Skogsekonomi

Beskatning av avverkning

17 inlägg 5445 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beskatning av avverkning

hoje  
#417276 Hei alle sammen. Jeg er en norrbagge som ifjor vinter tilsammen med min kone fikk oppfylt våre drømmer da vi kjøpte et lite torp i Varmland. Vi bruker dette kun som et sommerstalle.Det er en liten eiendom på 5ha med ca halvparten avverkningsklar skog. Av estetiske årsaker har vi ingen planer om noen avverkning foreløpig. Da vår granne nyligen avverkade et skifte ble vi spurt om vi ville ta med noen trær på vår grunn som ville bli stående igjen veldig utsatt for vind. Det var noen få graner, ca 20 m3. Det har vi nå gjort og vi har fått en papper som viser at verdien er ca 12500sek.
Vi har ingen inntekt på gården og er ikke momsregistrade, men gården er registrert som en verksamhet. Spørsmålet mitt er om vi på noe vis må betale skatt av dette da det jo er en liten sum...?
Jeg ser her på forumet at vi kan spare opp skattefradrag for kommende vinster, noe vi tenker å gjøre. Er det kun skogsrelaterte kostnader som kan dras av eller kan vi dra av andre utgifter som strøm etc.?
Svenske skatteregler for verksamhet og spesielt skog er kompliserte synes jeg, håper derfor på litt hjelp i dette forum.
Ber om ursakt for at jeg skriver på norsk :) Ber også om ursakt dersom dette allerede er besvart på forumet, jeg letade men fann inget som virket relevant.
Beste hilsener fra Hans



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

jannee  
#417279 Har du ett rymligt samvete "glömmer" du dessa pengar :mrgreen:
När och om du får pengarna i din hand lär de vara momsade = 20% av pengarna vill staten ha in omgående. Resten av pengarna kan du sätta in 60% på ett skogskonto. Där får du ha pengarna i max 10 år och kan under tiden använda dem till att betala kostnader som har med fastighetens skötsel, dock ej RENA privata utgifter.
Resten av intäkten (40%) bör tas upp till beskattning, om inga lämpliga avdrag finns att nyttja. Har du inte köpt någon såg/yxa eller motsvarande som du kan använda dig av i skogen?
Har ingen susning om hur sambeskattning med Norge fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

hoje  
#417281 Tack for svar :) Det virker å bli mye styr for de stakkars 12500,- det hadde vært enklere å kjøpe en ryddesag for dem :)
Er det ikke en minstesum for beskatning..at det er et standard fradrag man kan gjøre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

jannee  
#417282 Självklart kan du göra ett inköp av, OBS, skyddskläder, skyddsskor skyddshjälm med radio och en röjsåg/grästrimmer, bensin till denna och göra ett direktavdrag.
Även en motorsåg trots att du bara tänker använda den för att hugga lite egen ved :mrgreen: .
Spara ALLA eventuella kvitton.

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

hoje  
#417285 Har akkurat kjøpt en ny 550xpg da min gamle jonsered 2054 begynte å dra på årene. Men jeg kjøpte den i Norge da det jo er enklere med service her hjemme, jeg er jo i Sverige kun i helgene. Kjøp i Norge kan vel muligens ikke brukes i svensk skattedeklaration. Men det hadde ikke vært helt galt med en ny ryddesag heller :)
Men jeg hadde vel egentlig håpet at summen var så liten at jeg ikke behøvde å lage noe regnskap på grunn av dette.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417287 Köp röjsågen + lite tillbehör i Sverige, så är väl saken klar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

grålle-68  
#417290 Grusa upp vägen är inte fel, tråkigt att gå på jobbet och känna ihop till sådant

Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417316 Oavsett om du köper verkyg fö pengarbna eller ej, skall du ha en riktigt bokföring. Är det näringsverksameht så är det.
Bokföring skall du ha oavsett, om inte annat så för att spara ihop räntefördelningsunderlag. Hade du varit svensk hade SKV påminnt dig om att du skall deklarerar som näringsverksamhet, vet inte hur det funkar med utländska ägare dock.

Har du fått pengarna utbetalt via bank av stor bolag? I så fall hade jag inte vågat chansa.

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

hoje  
#417324 Firmaet er VVDS og pengene kommer vel snart på konto. Ja jeg er vel nødt til å bokføre dette skikkelig, må bare forsøke å lære meg å gjøre dette selv. Vi fikk deklarationspapper fra skatteverket tidligere iår, men jeg lot bare være å returnere dem. Vi hadde da vært eiere bare noen få måneder og hadde ingenting å deklarere.
Alternativt kan jeg jo bare hyra et firma til å føre bøkene, da forsvinner vel de 12 tusen og problemet er borte hehe :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

jannee  
#417326 Hade jag varit norsk medborgare hade jag i alla fall förväntat mig en kontrolluppgift, om inte hade jag stoppat pengarna i fickan och glömt alltihop. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

Göt  
#417345 kontakta en svensk bokföringsbyrå som kan hjälpa dej! Att göra fel kan kosta mycket pengar, helt i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

hoje  
#417353 Du har nok rett i det, alle andre snarveier kan vel fort bli kronglete før eller siden. Får bare forsøke å finne et byrå som ikke stikker av med alle 12 tusen. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

Göt  
#417361 kostar mej 3500 kr för 150 verifikationer och deklaration och lite rådgivning. Då sätter jag bara in kvittona i en pärm och lämnar in dem.

Avatar Fallback

Re: Beskatning av avverkning

Tosca  
#417369 Ring Skatteverket och fråga, deras råd är ganska prisvärda.
De kan samtidigt hjälpa dig om du måste momsregistrera dig i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Beskatning av avverkning

hoje  
#417403 Tack så mycket for at dere tok dere tid til å svare og tack for gode råd, jeg har nok blitt noe klokere av denne tråden.
Til helgen blir det å prøvekjøre min nye 550xpg :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).