Traktorer och processorer

Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hytten?

24 inlägg 10078 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hytten?

JohannesG  
#416918 Nu när snösäsongen börjat uppstår genast det problem som är varje år. Hur minimerar man mängden snö, slask, vatten som kommer in i hytten och är svårt att bli av med? Snön smälter och vattnet letar sig in under mattan och ligger där och gör det fuktigt i hytten, med imma, rost och i värsta fall mögel som följd... Detta är ett problem som inte bara berör traktorer utan även flera andra fordon.

Det optimala hade varit att ta av sig fotbeklädnaden varje gång man stiger in i hytten, men det funkar inte riktigt med stövlar eller kängor. Och förövrigt anser jag inte att träskor som är smidiga att ta av och på är speciellt lämpliga inom skogsbruk eller jordbruk, åtminstone inte om man behöver göra något arbete utanför maskinen, vilket sker väldigt ofta.

Jag brukar försöka sparka av mig så gott det går på fotstegen, men det kommer ändå med en del. Har ni några tips? Funderar på någon matta man lägger in i hytten och sedan vid dagens slut tar in i huset och låter torka. Men känns samtidigt som att jag skulle vara för lat för att komma ihåg det.

Jag är absolut ingen pedant, och vill inte vara det heller, men jag anser att om det går att få arbetsmiljön i hytten trevligare med liten ansträngning kan det vara värt det. Samt att för maskinens skull hålla vatten borta då det kan bilda rost och i värsta fall mögel som absolut inte är nyttigt för oss människor. Torra varor är ju lätta att med förhållandevis jämna mellanrum dammsuga ur, men detta med vatten är ett kapitlet för sig.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

bgl  
#416922 Håller med helt om problemet.
Liten borste vid dörren, med kraftigare borst!
Allmänt gäller att höja temperaturen vid golvet för torkning. Munstycken ska peka neråt, inte slå lätt om nästan alla sitter högt i hytten.
Går motorns kylfläkt att ställa om från sugande till tryckande kan tempen i hyttgolvet höjas på vissa maskiner, på på min F9 går det stor skillnad i golvtorkning.
(Yttersta lösningen är att flytta till Maderia under vintern)

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

r93  
#416938 Köp en gammal traktor :wink:
Jag har inte dessa bekymmer i min 430 :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416941 Vi kör i tofflor och golvvärme matta mysigt värre :-) en sån som är tänkt till stolsvärme till bil som går till 12v uttaget lägger man direkt på golvet den en annan vanlig tunn dörrmatta ovanpå, hålls torrt och fint men vi är ju inte ute på samma sätt som om man är ute och hugger.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Jim_90  
#416954 I bilen har jag en socka fylld med kattsand (fuktabsorberande sand) som fuktslukare. Löser ju inte problemet med fuktigt golv precis men hjälper att inte behöva skrapa is både på utsidan och insidan av rutorna.

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

JohannesG  
#416993 bgl, Borste låter inte så dumt, gäller bara att vara snabb innan snön får värmeslag... Håller med om att värmen skall neråt, men lite måste till rutorna, annars har man problemet där istället.

Valmet 890, Låter riktigt mysigt med tofflor och golvvärme, men som sagt inte ett smidigt alternativ när man har mycket arbete både i och utanför maskinen om vart annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Vardon  
#416995 Tidning på golvet
Extra skålformad matta att ha skorna på , kanske lika bra att bulta den i golvet.
Sätta in en torrboll eller dylikt när du kommer hem för att hjälpa till torka ur.

Inget jag provat själv men bara lösa funderingar.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Elfving  
#417008 Det finns inga riktigt bra lösningar om man behöver kliva ut och in flera gånger i arbetet. Är du lite arbetshet så tröttnar du fort på att byta skor fem gånger i timmen. Däremot tycker jag man kontinuerligt skall vara noga att sopa ut snön innan den smält, eller se till att sopa ut vattnet med jämna mellanrum. Det fungerar ganska bra med en enkel vindrutesop som finns på macken.
Minimalt med vatten på golvet ger minimalt med problem på grund av vattnet.

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Skogshuggarn  
#417012 Brukar torka upp bra om man kör kupevärmare och någon ruta på glänt ett dygn eller så. Dyngsura gummimattor (även extra sådana), får man nog även fortsättningsvis tömma förhand,,,eller leva med kondens och fukt i hytten.

Däremot avundas jag dig "Valmet 890", och smart ide :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Ängagärdet  
#417020 En sån här, kan det vara nåt kanske?
[url]http://m.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/varmematta-12v.html/[url]

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

rokon  
#417024 Inga problem här inte. Traktorgolvet håller sig kallt så det är bara att sopa av snön emellanåt. Värmen sitter i taket och når inte ned. Zetor 4340 och endast minusgrader i dom yttre omgivningarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

k-vaara  
#417046 Jag har har skurit ut bitar från en astroturf dörrmatta/skrapmatta och satt fast med buntband på fotstegen, utvärdering till vintern. Man borde klippa ut en bit till som passar in precis innanför dörren så den går att lyfta ut och skaka av och ta in och torka.

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

Skogshuggarn  
#417075
k-vaara skrev:Jag har har skurit ut bitar från en astroturf dörrmatta/skrapmatta och satt fast med buntband på fotstegen, utvärdering till vintern. Man borde klippa ut en bit till som passar in precis innanför dörren så den går att lyfta ut och skaka av och ta in och torka.


Kört med Astro Turfen (Kåbe-mattan),i snart 10 år på golvet i hjullastaren.

Suveränt bra på att ta hand om smutsen som man drar med sig under skorna och hålla resten av hyttgolvet rent.
Samma gäller snön, men den är ju inte direkt konstruerad för att behålla några större mängder smältvatten.
Den måste alltså ut och spolas/tömmas med jämna mellanrum, men hellre det än hyttgolvet.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

ÅsaNisse  
#417159 En ny tidning vare morgon funkar skapligt när man inte kan ta av sig skorna och pilla med tårna varje gång man varit ute.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker man snö, slask, vatten, m.m på golvet i hyt

JoTh  
#417177 Ett sätt att eliminera lite av problematiken du beskriver är om du har ett relativt öppet fotsteg på utsidan av hytten, kan du med fördel montera en upp och nedvänd piasavakvast på ett av stegen. Sätts med fördel fast med en skruv i hålet där skaftet normalt sitter och en stor bricka på översidan av fotsteget. På det viset går det relativt enkelt att få av det mesta som i alla fall sitter under sulorna, och borsten blir lite kortare och stabilare att kliva på om kvasten sitter igenom fotsteget, så borsten blir bara hälften så långa som på en ordinär piasavakvast. Då är det bara att dra foten lite fram och tillbaks på vägen in i hytten, och eliminera en hel del snö och annan goja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).