Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88635 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#109288 Det är vad du får räkna med med blötsnö, det finns knappast nån handgången slunga som orkar skicka blötsnö nåt vidare, det skall vara nån av de allra största modellerna då. Blötsnö är t o m ett besvär för traktorslungor om det inte är inih-e mycket att köra med i traktorn. Försök att köra nätt, halvslag och håll lägre växel så du inte får för mycket i agrregatet så brukar det gå lite bättre.

Tips: När du kört blötsnö, rensa ordentligt där fram, annars om det fryser sen så händer det kul saker nästa gång man skall starta den.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#109290
Edner skrev:Nu stannar aldrig banden oavsett belastning.

Är fortfarande nöjd med den, men jag märkte idag när jag slungade tung, blöt och packad snö att den inte förmår att skicka iväg det några 15 meter som den gjorde med torr och lätt pudersnö.
Snarare 3 eller 4 meter max när det gick som sämst.

Men det är kanske normalt även för andra slungor eller


Låter som i underkant, såvida "som sämst" är när det finns gott om snö att slunga.Borde bli 6-8 meter även vid fuktig snö om du riktar utkastet för maximal längd och höjd.
När det bara finns en liten mängd snö kan kastlängden fluktuera.

Enstegsslungor både små och bamsiga på traktorer får problem med kastlängd vid fuktig snö.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#109295 Jo det var ju väldigt tunt med den fuktiga snön.

Hade nog kanske blivit längre om det var mer snö.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#109577 Jag har haft kontakt med Toro angående vilka mått drivremmarna har i min snöslunga Toro 826, men inget svar. Snöslungan som för övrigt och efter lite justeringar går riktigt bra och kastar iväg snön helt ok...så jag är än så länge mycket nöjd och att den är lättstartad gör det hela så mycket bättre :)
De remmar jag försökt få tag på måtten på är enligt Toro nr:
26-9670
17-6540

När jag söker info på nätet så står det olika mått beroende på vem som är säljare av remmarna, någon här som vet vilket mått som är de riktiga? Toro lämnar inte ut måtten så man inte ska kunna gå och köpa en rem från annan leverantör är vad jag fått som svar, vilket jag tycker är lite småaktigt då inget säger att just de levererar den bästa remen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#109580 Kul att du är nöjd! Mät remmarna själv. En rem anges vanligen i tum och det är innermåttet som gäller då. Ta maskeringstejp klistra varvet runt på insidan och märk av, lossa och mät. Det är praktiskt taget omöjligt att mäta rätt direkt på. Eller ta remmarna dit där dom säljer remmar och be om likadana.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#111022 kasten1>>> Vad säger du om din slunga nu? Det har ju kommit lite snö så du borde ha hunnit testa den en del...det har jag gjort med min iaf :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Jekens  
#419396 Uppar en gammal tråd då jag börjar fundera på en begagnad slunga till stugan. Kommer inte att lägga särskilt mycket pengar för den så man får väl vad man får men tänkte höra hur de gamla Stiga är? Hittat några Stiga 12hk för dryga 4-4500:-. Är de skräp eller håller de hyfsat? Eller MÅSTE man gå upp på ex en begagnad Toro 8hk för dubbla priset?

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#419409 Stiga är typisk konsumentkvalitet, inte nåt extra, men inte heller det allra sämsta. Den är som de flesta fabrikat, typ MTD, Partner, Husqvarna mfl såna. Betyder att det är skicket på maskinen som avgör. Glapp i lager, slirande drift, starka vibrationer, otrevlig oljerök från motorn, allmän sunkighet, glappande spakar är typiska varningstecken.

Köp inte utan att ha fått provstarta och i varje fall "torrköra". Hittar du ett exemplar i hyggligt skick lär den kunna tjänstgöra ett bra tag framöver om den får lite omvårdnad.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Jekens  
#419413 Ok. Håller Toro klart bättre kvalité jmf med Stiga, Partner, Huskvarna mm?

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#419415 Toro är kända för en klass högre kvalitet. Samma gäller Honda och Yamaha.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

tallen100  
#419426 Jag skulle nog hellre köpa en skyffel än en Stiga :mrgreen:
Satsa istället på Toro eller Honda.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#419441 Skulle inte tro att Husqvarna-familjen vill bli jämförd med dagens Stiga.

Stiga sorterar jag in bland Texas, Al-Ko, Alpina och Ginge med flera.

Att japanska snöslungor ligger i topp håller jag som självklart, såklart även prismässigt. :roll:
Avser i första hand: Honda, Yanmar och Yamaha.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Jekens  
#419463 Hur är en Toro powershift 824 jmf med en Honda HS760 EWS? Förutsatt att skicket är lika. Är någon av dem att föredra?

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Bengt Granberg  
#419468 Jag har både en toro 1028 och en Honda HS760ET och Hondan är lättare att köra mindre ryck och slit. Även om hondan är mindre så känns det som dän skottar lika bra har inte hunnit köra så,mycket med Hondan har bara haft ett riktigt snöfall i år köpte Hondan i höstas haft Toron ett par vintrar. Det är väl bara när det kommit riktigt djup snö då hondan har betydligt mindre snöintag. Tror det är mycket lättare att få frugan att köra hondan än toron

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#419592
axwell skrev:Skulle inte tro att Husqvarna-familjen vill bli jämförd med dagens Stiga.


Kanske dom inte vill, men vad gäller kilppare, slungor mm så är min erfarenhet att Stiga inte är sämre än Hva:s grejor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).