Skogsmiljö och Trädlära

En berättelse av en utsatt skogsägare

41 inlägg 13093 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420396 Jo, självfallet lider jag med Littorins. Vore jag säker på att jag fick behålla min mark, skulle det givetvis bli en annan prioritering med röjsågen.

Men nu tycks realiteten vara att antingen satsa strikt på produktionsskog, och god chans att behålla rådigheten på sin mark, eller också satsa på att gynna naturvården och riskera konfiskationer. Då blir det produktionsskog för min del.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Lågbonitet  
#420402 Problemen ligger som jag ser det inte bara i enskilda tjänstemän utan i "trenderna". Ena stunden ska det ena bevaras nästa stund något annat. För att inte tala om prestigeprojekten, hur mycket pengar har inte plöjts ner i enskilda gruppers prestige. Prestige som kan leda till befordran eller rent av ett vackert tal vid pensioneringen.

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

ananders  
#420410
ananders skrev:
T Landström skrev:Och sitter människorna i Skydda skogen och säger att man som skogsägare kan skapa biologiska värden i skogen...vi tänker bara på att skövla skogen och få ut så mycket pengar som möjligt....


Mmmm, tänkte lägga in denna berättelse på deras Facebooksida.


Då vad det gjort, roligt och se vad man får för reaktioner. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

skogsrisen  
#420415 Snart finns det nog entreprenörer som livnär sig på att ta in uppdrag innan avverkningsanmälan och även under tillväxttiden som ser till att skogen inte kan hålla höga naturvärlden så anmälan går igenom eller vad tror ni :?:

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Älgfoderodlare  
#420428 Och det är ju detta som beskrivs i Littorins fall,som borde gör att personerna på berörda myndigheter. Skulle fatta att det är viktigare att värdera o ge skyddsvärde åt brukare som Littorins. Och inte se till VAD de gjort. För just dessa effekter av deras arbete, är vad som deras lagar säger skall göras i skogen. Men om inte Littorin funnits på denna mark, hade inte värdena funnits. Det hade samma myndigheter sett till. Så det självklara hade varit att både Ls o SS gett Littorins MVG i skogsskötsel, bugat o tackat för föredömet o gett dem ett fortsatt brukningserkännande. Den svenska skogen hade ju på detta sätt, kanske inte ha behövt gå miste om dessa värden.
Ger Littorins all min sympati i deras kamp att få förbli skyddsvärda brukare utan markförlust !

Avatar Fallback

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

jannee  
#420431 Kontentan av allt blir att man endast får satsa på en intensiv virkesproduktion för att undvika att myndigheterna beslagtar marken/skogen.
Hade Littorins anfader lytt myndigheterna när de förordnade homoslybehandling och därefter plantering av gran hade Littorin inte haft några problem idag. Däremot "ståtliga" granåkrar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420435 Men det måste gå att få till en bättre ordning, utan att behöva få ett fullt krig!

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420454 En mycket bra och gripande berättelse om oss privata skogsägare som blir misshandlade och diskriminerade av etablissemanget.
Jag känner igen mycket från min fars kamp och tvära omställningar som nog förkortade hans liv.

Jag själv har också fått dålig erfarenhet av underliga tjänstemän och lantmätare som istället för att följa lagen kör sina egna politiska race som skall påtvingas alla bondlurkar...

Jag ger stående ovationer...

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

paan14  
#420474 Värre lär det nog bli om Miljöpartiet får fortsätta härja...

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420476
paan14 skrev:Värre lär det nog bli om Miljöpartiet får fortsätta härja...

Tyvärr lär du ha rätt. 😡 Låt oss därför hoppas att maskrosormas inbördeskrig fortsätter, så att de åket ut från riksdagen i nästa val.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

axwell  
#420505
Niking skrev:Tyvärr lär du ha rätt. 😡 Låt oss därför hoppas att maskrosormas inbördeskrig fortsätter, så att de åket ut från riksdagen i nästa val.
/Niklas


Skälet till inbördeskriget består till största delen i att kritikerna anser att riksdagsmedlemmarna har ställt till för lite djävulskap. 😡

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420516
axwell skrev:
Niking skrev:Tyvärr lär du ha rätt. 😡 Låt oss därför hoppas att maskrosormas inbördeskrig fortsätter, så att de åket ut från riksdagen i nästa val.
/Niklas


Skälet till inbördeskriget består till största delen i att kritikerna anser att riksdagsmedlemmarna har ställt till för lite djävulskap. 😡

Förvisso, men inbördeskrig bland maskrosorna kan ju bidra till att de åker ur riksdagen i nästa val.

F.ö. hade djävulsskaoet undvikits om borgarna haft vett att samarbeta med SD.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Älgfoderodlare  
#420697 Nu är det ju inte politikernas fel att vi har den regeringsbildning vi har. Vi får ju skylla oss själva för att vi röstade som vi gjorde -14. Och hade inte alla SD o Mp/ S väljarna blivit så jävla skvätträdda av den bild som dessa partier målade upp om vilken framtid vi skulle gå till mötes. Då hade vi inte haft denna grön-röda exproprierings regering vi har idag. Titta gärna på Ronny Eriksson's monolog om "Molnet" på youtube o begrunda. Ni kan byta ut "Molnet" mot vilket samhällsproblem som helst. Men det är så träffande på oss svenskar. Därför får vi nu stå med skägget i brevlådan och se om vi kan sansa oss till nästa val och göra om och göra RÄTT ! Under tiden får vi markbrukare bara härda ut. Med ett uns av eftertanke före valet, hade vi själva kunnat undvika denna stympning av vårt ägande !

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420699
Älgfoderodlare skrev:Nu är det ju inte politikernas fel att vi har den regeringsbildning vi har. Vi får ju skylla oss själva för att vi röstade som vi gjorde -14. Och hade inte alla SD o Mp/ S väljarna blivit så jävla skvätträdda av den bild som dessa partier målade upp om vilken framtid vi skulle gå till mötes. Då hade vi inte haft denna grön-röda exproprierings regering vi har idag. Titta gärna på Ronny Eriksson's monolog om "Molnet" på youtube o begrunda. Ni kan byta ut "Molnet" mot vilket samhällsproblem som helst. Men det är så träffande på oss svenskar. Därför får vi nu stå med skägget i brevlådan och se om vi kan sansa oss till nästa val och göra om och göra RÄTT ! Under tiden får vi markbrukare bara härda ut. Med ett uns av eftertanke före valet, hade vi själva kunnat undvika denna stympning av vårt ägande !

Så du menar att det är väljarnas fel att inte de borgerliga politikerna vill samarbeta med SD?

Valresultatet är vad det är, liksom mandatfördelning, men med det valresultatet och den mandatfördelningen kunde det bli många olika regeringskonstellationer, beroende på hur politikerna behagade att sköta sina kort.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 28 nov 2016, 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En berättelse av en utsatt skogsägare

Älgfoderodlare  
#420702 Situationen hade ju förmodligen aldrig uppstått. Om inte vissa hade gått till valurnorna med den skrämselhicka man fick av vissa partiers svartmålning av vår framtid. Vi hade det bra under de borgeliga 8 år som alliansen styrde i Sverige. Och när man har det för bra, tenderar man att ägna sina tankar åt mer triviala ting. Och det var där som vissa lyckades så split hos det svenska folket.
"Små tänkare diskuterar människor ! "
"Medelmåttiga tänkare diskuterar händelser ! "
"Stora tänkare diskuterar ideer och framåtskridande ! "

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).