att den är alltför dyr.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

SkogsBasse  
#422711
Anders Engström skrev:Far kör a72 och där är det gummistropp till lastbilskapell som gäller, var samma på tidigare Valmet. Vi, far å jag kanske har bommat något,men så kör vi...


Precis samma gjorde vi med A75'an.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Aqualize  
#424733 Med inbyggd spärr som ni beskriver, har den ingen kick-out funktion? För om det är sådant så hjälper inte det hela så mycket.

På min 6300 med 4 ventiler (spakar) så har jag en som låser i läge när spaken dras lite längre. Jag använder den för balkastaren på pressen. Den snurrar mattan lätt men när en bal kommer och trycket höjs så hoppar spaken ur (som den är tänkt att göra). Torde ju bli likadant när man ska ta i med kranen.
För min del blev det en liten brädpinne med klyka för spaken som förhindrar den att hoppa tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Amatörhuggare 62  
#424746 På min 6300 a har jag en lucka bakom växelspakarna.
I spakpanelen .
Därinne finns en ratt till den spaken. Som används till kran markberdarn å dylikt. Man ställer den lagom hårt. Så hoppar d inte ur.
När jag markbereder ställer jag precis. Så den sitter. För d blir många gånger på en dag man slår i och ur .

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

stegmaster  
#424766 Jag har ochså 4 ventiler på min 6400 och den har ochså kick out på 4dj. ventilen, så där får man setta en trädbit imellan om man vil använda den, utan kick out.(Fanns med en sådan trädbit.)
Själv kommer jag ställa "hjulet/ratt" på ventil 1 så det blir håll på den.
Den hoppar inte ut om trycket höjs.
( vagnen har egen hydraulik, men vinchen ska köras med traktorens hydraulik.)

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Amatörhuggare 62  
#424773 Obs Viktigt!!
Man får inte glömma ratten/ hjulet.
Om man tillexempel kör m tippvagn.
Då går flaket i topp.
Eller andra maskiner. Där kolven ej får gå max.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

stektlök  
#424782
Anders Engström skrev:Vi drar den bakåt med stroppen, sida sida till ramstyrningen


Jag gör exakt likadant som Anders :mrgreen:
Lite störande men det funkar fint ändå

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Fredrik N  
#424791 Jag skruvade fast en sån där ledad hänglåsbygel, satte i en bult så det blev något att ta tag i.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till traktorns hydrauluttag, fundering.

Aqualize  
#424928 Undran om kickout var mest undran om "håll"-varianten på snik-Valmeterna/Valtrorna är sådan eller att den verligen håller kvar oavsett tryck. Så man inte anlitar LMM eller något för att få det påbyggt och så visar det sig ändå inte hålla rätt funktion.

Ja, jag är medveten om att man mekaniskt kan låsa första ventilen på x000-serien. Men själv använder jag den för sidostyrningen av balkastaren. Tillsammans med flödesdelarventilen gör det att 4:e ventilen som driver mattan inte tappar trycket när man styr och att man kan dra ner hastigheten. Och då kör jag ändå på 1100 rpm motorvarv och 1000 rpm kraftuttaget ( = 540 på tappen). Med så högt flöde det är och liten cylinder skulle man få balkastaren att snärta från sida till sida som en hundsvans.
För skogsbruket antar jag man inte nödvändigtvis måste använda ramstyrningen exakt samtidigt som kranen så balkastarscenariot går inte att överföra. Men det är därför jag gör som jag gör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).