lör 10 dec 2016, 22:39#422885
Tackar @sundelius och @Vedmaskin
Då ska vi se om det går att återberätta denna jaktdag.
Samling vid 08.00. 9 st ur laget är med.
Vi lottar ut passen och jag hamnar på ett hygge som planterades ifjol.
Med en stor mosse framför mig.
Hunden hittar snabbt 2 stora älgar. Tjur och kviga visade det sig.
Kvigan var lovlig för oss.
Älgarna delar på sig men som tur är väljer hunden att hänga efter Kvigan. Jag får ner henne och hunden i passet.
På ett jäkla håll. Så det är bara att titta på.
Men det springer rätt ner i knät på en annan i laget.
Röd färg fram till skottplats nr 1.
Två skott.
Sen ser jag hur älgen går ut i mossen.
Grön färg. Ett skott till.
1481404170_sketch-1481403881237.png
1481404303_dsc_4110.jpg
Ser hur älgen flyttar sig igen. Nu mer mot mitt håll och i min kant på mossen.
Jag frågar jaktledaren och hundföraren om jag får försöka att närma mig älgen. Hunden har skällt fast den.
Får klartecken. Så jag rör mig bortåt.
Älgen är vid svart kryss
1481404313_dsc_4111.jpg
Raska kliv när hunden skäller. Stannar när den tystnar. Men den är duktig så den skallar tätt. Kommer upp på kullen som har gett mig skydd.
1481404339_dsc_4112.jpg
Ser älgen nere i kanten på 80-100 meter. Hittar en stubbe att ta lite stöd på. Kollar var hunden är å hur älgen står. Och ska precis komma till skott.
Då har älgen tröttnat på hunden och gör en rusning mot granskogen.
Jaha, vad gör man? Påskjuten älg.
Jo man får ställa sig upp fort som fan, osäkra, leta upp älgen i kikaren och svinga fram till framkant på bogen.( Älgen springer snett bort från mig åt vänster.)
Och trycka av.
Snabbt i med nytt skott. Men ser till min stora lättnad att älgen rasar ihop i smällen och blir liggande.
Tur att bössan sköter sig och hjälper en att göra rätt.
Så nu blev det inte mer lidande för älgen. Och vi slapp leta efter henne resten av dagen.
Går fram och berömmer och kopplar hunden.
Å allt är frid och fröjd.
I 5 minuter.
Sen. Var det rörigt innan så blir det värre nu.
Jaktledaren vill veta var älgen ligger så han kan åka efter den med skotaren. Jag och hunden går ut för att möta han. Framme vid min bil.
Var är bilnycklarna???
Jo dom låg i samma ficka där jag har kopplet.
Så när jag tog det ur fickan så åkte dom ut på backen.
Jaha, tillbaka och leta. Hittar dom faktiskt. Då ringer jaktledaren och säger att skotaren har batteritorsk.
Så han kommer med traktorgrävaren istället och vill ha hjälp.
1481404340_dsc_4114.jpg
Efter en bökig bärgning så är älgen med i skopan. Och vi ska börja flå och ta ur.
Vi hittar två av den andre skyttens skott i älgen. Bägge i magen.
Så det var ingen trevlig urtagning.
Men vi gör så gott vi kan och putsar och gör rent. Och efter en bra stund är vi färdiga.
Den andre skytten. Jo han var inte riktigt med på hur hans träffar tog. Så han åkte upp i grusgropen och provsköt geväret.
Hans sikte är inte längre skottfast. Han träffade olika med alla fyra skotten han sköt. Rejält olika. Antingen har han kanske slagit i det eller så har det helt enkelt gått sönder bara. Så det hade med sin förklaring.
Så så gick det till idag.
1481404353_dsc_4101.jpg
Bilder på passet passade jag på att ta när jag letade efter mina nycklar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av Erre lör 10 dec 2016, 23:16, redigerad totalt 2 gånger.
Var håller allt hus folk?