Sågverk (mindre)

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

33 inlägg 13127 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421666 Har inte fått sågat på bandsåg, men pappa fick det gjort för att prova en gång, hans kommentar var att det gnuggar in spånet i virket istället för att blåsa ur som med klinga

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Blivande snickare  
#421671 Jo man får gärna borsta virket efter sågning. Vanlig gatuborste duger bra å går snabbt.

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Pabene  
#421790 Jag tycker det är fel att basera sina åsikter om sågverk grundat på någon enda situation. Om man sågar timmer i en klingsåg med slö klinga och våldsam matning, så att spånet/fibrerna "slits ut" ur sågsnittet, erhålles brädor med så dålig yta att snickaren vägrar jobba med virket. Men det kan gå ganska fort. Om man sågar stockar med stockbandsåg där bladet är slött och med för liten skränkning, erhålles också dåligt resultat.
Det är väl mera just att jämföra sågningsresultat mellan utövare som kan sitt jobb och hanterar sin utrustning på rätt sätt. En bra stockbandsåg, med välskötta sågblad, ger mycket fina sågningsresultat: Bra precision, lågt energibehov, maximalt virkesutbyte pga tunt sågsnitt, ingen oljeförbrukning, är några av fördelarna. För användare med behov av få fram material för underhåll och renovering av hus anser jag att en modern stockbandsåg är ett självklart val.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).