mån 05 dec 2016, 21:11#421891
Vedproducent skrev:Lägger in ett exempel till angående tillväxt. Första gallringen gjordes vid 24 års ålder manuellt och utkört med fyrhjuling. Andra gallring vid 35 år med skördare och stickvägar. På fotot är skogen 42 år. Den har växt 2 år till efter fotot togs. Åldrarna är exklusive plantålder. Manuellhuggningen utan stickvägar vid 24 års ålder formade ett jämnt bestånd. Här blir det inga fler gallringar. Räknar med runt 700 m3 sk/ha vid 55 års ålder. Beståndet är drygt 20 hektar.
Hur klarade beståndet vindskador efter andragallringen då? Ser ju väldigt bra ut, men som jag lärt mig är en av nackdelarna med stickvägsfri förstagallring att man ökar stormrisken vid konventionell andragallring.
Jag har planerat en del avverkningar i bördig granskog och min erfarenhet är inte att det behöver bli särskilt mycket självgallring.
Vid slutavverkning brukar skogen då dock vara riktigt ung, ett par år över laglig ålder och ca 800-1000 stam.
Något jag funderat en del på är nästa generation på bördiga granbestånd. Jag föreställer mig att det är mer röta i de här skogarna och i regel är det ju gran man väljer att föryngra med. Är det någon som har erfarenhet av om rötan ökar i andra generationens bördig gran?