Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

21 inlägg 10529 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

BjörnS  
#382593 Tycker också att du skulle köpa en pump istället.

Läs från inlägg nr 185

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

FTG
Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Siggetass  
#421333 Hej,
Kör ett identiskt ekipage sedan -96. Stötte på exakt samma problem dag nr 1, men vi hankade oss fram en vinter. Eftersom det är en så pass kort kran, är det viktigt att inte laborera med att ändra geometrin: du får ett missfoster som blir oanvändbart. Kranen är ju redan superslö (kräver maxvarv på traktorn), och du får en otäckt sölig snigel som inte når dit du vill.
Lägg några tusen på en bra pump istället. 400'an ha ju egen hydraultank, så du kanske t.o.m kan bygga nåt smart och använda den. Den lilla kranens oljevolym mathcar nog. I mitt fall gjorde vi ett radikalt grepp: Vi köpte en pump med adapterplatta från Weimer. Det högre flödet gör att man kan ligga på förhöjd tomgång och bara ösa. (Har redan sparat in så mycket diesel att det betalt pumpen och går plus!) Jag har en omkastarventil ner i traktorn, så vanlig hydraulik går med originaltryck (för att inte bryta sönder hydraularmarna). Före omkastarventilen sitter det sedan en överströmmare på 175 kg, kopplad med ett T till retur. På detta T sitter sedan ett uttag för fri retur från vagnen. På överströmmaren sitter uttaget till vagnen. Jag har kört ut flera tusen kubik (mest gallring) med den här kombon, som är smidigare än fyrhjuling med stel vagn! Dock kräver det en någon meter bredare stickväg. Har kört all slutavverkning på gården, och där krävs lösningen med egen pump, tro mig. All räckvidd man kan krama ur kranen behövs om du apterar över 4,30. Så labba _inte_ med geometrin, det är stendött.
Jag kan inte komma på en bättre lösning än detta. Kan du slippa tank, så sparar du ju en peng också. Dessutom är en tank framför grinden skit, då den förstör sikten i grinden.
Snåla inte, gör nåt du kan använda.

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#421554 Vi har löst problemet med att köpa en separat pump som går på kraftuttaget med separat tank på vagnen. Dock är det så som du säger att tanken skymmer lite på vagnen. Ramstyrningen går dock med traktorns pump så man kan köra utan att ha kraftuttaget igång. Vilken skillnad det är "OJ" vill jag säga. Lyfter riktigt bra utan något större varv på traktorn. Har en tvåvägsventil som växlar mellan kran och vinch. Vinchen är manuell med spak men jag har byggt om den med en 12v ställmotor och fjärrkontroll för att kunna dra ut träden utan att behöva stå vid kranen och dra i snöret, fungerar kanon. Jag är mycket nöjd med lösningen på problemet. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421559 Kul att det blev bra, blev det så dyrt som du fasade?

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#421588 Ja men det är var värt pengarna. Alternativet att byta traktor fanns inte i ekonomin.
Betalade strax under 10´ + moms med en större växellåda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

fidde66  
#427063 Finns det inte en större pump som passa i traktorn ?
Vi hade en BM400 och patu 7ton med allgripen 400 kran, upplevde inte problem med trycket bara flödet...
Iof en gammal kommun traktor.

Kranen orkarde lika "lite" då som nu med en Valtra 700 framför :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).