Servicebyggnader

Våra sågverk!

27 inlägg 15253 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

Mowi850  
#413875 Jo det ska bli riktigt rolig framöver. Har längtat ännda sedan morfar sålde sitt sågverk när jag var liten.[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413903
1477074199_12028761_10153219320249065_926444185639997843_o.jpg


Nog är det fint med tak och lyse över sågen.

Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

Mowi850  
#413913 Det var riktigt fint slurfi. Man ska ju utnyttja dyngnets alla timmar[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

Olov Jonsson  
#417090 Riktigt fint med lyse Slurfi, så långt har vi inte kommit än. Man kan gärna lägga in bilder på sågat virke, ströläggning och annat som hör sågverk till!

   TS
Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

jan larsson  
#417370 jag håller på och ställer upp mitt 7,5 meters logosol m3. på ett lastbilssläp med kapell och helt öppningsbar sida med vikdörrar. det blev så för att jag behövde något att få hem rundbalarna med. och tänkte även på sågverket för att ha nytta av släpet året runt. då kanske man hinner såga en bråkdel mer av vad man önskar. (kanske byte till bandsåg. det skulle passa i släpet det också.)

det skull ju kunna bli mobilt. men det var inte tanken. tanken var att ha möjlighet att såga vid sämre väder. samt kunna komma och gå efter lust och humör. och för att slippa släpa elsågen ut och in. samt låta sågspån, tillbehör, hjälpmedel, kedjor mm. vara torrt kvar vid sågen.

ett fast såghus till logosolen tyckte jag kändes för avancerat. nu kan jag parkera släpet där det blir minst i vägen. och flytta det vid behov.
ett plus till blir ju att jag måste städa ur släpet en gång om året.

Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417372 Det var ju en ny tanke!

Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

jan larsson  
#417379 jodå klurig är man eller var det snål.

Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

Olov Jonsson  
#418244 Tycker oxå det var bra idé. De ända som blir lite drykt är väl att du måste springa upp å ner ganska mycket för att lägga på nya stockar, som jag antar du gör med traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

jan larsson  
#418445 när det är färdigt med stockhylla och vagn för justering av stocken i längdled. så räknar jag med ca 4 st. stockar på släpet. sen så är ju inte logosolen det snabbaste såget. det tar ju lite tid att justera in stocken, såga den, samt bereda och ta hand om det färdigsågade.

men det klart. om man sågar för timmring då blir det en och en. men lite motion mår man bara bra av

Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

Mowi850  
#419948
DSC_0018.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0016.JPG

Har idag huggt lite för mitt kommande såghus bygge. Där det är huggt är meningen att jag ska fylla ur och få en större plan. Sen guta en plata nästa år om det hins med.

Användarvisningsbild

Re: Våra sågverk!

skarplycka320  
#428911 [url][/url]
1483814843_dsc_2344.jpg
BR Lindqvist Säter ab.
Producerat 8 m3 1" brädor idag på den. :P
Härligt med lukten av nysågat :smile:

Avatar Fallback

Re: Våra sågverk!

Olov Jonsson  
#446511 Fin sågbänk, likadan som våran. Hur är ditt såghus utformat Skarplycka? Ser att du har pressening på väggarna. Är det för att kunna öppna upp så mycket som möjligt eller är det inte färdigt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).