Verkstan

byta däck på bilen

38 inlägg 18240 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

alias  
#421837
svenssons skrev:Kompisen som har bilverkstad där jag brukar byta mina däck har en momentpinnne (biltemas??) som han kör tillsammans med knäcken. Brukar bli lagom o efterdra efter några mil sen sitter de lagom hårt utan att ta i så man får byta kalsonger om man får punka längs vägen


Testade också momentnyckel från Biltema när jag bytte till vinterdäck på personbilen i år. Tror jag körde på 105 el. 110 Nm. Var någon bult som var lite lös vid efterdragningen, men inte oroväckande. Vet inte vad som rekommenderas exakt - någon med förslag?

MVH
Alias

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421852 Värt att veta att man bör dra något nm hårdare för varje gång man har loss hjulet.
Varför - vet ej, men denna information har jag fått från en däckverkstad, de om några borde veta vad de pratar om.
MEN drar du för hårt sträcker du ut bulten = gängorna blir längre (glesare) och hjulet sitter inte lika bra, även denna information från däckverkstad.

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421854 Jag har efter olika prov av metoder kommit fram till att jag tycker det är lämpligt att dra åt med ett fälgkors
och bara använda hand/underarmskraft, inte mer än så och känna på muttrarna med sagda fälgkors efter några mil.
Sen när man ska ta lös ska det räcka med att sätta en fot på fälgkorset och hålla andra sidan med en hand och knycka till.
Pyttelite fett/pasta max en halv lillfingernagel på gängen räcker fint och det behövs inte ens varje år.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

Tosca  
#421864 Hur går det @ ForestOps, har du besegrat hjulbultarna eller blev det skärbrännaren?

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421869 Blev med riktigt förbannad efter fått nya sommarsulor i höstas, vissa bult gick den stora mutterknackarn bet på, även någon låsbult.
110Nm står de i BMW manualen och brukar faktiskt ta de med momentnyckeln numera...

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

ForestOps  
#421882 Nja jag blev trött på skiten skruva tillbaka allt som det var och drog till en bilverkstad. För 300 kr slipper man att göra skiten själv! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Vardon  
#421886
alias skrev:
svenssons skrev:Kompisen som har bilverkstad där jag brukar byta mina däck har en momentpinnne (biltemas??) som han kör tillsammans med knäcken. Brukar bli lagom o efterdra efter några mil sen sitter de lagom hårt utan att ta i så man får byta kalsonger om man får punka längs vägen


Testade också momentnyckel från Biltema när jag bytte till vinterdäck på personbilen i år. Tror jag körde på 105 el. 110 Nm. Var någon bult som var lite lös vid efterdragningen, men inte oroväckande. Vet inte vad som rekommenderas exakt - någon med förslag?

MVH
Alias


Momentnyckel är smidigast. Tänk bara på att använda den rätt. Inte som när jag var in med en jobbil till idioterna på den verkstaden som drar i momentnyckeln, den löser ut utan att egentligen flytta sig och sen är de nöjda. Att de inte har någon som helst aning om vad de dragit med tror jag inte de förstod.

Annars gör som tyska armén: Kolla instruktionsboken om det står där vad din ska ha.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421892 Förhoppningsvis får du ForestOps ingen punktering för då står du ånyo med Svarte Peter :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).