Uppvärmning

Inställning calmar pannan

25 inlägg 13522 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inställning calmar pannan

Axl  
#419731 Har en calmar panna V65. Vreden på den går åt helvete för lätt. Kom emot laddtermostaten ikväll när jag sotade vilket fick till följd att pannan hade slagit ifrån och kylslingan stod och spolade när jag kom ut för att lägga i.

Hur har ni ställt ladd resp driftstermostaten? Och varför finns möjligheten att ställa in pannan så att den kokar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Inställning calmar pannan

Fredrik Reuter  
#419795 Hej,
Bra fråga, jag vet inte varför det går att ställa laddtermostaten upp till typ 300 grader.
Driftstermostaten ska alltid vara på max (95) och laddtermostaten har jag på 60 när jag eldar med ved.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#586068 Då var det dags att dra igång pannan igen efter sommarvilan! Som vanligt så har shuntautomatiken lagt av. Nu sitter det typ en sån här som ska styra laddningen till tanken men den har för vana att lägga av med jämna mellanrum: https://www.vvsobadrum.se/varme/varmema ... tautomatik Finns det driftssäkrare alternativ? Är en sån här bättre? https://www.vvsobadrum.se/varme/varmema ... ar-100-r32 Finns det billigare alternativ

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#586069 Här är den svaga länken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#586082 Laddomat är väl ett välkänt fabrikat. Modell 21 som jag har är dock ingen evighetsmaskin. Efter 10-12 år fick jag byta själva pumpmotorn. Kulventilerna började småfukta nästan direkt men efter utbyte har de varit täta.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#692434 Nu har styrningen gett upp igen. Vad är bästa alternativet för att styra laddningen mellan pannan och tanken? Det sitter ju en cirk.pump idag så det hade ju varit praktiskt om man bara kunde byta själv ventilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#692444 Laddomat 21 eller den nyare 21-60 är ju den vanligaste laddpumpen såvitt jag vet. Styrs antingen av pannans inbyggda laddpumpstyrning eller av extern rökgastempgivare om pannan saknar egen styrning av laddpump. Bägge varianterna funkar helt OK.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#692478 Idag sitter det en shunt som den svarta lådan ska styra. Skulle man kunna byta ut den mot en sån här?
https://www.vvsobadrum.se/varme/varmema ... 11-r25-70c
jag har ju redan en cirk.pump så jag behöver väl egentligen inte ett helt paket? Jag vill bara bli av med shunten och styrningen av den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#692485
1610023373_497ca646-b0a9-4a0e-865b-f3a42dd8ed4f.jpeg


Såhär ser det ut idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#692488 Men om du dels ska köpa shunten och så den svarta lådan är det väl samma pengar som en Laddomat? https://www.rinkabyror.se/artikel/laddo ... rp-3x28cu/
Det är ju en lösning som funkar i alla väder.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#692494 nej jag vill absolut inte köpa en ny shunt men jag behöver ju egentligen inte hela kittet som är i en laddomat iom att jag redan har cirk.pumpen utan jag behöver väl egentligen bara termostatventilen att ersätta shunten med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#816580 Nu köpte jag en laddomat men jag funderar på om rörmokaren valde fel termostat? Pannan håller bara 70 grader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

röjar kalle  
#816629 Testa och byt till en 82 grads termostat har det i min laddomat.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#816641 Det var ju det jag ville ha från början men det verkar som att rörmokaren köpt fel

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Tralsmo  
#816651 Dom kostar väl inte många kronor å lätta å byta är dom.
Ja har provat alla varianter å fastnade för 78gr men de kan nog variera beroende på resten av systemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).