Före och efter jobbet

Är din epost hackad?

11 inlägg 5905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är din epost hackad?

totte  
#419734 Programmet "Dold" från SVT har ställt ihop en databas över svenska epostadresser som är hackade. Databasen har gjorts tillgänglig så man kan söka sin adress och få svar om den blivit hackad.

Sök på: https://dold.svt.se/

Programmet: http://www.svtplay.se/video/11171365/do ... ?info=visa



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är din epost hackad?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419735 Bra att få en liten påminnelse om att byta lösenord lite nu och då!

Men hur kan folk säga att man skall ha olika lösenord på alla olika sidor? vem håller koll på 30-50 lösenord?
Givetvis på de viktigaste sidorna kan man ha ett enskilt

Avatar Fallback

Re: Är din epost hackad?

Elfving  
#419738
SkogsGotte skrev:Men hur kan folk säga att man skall ha olika lösenord på alla olika sidor? vem håller koll på 30-50 lösenord?

Du är tvungen utifrån de givna förutsättningarna om du inte vill riskera att någon skall använda funnet lösenord från en hackad site på en annan som du använder.
Risken är liten att vanligt folk (dvs inte statsminister eller riksdagsledamot) råkar ut för trubbel. Det är ganska ointressant att använda t ex min identitet på nätet i politiska syften.
Däremot är detta en väckarklocka. Se över de konton ni använder och byt lösenord/spärra de som ni ändå aldrig använder. I värsta fall (lär aldrig hända) tar någon annan över och driver ditt bortglömda konto på nån random site vidare...

Användarvisningsbild

Re: Är din epost hackad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419740 Gäller bara email.
Andra konton håller väl Chrome/Gmail/G+ ordning på så man slipper minnas?

Avatar Fallback

Re: Är din epost hackad?

Elfving  
#419742
Slurfi skrev:Gäller bara email.
Andra konton håller väl Chrome/Gmail/G+ ordning på så man slipper minnas?

Det är egentligen fel i subject, "är din epostadress hackad?".
Om du har en eller flera epostadresser som använts för att registrera medlemskap (dvs konton) på Internet så har dessa läckt ut via hackerattacker och således kan dessa hackers ha tillgång till ditt lösenord till skogsforum.se under förutsättning att du använder samma emailadress här som på en site där du registrerat dig med samma emailadress och använt samma password. Detta förutsätter naturligtvis att de lyckats få reda på password via annan site vilket måste hållas som osannolikt men inte omöjligt.

Chrome håller reda på ditt lösenord, men om hackers har tagit reda på ditt lösenord till en annan site där du av normal lathet använde samma password som på en tredje site så kan de i teorin logga in på bägge nu eftersom de har både ditt login (dvs din emailadress) och ditt password som du troligen använder på flera ställen.

Användarvisningsbild

Re: Är din epost hackad?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419747 Mitt lösenord som jag använder på skogsforum hade läckt ut..
Men nu har jag bytt ....

Avatar Fallback

Re: Är din epost hackad?

Fredrik  
#419766 Hej, SW: Det måste varit att du använt samma lösenord som på en tjänst som blivit hackad? Skogsforum har inte blivit hackat vad jag vet och jag använder en bra tjänst som övervakar servrarna 24-7. Dessutom är lösenorden hårt krypterade på skogsforum. Jag har försökt att knäcka ett lösenord från databasen för att testa. De tjänster jag testade med då klarade inte att knäcka krypteringen.
Skrämmande att vissa riktigt stora tjänster än idag sparar användares lösenord i klartext...

Användarvisningsbild

Re: Är din epost hackad?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419776
Fredrik skrev:Hej, SW: Det måste varit att du använt samma lösenord som på en tjänst som blivit hackad? Skogsforum har inte blivit hackat vad jag vet och jag använder en bra tjänst som övervakar servrarna 24-7. Dessutom är lösenorden hårt krypterade på skogsforum. Jag har försökt att knäcka ett lösenord från databasen för att testa. De tjänster jag testade med då klarade inte att knäcka krypteringen.
Skrämmande att vissa riktigt stora tjänster än idag sparar användares lösenord i klartext...


Det verkar stämma, det är en typ av lagringstjänst som har läckt massor av miljoner lösenord.....
Jag registrerade mig på den för flera år sedan efter rekommendation, då dator minnet var begränsat.
Det blev aldrig aktuellt att nyttjat den tjänsten eftersom jag uppgraderade datorn med mer minne.

Avatar Fallback

Re: Är din epost hackad?

Jckssn  
#419814 Ser att den här länken har delats rätt flitigt på facebook och ofta med texter som "Är din epost hackad?"
Det är fel eftersom det är i regel konton med din epost som användarnamn som blivit hackad och inte epost-kontot i sig.
Däremot kanske det är vanligt att personer använder samma lösenord på sin epost som på många andra tjänster, men det är som att be om att få problem.
Jag var också drabbad, men då på ett ställe jag inte varit aktiv på ett par år och med ett lösenord som inte används någon annanstans.


Man bör ha ett starkt och bra lösenord till sin epost-adress som man inte använder på andra konton.

Användarvisningsbild

Re: Är din epost hackad?

totte  
#419918
Jckssn skrev:Ser att den här länken har delats rätt flitigt på facebook och ofta med texter som "Är din epost hackad?"
Det är fel eftersom det är i regel konton med din epost som användarnamn som blivit hackad och inte epost-kontot i sig.


Visst har du rätt i det, rubriken blev lite slarvig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är din epost hackad?

röjjare  
#419930 Jag har gjort så att jag har samma lösenord på alla sidor, men lägger till några bokstäver från namnet på tjänsten jag loggar in på. På så vis blir det olika lösenord men ändå lätt att komma ihåg. Tex om tjänsten heter blocket så blir lösenordet B*lösenord*L

SkogsGotte skrev:Bra att få en liten påminnelse om att byta lösenord lite nu och då!

Men hur kan folk säga att man skall ha olika lösenord på alla olika sidor? vem håller koll på 30-50 lösenord?
Givetvis på de viktigaste sidorna kan man ha ett enskilt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).