Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

6 inlägg 9210 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

Åke Nilsson  
#418037 Åke Nilsson - Igår, 01:33

Tittar efter en ny snöslunga till en 115hk traktor.
Har på gamla traktor MF 375 -90 en qvike tr 225 eller optilmal 225 med 2 torn ombyggd hydrauliska luckor.
Matar på bra om man kör med bägge luckor öppna öven i djupsnö..

Tittar först på fräsar men har sämre kapacitet i förhållandet till inköpspris i kallsnö..

Ska ha en med slagor i inmatning men ska bakväggen rotera eller inte ?
Tittat på xyz 250 SAMT 270 premium modell v-slunga
Fransgård v-slunga 255 verkar rejäl..
Även Nortec ATS 250 v-slunga med rivstål och plastbelag slungsidor.

Tips mottages.
Har pratat med en f.d ägare av vestbjörn som bytt till Optmal 235 v-slunga.
Haveri efter ditmonterad breddning då slungsidan vek annars bra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418055 Jag kör en Fransgård V255 bakom en 76hk traktor, det går fint men givetvis hade
det varit fint med 100hk till, helst om nån annan betalar.
Fördel med sån stor tung slunga är att den går hårt på vägen, det blir inte mkt kvar efter.
Den behöver absolut inte breddas för jag kör ändå två ggr så det blir bara mer överlapp isf.
Vid ngt tillfälle har den packat igen struten, men så är det med slungor allmänt tror jag.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

jorgeners  
#418575 Kör norska Globus 245 rejält byggt med hardox, samt nordtec 245 fräs. Färsen följer vägen bättre men går tungt samt spiller över när det blir mycket snö

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

Åke Nilsson  
#418694 Man skulle ha längre plåtar frammåt för att minska spillet.
Problem med fräsar är att dom man har råd att köpa har liten spiral och tar ex full snöhöjd .
En del västingar har dubbla utblås med 2 stora rotorer direkt utan tvärgående spiraler..


   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

totte  
#418732 En dröm för kommunala snöröjare, en slunga som röjer bort både snön och alla felparkerade bilar :lol:

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan 2016 ??

axwell  
#418754
totte skrev:En dröm för kommunala snöröjare, en slunga som röjer bort både snön och alla felparkerade bilar :lol:


Bilisten försökte ändå vid upprepade tillfällen smita, en hjullastare som blockerar den möjligheten bör tydligen finnas i beredskap. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).