lör 29 nov 2008, 00:09#42211
Tjena
Vi har haft en del problem med med dessa fordar. Och det är att motorblocken rostar sönder. Detta var på en Ford 6610 motor som satt i våran gamle rottne blondin när vi köpte den. Rostade rakt igenom blocket och in två foder. Blev en rolig och billig helrenovering. De gamle fodrerna hade ej ens början till vändkant, killen på motorslip sa att motorn inte kunde vara så gammal. Denna motor var enligt säljaren fabriksny för tre år sedan. Och den var bara tre år gammal när killen på motorslip kollade upp den. Även min kusin har haft problem med detta på en sån här 10-serie, kommer tyvär ej ihåg vad resten av moddelen hette. Blev ett helt motorbyte i detta fallet.
Så för att förebygga detta så långt som möjligt har jag för mig att det fanns ett speciellt filter att sätta på kylsytemet (tar väck korrision och vatten) och först och främst att köra på ett bra märke av glykol. Detta med ett spec filter på kylsytemet kan jag inget mer om, vet bara att den lokale ford handlaren sa att man skulle få ett nytt block om man hade detta typ av filter på motorn. Jag är inte helt säker på hur detta filtret fungerade, rätta mig gärna om jag har fel.
Annars tycker jag att ford traktorer är bra, iget ont att säga om dom mer.
MVH/Daniel
Be om ett elschema till en maskin idag, då får man en bok tjock som en bibel, can-bus och andra datagrejer. Mycket roligare med smidesarbeten.
Nuvarande långtidsprojekt i verkstan:BM 400 industri med tranåslastare och Volvo N86:a -66 tipp o kranbil.