Vedmaskiner, flishuggar

Tips sågspån!

14 inlägg 11950 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips sågspån!

Bengt olsson  
#26308 När jag kör med vedmaskinen blir det en mängder sågspån vad skall jag göra med allt detta känns lite onödigt att slänga det på tippen.
Spånen är ju inte torr annars skulle det väl funka till strö för hästar,har ni några ideer så är jag tacksam :lol:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips sågspån!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26311
Bengt olsson skrev:När jag kör med vedmaskinen blir det en mängder sågspån vad skall jag göra med allt detta känns lite onödigt att slänga det på tippen.
Spånen är ju inte torr annars skulle det väl funka till strö för hästar,har ni några ideer så är jag tacksam :lol:


man kan packa den i t ex mjölk kartonger eller dyl. och lägga med en eller ett par när man eldar, givetvis måste den då vara torr...

de är ju lite meck...

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26323 Kör man med kedjekap blir det kedjeolja i spånet. Inga större mängder kanske. Men det är väl inte så bra för djur att ligga i. I bland får jag mycket alspån , tänkte sälja det som rökspån men med tanke på oljan är väl det inte så lämpligt.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26620 Jag har också funderat lite på detta.
Mitt bästa tips är nog att använda det till att "ströa" stigar.
Bekvämt och tyst att gå på, bra för pyrshjakt osv.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26645
MickeBM skrev:Jag har också funderat lite på detta.
Mitt bästa tips är nog att använda det till att "ströa" stigar.
Bekvämt och tyst att gå på, bra för pyrshjakt osv.


pyrshjakt?

vad är de för en oinvigd jägare?

Avatar Fallback
jokin  
#26700 smygjakt :)

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26719 Precis. :D

Användarvisningsbild
finnbjörnen  
#35902 Skulle det gå bra om man använder vegetabilisk kedjeolja i stället?

Grovt sågspån är utmärkt som strö på komposten och i utedasset. Helst blandat med nåt annat dock, som gräs eller löv.

Annars kan man väl strö ut det i skogen, där det fungerar som gödning. Men det är ju en del besvär...

Jag har fräst ner en hel del sågspån i hustruns odlingsjord för att luckra upp vår kompakta lerjord. Vet dock inte om det är en särdeles god idé.

Ibland har grannarna tacksamt tagit emot både flis och sågspån.

Kunde man inte kränga det åt japanska turister på nåt sätt? "Genuine viking sawdust, guaranteed to ... " - ja, vi vet ju alla vad som följer. :wink:

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#35906 Har lämmnat en bigbag till en som eldar med flis!.Bättre än att köra till tippen.

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#35909 Ingen bra ide att ha spånet i odlingjord ty det innehåller terpener och andra ämnen som hindrar växtligheten. Detta vet säkert bönderna mera om.

Användarvisningsbild
finnbjörnen  
#35918 Ajdå. Det kanske förklarar det klena odlingsresultatet. Och att morötterna smakar gran samt att potatisblasten ser ut som små aspar... Tack för varningen!

Användarvisningsbild
sjodin  
#38253 Om det är AL.

Torka och sälj i sopsäckar som "rökspån". 1kg på Clas ohlsson till deras abu rök kostar 29.90 så då kan man ju ta 4kr/kg eller nått. Man blir ju trots allt av med det!

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38255 Spånen går perfekt att använda som strö hos djur.
kolla med dina lokala farmare eller häst tokar om det är någon som behöver.

Avatar Fallback

Re: Tips sågspån!

orre  
#42042 Grannen (som har kor) betalar 80kr + moms per m3......Å jag är glad att bli av med spånet :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).