Föryngring

Planterad contorta

25 inlägg 11747 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42130
michaels skrev:Är det någon som sett några sådda bestånd av contorta?

Är själv intresserad av att prova på några områden, min egen uppfattning är att det dåliga ryktet beror dels på plantor dels fel provinienser, med rätt frö och sådd tror jag det blir riktigt bra, kanske bättre än än vad någon tidigare trott.


Ring Holmen,de har gedigen erfarenhet av sådd. Då du funderar på contorta gissar jag att du har skogen på annan ort?

/Nisse

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42154
nisse skrev:
michaels skrev:Är det någon som sett några sådda bestånd av contorta?

Är själv intresserad av att prova på några områden, min egen uppfattning är att det dåliga ryktet beror dels på plantor dels fel provinienser, med rätt frö och sådd tror jag det blir riktigt bra, kanske bättre än än vad någon tidigare trott.


Ring Holmen,de har gedigen erfarenhet av sådd. Då du funderar på contorta gissar jag att du har skogen på annan ort?

/Nisse


Holmen har bestånd här i Härjedalen som är sådda och verkligen bra. Jag har inte sett dem själv. Jag kommer att så nästa år.

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42182 vi har sått ungefär 500-1000 hektar contorta i sommar och dom verkar ju veta att det går när vi sårr så mycket med hektar av contorta all den sådden gjorde vi jämtland härjedalen

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

michaels  
#42243 Det verkar som både Holmen och SCA sår mycket, och även Contorta.
Är lite osäker på Svea, någon som vet?

Jo skogen ligger i Lule älvdal, strax utanför Boden.
Vi har fina tallområden, ca 60% tall totalt.

Med sådd verkar man kunna få fram riktigt bra bestånd oavsett om det är björk, gran eller tall.
Plantor i all ära, men sådd verkar ge ungefär samma skog som bra självföryngringar, stort urval vid första röjning.

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42253 svea sådde vi 200 hektar åt men inge contorta holmen mellanskog verkar ha fastnat för contorta

Användarvisningsbild

Re: Planterad contorta

Lill Junior  
#43463 Har man ett bestånd med dålig contorta så får man ju slutavverka de, iom att de inte finns någon lägsta slutavv. ålder.

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

Ford Teg  
#48612 Jag har sett ganska många olika contorta planteringar -det är ett vitt spektra från extremt dåligt till otroligt bra med raka stammar och för att vara så hög tillväxt -god kvalite. I Skellefteå såg jag ett C-bestånd på en T17 som var 20 år och innehöll 100 m3sk -tror personligen att Plantskolorna/plantförsäljarna intre kunnat/brytt sig att hålla i sär provenienserna.

Nu kommer vårt frö från egna frö plantager så jag tror faktiskt det blir bättre i framtiden ...

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

BetulaNana  
#97438 Jag vill slå ett slag för ett bra exjobb i ämnet

http://stud.epsilon.slu.se/1092/1/Ledin_J_100423.pdf

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

mrlynx  
#102489 Snöbrott verkar vara ett problem i planterad contorta.
Det skulle ha varit intressant att få jämföra med ett bestånd av sådd contorta.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=380402

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

BM 35  
#102499 På rätt mark är ju pc förbaskat bra,, områden som har problem med vinterälg skulle ju inte ha så mycket skog om det inte funnes pc,,,,där svensktallen står som skilett,,,Växer pc och frodas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).