Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stopp i smörjnippel

28 inlägg 23644 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: Stopp i smörjnippel

jannee  
#417843På 60 talet jobbade jag på en entreprenadfirma. Vi hade s.k. smörjtillägg (tid som skulle göras utanför ordinarie arbetstid). Som maskinist fick man nästan räkna med 30 minuter/dag för smörjning och ibland rensa larven.
Detta var m.a.o. långt före centralsmörjningens era.
Var viktigt att först torka ren nippeln, därefter smörja för att återigen torka rent. Gjorde man så var det sällan man behövde byta nippel.
Byter man nippel men ändå inte kan få in något fett har man sig själv att skylla = slarvpelle :mrgreen: .
Fans en del dumperförare som slarvade med smörjningarna och framförallt spindellederna brukade då snabbt ta slut.

Robertberg  
#417853Om man struntar i att torka av nippeln efter smörjning och istället gör det innan smörjning så sitter det alltid en liten fettklick där som skyddar mot damm och smuts :)

jannee  
#417854MEN torkar du NOGA av efter smörjningen samlas det inte en massa damm och smuts/grus runt nippeln.
M.a.o. har vi två helt olika tankegångar/synsätt, vilket som är rätt återstår att se :grin:

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417860På skogsgrejorna måste man vara noga med att torka rent allt överflöd efter smörjning, annars gör en grangren det och sen torkar den av sig på hyttfönstren.

Men detta kan även ge lite oväntade konsekvenser, när jag bytte skogsvagn senast så var försäljaren och tittade på mitt inbyte och då säger han: - Det är ju inte direkt så att det hänger fett på den! 😡 Det ska det tydligen göra på bonngrejor för att nån ska tro att man har smörjt.

Tosca  
#417891Smörjer man lite och ofta så brukar det inte bli något "häng", det är de som trycker i tio pump bara för att de tror att det räcker längre då som det blir så.

Elfving  
Tosca skrev:Smörjer man lite och ofta så brukar det inte bli något "häng", det är de som trycker i tio pump bara för att de tror att det räcker längre då som det blir så.

Håller med, men detta hänger ihop med fettkvalitet på det man smörjer med också, det är jag övertygad om. Jag smörjer alltid det antal pump som behövs tills det börjar jäsa ut bredvid bussningen (och gärna ett pump mindre än det, ty det som jäste ut är ju bortkastat ur smörjsynpunkt)! Tyvärr behövs "sölet" som indikator på att man är klar med respektive smörjpunkt.
Har man smörjt med fel/billigt/dåligt fett har ledens rörelser under arbete sett till att fettet pressats bort och därför måste man pressa in tio pump innan det jäser ut. Visst kan man lösa detta genom att smörja ofta, men det behövs egentligen inte anser jag om fettet klarar av att ligga kvar. Rekommendationen grundar sig på att ingen vet vilken fettkvalitet användaren har, därav "smörj dagligen".

Användarvisningsbild

Erre  
#417982Finns många skolor.
När jag jobbade i bergstäkt så skulle man smörja rejält för att fettet skulle välla ut och skydda leden mot damm och grus.
Har man en rejäl film med fett så kommer inget annat in.

Nu är det ju givetvis inte samma i skogen då det är helt olika miljöer.

Användarvisningsbild

machonisti  
#417983Sen är det ju ändå väsentlig skillnad mellan nya grejer, brukade eller kraftigt brukade.
Att slarva med maskiner som borde befinna sig på smältverket är ju inget man skall bli hängd för.

Elfving  
machonisti skrev:Sen är det ju ändå väsentlig skillnad mellan nya grejer, brukade eller kraftigt brukade.
Att slarva med maskiner som borde befinna sig på smältverket är ju inget man skall bli hängd för.

När man inser att det är väldigt glappt är det för sent att åtgärda med smörjfett tyvärr! Möjligen kan man slippa gnissel vilket i sig kan vara trevligt. Man kommer förr eller senare till den punkten där nya bussningar och tappar behövs, om det ens är möjligt och försvarbart på aktuell maskin.

Användarvisningsbild

machonisti  
#417993Sannerligen, Elfving!

Torpet16  
#418152Min helt nya Mowi P30 kran har fyra smörjställen med tvärstopp. Har kollat nipplarna som är öppna så felet sitter så att säga djupare. På Farmavagnen kunde alla nipplar nås i parkeringsläge vilket Mowi inte lyckats med, dessutom får man ta till stege eller skylift för att nå vissa smörjnipplar. Tror inte på rådet att smörjstället öppnar sig efter en tids användning.

Umea  
#418204Tack för alla era kloka råd och smarta infallsvinklar !

Jag känner mig stärkt i hur viktigt det är med smörjning.

Men jag har också fått värdefull insikt om eventuella följder av

hur en begagnad kran / maskin tidigare är skött / misskött vad gäller smörjning.

Jag har ytterligare en fråga :

Hur har ni löst säkerheten vid smörjning på hög höjd ?

Ni som inte har någon slänt eller backe att lägga ned kranen i för att komma åt att smörja ovansidan på kranen.

Hur löser ni detta ? Vad använder ni ? Stege, kranställning, skylift, ramp ?

Kanske en ny tråd ?

Tack än en gång !

Ha en fin vecka !

Bästa hälsningar från Umeå

TS

Robertberg  
jannee skrev:M.a.o. har vi två helt olika tankegångar/synsätt, vilket som är rätt återstår att se :grin:

Tror nog att det viktiga är att ha en tanke bakom det man gör, sen märker man nog ingen skillnad på utfall :wink:

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).