Skogsmiljö och Trädlära

Skadad granstam; på vilket sätt ?

32 inlägg 10048 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#417897 Den här granen står inte på mitt skifte utan 100 meter därifrån och 30 meter från närmaste bostadshus.

Vad kan ha orsakat skadorna som börjar 100 cm upp och slutar 30 cm från marknivå ?
1478963806_dscn1526.jpg

1478963917_dscn1529.jpg

1478964011_dscn1530.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

isteskog  
#417899 Har Nalle Puh varit i farten ..... :?:

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417902 Någon ståtlig herre som fejat hornen kan man gissa. Höjden talar för råbock

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Älgfoderodlare  
#417939 Har 2 granar själv med exakt samma skada. Och då de gjordes på våren så fanns ju spåren efter förövaren. En skapligt fin Råbock som jobbade på rätt flitigt. Återstår o se om träden överlever.

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#417989 Den här skadan är, som jag förstått det, bara några veckor gammal.
Granen är kådrik, angripen av barkborrar(?), det gillar det djur som jag tror mest på.

På andra bilden syns smala lodräta spår, ullhår på flera ställen på barken och kådan.

Innan jag hade sett granen som grannarna beskrev var jag helt inne på älggnag som är så vanligt här på gran och rönn.

Nu tror jag som grannarna att det är, som isteskog menar; Björn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

isteskog  
#417996 Plötsligt händer det ....... Trevligt med sådana besök 30m från bebyggelse. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

machonisti  
#417998 Problem som överlevnad av barkskadan ovan är densamma som julgransplundringsproblematiken...


Haha haa vem fanken bryr sig =))

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

JensSkoog  
#418004 Ser ju nästan ut som barken är skuren med kniv, och det är det väl bara
björnklor som kan göra, så jag skulle gissa på björn, ja :wink:

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#418011
isteskog skrev:Plötsligt händer det ....... Trevligt med sådana besök 30m från bebyggelse. :shock:


Inte så plötsligt kanske, senaste hösten ha vi haft två olika björnar i samhället.
"30-metershusets" hund gillade smaken på björnskiten, likaså en annan närboendes som även tyckte att det var smart att rulla sig i geggan. :mrgreen: :YMSICK:

Stanken kunde inte grannarna hitta ord för. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

machonisti  
#418016 Hoppla...
Kanske odören kommer från eget bagage, då nalle kommer närmre.

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#418029
machonisti skrev:Hoppla...
Kanske odören kommer från eget bagage, då nalle kommer närmre.

Ingenting är omöjligt enl Gunde Svan.

Kadaver står ju på björnens meny, slaktavfall lockar nog väl lika bra om älgjägarna skulle ha haft turen på sin sida.

Hade planerat att fortsätta röjningen så fort snötäcket rasar ihop lite mer, åker nog inte längst bort på skiftet den här vintern även om det är mest eftersatt där. Tror nämligen på "Väck ej den björn som sover !" :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

machonisti  
#418035 Minns ett skift jag jobbade med runt 02 eller 03. Vargen hade fällt en älg bredvid traktorvägen jag gick efter upp till figuren. I skymningen satte jag handen på saxen och inbillade mig att jag drog sönder ulvens mage ifall han anföll.

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

sundelius  
#418038
machonisti skrev:Minns ett skift jag jobbade med runt 02 eller 03. Vargen hade fällt en älg bredvid traktorvägen jag gick efter upp till figuren. I skymningen satte jag handen på saxen och inbillade mig att jag drog sönder ulvens mage ifall han anföll.

Macho,du är verkligen. ............macho :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

machonisti  
#418051 Ibland tror jag på mig själv...

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

tallen100  
#418057
sundelius skrev:
machonisti skrev:Minns ett skift jag jobbade med runt 02 eller 03. Vargen hade fällt en älg bredvid traktorvägen jag gick efter upp till figuren. I skymningen satte jag handen på saxen och inbillade mig att jag drog sönder ulvens mage ifall han anföll.

Macho,du är verkligen. ............macho :wink:

Man får ha med i beräkningen att den grå kan ha ett gäng kompisar med sej....
Annars tror jag på macho 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).