Inomgårdsmaskiner

Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

60 inlägg 21983 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421531 Hej

Är lite sent ute :oops:

Har en gilson snöslunga som vägrar starta.

Haft isär den men blir inte klok.

Tidigare ägaren gjorde tydligen om autovarvaren eller vad det kallas och man sköter gasen helt med ett nymonterat reglage.

Startade inte när jag köpte den men fick som ett under igång den genom att tejpa över luftintaget på förgasaren och göra små hål.

Sen gick den som fan men i slutet på förra året så ville den inte starta mer :surp:

Den ger gnista. Kolven går fritt men verkar som att soppan inte kommer fram..

Några tips på felsökning och lokalisering ?

Ang den tidigare ägarens påhitt..

Bakom tanken så finns det en arm som sitter på en pinne som går in i cylinderblocket.. (Denna går att dra ut).

Vad är den till? Samt under/ bakom tanken finns något reglage som inte verkar vara ihopkopplat längre. Samt en kabel :/



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

JensSkoog  
#421532 Om det handlar om Gilson, så är det bara att ropa på @Totte :lol:

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421533 Toooooootte :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

JensSkoog  
#421536 That's the way - han dyker upp snart, och vad han inte vet om Gilson, är det inte värd att vita :lol: c

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421539 Har en gilson med en större techumse-motor 10hk där det fick stå med soppa i förgasaren flera snöfria säsonger. Sen var det färdigkört för det blev beläggningar i förgasarn. Det är aldrig för sent att ge upp men efter 4 olika rivningar, inkl. alla olika till buds stående kemikalier, återstod bara en totalöppning av förgasarn. Det är ett himla krångel med press-/gjutpluggar som ska tas bort mm.
Så då gav jag upp och köpte en gasare för 200 spänn från Alibaba-Kina. Den startade direkt och gick som f-n. Ännu ingen långtidstest dock.
Det är ju ingen superprecision i de där grejorna ens original så ...
Ett felförslag från centraldalarna.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421542 Det är absolut något som jag är beredd att testa :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421546 Jodå jag är här nu.

Det låter som den inte får soppa, som du säger. Den misstänkte i detta fall är i första hand ett pumpmembran på förgasaren. Eftersom du säger 5 hk, så utgår jag från att det är modellen där tanken ligger under förgasaren. På förgasarhalsen finns ett lock.
1480788206_090103_02a.jpg


Bakom det finns ett membran. När det blir gammalt och hårt orkar det inte pumpa upp soppa från tanken. Skaffa nytt och byt. Antingen hos en bra handlare för trädgårdsmaskiner, eller hos http://www.briggsparts.se/grp/membran.php.
1480788205_090116_02.jpg


Var försiktigt när du öppnar, håll reda på fjädern och ringen och rätt ordning på dom. Kolla vid köp att du får rätt membran, det finns två varianter.

Passa då på att göra rent alla kanaler och sugsilar mm. Det är inte alls så krångligt som för han med Tecumseh. Den här förgasaren är mycket enkel.

Bakom tanken så finns det en arm som sitter på en pinne som går in i cylinderblocket.. (Denna går att dra ut).


Låter som det var regulatorarmen. Går den att dra ut så är den inte i funktion alls.

Antingen var den kass innan eller så har förre ägaren förstört den. Det som återstår att göra, kanske det som blev gjort, är att koppla en gaswire eller länk direkt till spjället och så reglera varvet manuellt. Kolla alltså om det reglage som satts dit påverkar gasspjället direkt. Finns ingen annan lösning om du inte vill plocka isär hela motorn för att hitta problemet med regulatorn, som sitter inne i vevhuset. Gissar att du inte vill ha så skoj.

Kabeln är för stoppbrytaren.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421550 Jösses! Du måste vara forumets helgon när det gäller Gilson :-BD

Stort tack för dina svar! Japp. Tanken sitter under förgasaren.

Ska beställa membranet och börja med det :)

Dum fråga. Vad är det för lock på förgasaren? Min förgasare är öppen upptill precis som din bild.

Ha ha nu det sitter en gasvajern från förra ägaren för jag hinner nog inte riva isär allt innan snön kommer ;)

Aha. Kabeln går till brytaren.. Hittills har jag stoppat genom att lyfta på tändhatten ;)

Några bra tips på vart kabeln ska anslutas?

Återigen. Stort tack :) :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

JensSkoog  
#421552 Där ser du, @D09 :lol:
Finns ingen som Totte :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421556 Ha ha verkligen

Stort tack för hjälpen :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421569
D09 skrev:Vad är det för lock på förgasaren? Min förgasare är öppen upptill precis som din bild.


Kolla igen på min första bild, den röda pilen pekar på locket där membranet sitter, på sidan en bra bit in mot cylindern.

Några bra tips på vart kabeln ska anslutas?


Har du ett tändningslås uppe på styret och som funkar? Skall dras en kabel dit från anslutningen där under tanken. Annars kan du sätta en strömbrytare varsomhelst, ena polen hit, den andra till gods, för att kortsluta och stanna.

D09 skrev:Ha ha nu det sitter en gasvajern från förra ägaren för jag hinner nog inte riva isär allt innan snön kommer ;)


Funkar nog, kolla att den rör på gasspjället. Var sen försiktig med gasen, utan regulator har du inget som skyddar mot övervarv.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421573 "Kolla igen på min första bild, den röda pilen pekar på locket där membranet sitter, på sidan en bra bit in mot cylindern."

Så förgasaren ska vara helt öppen på ovansidan? Som på bilden Du visade :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421574
D09 skrev:"Kolla igen på min första bild, den röda pilen pekar på locket där membranet sitter, på sidan en bra bit in mot cylindern."

Så förgasaren ska vara helt öppen på ovansidan? Som på bilden Du visade :)


Jomenvisst, där tar den in luften. Stänger du där får den ingen luft, blir tvärsur och går inte alls. Snöslungor har inte heller nåt luftfilter, bara kåpan som skyddar mot att få in större saker. Ett filter skulle i vilket fall bara frysa igen.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421581 Grymt!

Stort tack :) Jag som klurat på den där öppningen så länge ha ha

Men om hålet inte ska täppas till.. undrar varför den krävde att man tejpade för och sedan gjorde några små hål.. Annars vägrade den starta eller gå ha ha

Kom på det av en slump förra året när den inte ville starta och jag råkade hålla handen lite slarvigt över och så drog den igång direkt ha ha därav tejpen.

Kan det ha med ett membran som är påväg att ge upp tro eller är det helt separat ifrån varandra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421653 Om den inte får bensin nog så får man den att gå genom att delvis strypa lufttillförseln så att du tvingar fram en fungerande bensin/luft-blandning.

För just den här modellen innebär strypningen också att det blir kraftigare vakum i förgasaren som påverkar det där membranet så det orkar pumpa upp soppan trots att det är gammalt och styvt, alternativt att det är igensatt i silarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).