Motorsåg och handhållet

"skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

11 inlägg 3201 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#418950 Skulle behöva veta vad man inte kan pilla på och vad som e vad i en motorsåg för jag behöver nämligen motorn för att jag bygger en snart förhoppningsvis motordriven snowracer! Vad e det för slang som går in i handtaget? Kan jag ta bort själva den där fjongen som man håller i där slangen går in? Det är förresten 2 slangar som går in i en grej som går vidare in i en fyrkantig plåt burk. Sen undrar jag om oljeblandad bensin är samma sak som 2takts bensin som man kan ha i lövblåsar? :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

totte  
#418956 Aha, en gammal Partner. Slangen som går in i handtaget är handtagsvärmen, skickar avgaserna igenom, gäller alla de liknande slangarna som är hopkopplade. Har inget med motorns funktion att göra. Det som behövs för att motorn skall fungera är cylinder och vevhus med innehåll, tändning, förgasare och någon form av utblås. Ljuddämparen är inte nödvändig :mrgreen:

Oljeblandad är tvåtaktsbensin, det stämmer.

Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#418990 Okej tack
Skulle lyfta på en gummiplupp som det sitter en kabel i och under gummi grejen är det en sån dära tändnings nånting men då lossnade kabeln. Går det att laga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

anersimyra  
#419012 Bild tack.. :grin:

Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#419015 Kan inte se nån fortsättning där kabeln låssnat eller typ gått av eller vad den gjort :smile:
1479502984_1479502927809-625550363.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

tallen100  
#419053 Det där är tändkabeln.
Utan den brummar inte sågen.

Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#419082 Ok går de att fixa?

   TS
Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#419084
1479549702_1479549648376-651914582.jpg
När jag ändå är igång undrar jag om nån vet nått om lövblåsar? Har lika problem där. Har väl bara dragit i dom när jag kollat. Men jag har försökt fixa den hära själv kan man göra så här

   TS
Användarvisningsbild

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419085 Det sitter ett stift i anslutningen på spolen du gängar in kabeln på.

Vad vill du veta om lövblåsen förutom att den saknar tändstiftsanslutning?

Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

nic0le  
#419087 Är tändstiftsanslutning den dära gummi grejen? Jo vill veta ifall de funkar att göra så som på bilden med kabeln och de dära tändstiftet? Eller måste jag ha gummigrejen?

   TS
Avatar Fallback

Re: "skruva bort saker från en motorsågs hjälp" tack

jannee  
#419142 Fungerar säkert :grin: när den inte glappar. Se bara till att den (kabelöglan) är dikt fastsatt så fungerar men "tror" inte att det räcker bara med att klämma dit den så enkelt. En tändhatt har du väl liggandes någonstans annars finns det nya på en bensinmack (gjorde så förr i alla fall).
Varför inte skruva av den lösa hatten, skaffa en abiko med mindre hål, byt till den, sätt dit och skruva sedan på hatten :mrgreen:
En del byter ut den lösa hatten mot 2 muttrar och emellan sätter de stiftet :grin: .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).