Skogsmiljö och Trädlära

Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

19 inlägg 28857 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsmästarn  
#414706 Hej!
Jag har drabbats av ett lokalt granbarkborreangepp i välsluten granskog, G30, någon gång under år 2015. Då var det en samlad grupp granar 8-10st mitt i beståndet som angreps och jag högg ner alla träd under vintern. Nu under sommaren 2016 har jag försökt hålla koll på detta ställe, men tydligen missat att de spridd sig, så för 2 månader sedan upptäckte jag en ny grupp granar, ca 10-14st som angripits och dött precis i anslutning till de jag huggit ner :roll:
Vad är bästa åtgärden att göra i detta läge?

Jag har sökt på intilliggande träd efter ingångshål, men ej funnit några. Är de troligt att barkborrarna övervintrar i marken under mossan? Som ni ser på bilderna så har jag rivit upp mossan runt rothalsarna

mvh
Johan



   TS
Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

jannee  
#414708 Visst övervintrar de även i marken och de spår du ser är efter grisar som äter barkborre.
Sök och finn, träd som redan är döda kan egentligen lika gärna står kvar de gör mer nytta stående, fiender till barkborren nyttjar gärna dessa kvarstående döda träd.
Du ska för övrigt avverka och bortforsla FRISKA träd med gnag i (borrmjöl på marken intill stammen). Detta ska göras INNAN de svärmar.
Oftast finner man borrträden åt det håll vinden för dem och i den närmast omgivningen (inom 100 meter)
Detta är min högst personliga uppfattning :grin:

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414726 Om du kan avverka och få undan virket före augusti har du en chans att få bort borrarna. Står träden kvar än så är det bästa att inte göra något mer än att hålla sträng utsikt i området från mitten av maj nästa år.

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsmästarn  
#414794 Tack för era svar :smile:

Jag har också förstått det som att det är våren och sommaren man ska göra aktiva åtgärder, fram tills dess är det inte mycket att göra. Vill förtydliga att det är jag som har rivit upp mossan runt rothalsarna på granarna, det är helt min egen ide för ev övervintrande borrar ska stryka med i kylan i vinter och inte få skydd av isolerande mossa, tror ni det har effekt?
Dom angripna granarna vill jag trots allt ta reda på som sågstockar till logosolen, är ju raka fina timmerträd.

Förekommer det att man chansar o avverkar närstående träd i förebyggande syfte trots att man inte ser borrhål?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

jannee  
#414803 Näää. Ett friskt träd klarar ett borreangrepp, även ett ganska kraftigt. Det är oftast äldre träd som är nedsatta p.g.a. någon orsak. Vattenbrist, kan också blivit mer utsatt av solljus eftersom grannträden avverkats.
Borrarna svärmar när medeltemperaturen överstiger 20 grader och när det varit strålande solsken någon vecka.
I år har troligtvis borrarna svärmat 2 gånger och resultatet kommer att synas framåt Mars - April med röda granar.
M.a.o. kan en svärmning redan ske i Maj men oftast Juni, beror lite på vad du bor i landet. En regnrik sommar och borrangreppen kan till synes helt avtaget, men icke sa Nicke, det är bara så att träden blir mer motståndskraftiga och kan motstå borrangreppen.
Du kan göra en borrfälla, såga omkull en dålig gran, låt den ligga, kontrollera sedan stammen regelbundet och när den är full av borrhål apterar du den och tar hem virket.
Såga omkull trädet gör du bäst någon gång på vårkanten.
Borrarna vill ha ett friskt virke att borra i, är virket för torrt blir det inget angrepp.
Verkar som att ett nedsatt träd sänder ut en doft som gör att borrarna söker sig just till detta träd - spekulationer från min sida :oops: .

Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Traktordave  
#414866 Som några sagt, fundera på om det är läge att avverka en del eller delar att detta för att säkra virkesvärdet på det som är kvar.
Ett frisk och inte stressat träd brukar klara rejäla angrepp med barkborrar, upp till 1000 vad jag fått höra.
Att granarna blivit angripna kan ju tyda på någon form av stress eller nedsatthet. Ju äldre dom blir desto känsligare är min uppfattning. Torka eller vått kan ju också vara en orsak till att dessa granar blivit angripna.

Vill du inte avverka, så var observant i vår och sommar. Börjar grenarna bli ljusgröna är det ett tecken. Borrmjöl på stam och rot är också ett tecken. Averka angripna träd och kör ut och iväg till industri eller upparbeta innan nästa svärmning. Ett tips om du har skördare som gör ev jobb att dom sätter åt så hårt att rullarna barkar. Då trillar bark av och larverna torkar och dör.
Hittar du bara enstaka träd som du inte kan/vill köra ut, fäll och barka så tar du ju död på de larverna. Granbarkborrarna tenderar ju att angripa samma träd och på sätt kan man få död på väldigt många larver genom att barka/köra ut ett fåtal träd. Jag upplever att denna "sök och plockmetod" verkar hjälpa, men svårt att veta säkert. Kanske andra som kan bekräfta/dementera?
Hoppas du inte hittar några mer angripna träd...

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsmästarn  
#415501
Traktordave skrev:Som några sagt, fundera på om det är läge att avverka en del eller delar att detta för att säkra virkesvärdet på det som är kvar.
Ett frisk och inte stressat träd brukar klara rejäla angrepp med barkborrar, upp till 1000 vad jag fått höra.
Att granarna blivit angripna kan ju tyda på någon form av stress eller nedsatthet. Ju äldre dom blir desto känsligare är min uppfattning. Torka eller vått kan ju också vara en orsak till att dessa granar blivit angripna.

Vill du inte avverka, så var observant i vår och sommar. Börjar grenarna bli ljusgröna är det ett tecken. Borrmjöl på stam och rot är också ett tecken. Averka angripna träd och kör ut och iväg till industri eller upparbeta innan nästa svärmning. Ett tips om du har skördare som gör ev jobb att dom sätter åt så hårt att rullarna barkar. Då trillar bark av och larverna torkar och dör.
Hittar du bara enstaka träd som du inte kan/vill köra ut, fäll och barka så tar du ju död på de larverna. Granbarkborrarna tenderar ju att angripa samma träd och på sätt kan man få död på väldigt många larver genom att barka/köra ut ett fåtal träd. Jag upplever att denna "sök och plockmetod" verkar hjälpa, men svårt att veta säkert. Kanske andra som kan bekräfta/dementera?
Hoppas du inte hittar några mer angripna träd...


Tack för ett intressant inlägg :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsmästarn  
#415502 Vet någon på vilken höjd på stammen som ingångshålen brukar vara? eller är det över hela stammens längd? Jag hittar hål på torrgranarna långt ner på rothalsen, men vet ej om det är in eller utgånngshål

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Traktordave  
#415511 Kan vara över hela stammens längd. Vi brukar inte hitta allra längst ner utan ofta från midje- eller brösthöjd och uppåt. Krävs en viss diameter/barktjoklek för att dom ska trivas så på klena träd eller allra högst upp brukar det ej bli angripet. Varje barkborre gör en gång ca ett par dm så ingångshål och utgångshål är relativt nära. Ibland hittar man bara borrmjöl nere kring stammen från ingångshål uppe på stammen men ser inga hål nere. Ett bra sätt är att ta en kniv och ta bort bark på ca 1x1 dm på döda träd eller där man är relativt säker på angrepp. Då kan man se de vertikala gångarna med horisontella äggkammargångar som är typiska för granbarkborrar. Är det ett pågående angrepp, dvs sommartid kan man se levande barkborrar och ägg eller larver.

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Skogsmästarn  
#416297 Jag har även tänkt på detta granbestånds relativt höga ålder, träden blir väl svagare och angrips lättare av alla möjliga nedbrytare. Någon som vet mer om hur aggressiv granbarkborre är i äldre granskog?
Får väl börja tänka på en avverkning kommande åren, beståndet är avverkningsmoget sen länge men det är mer av ekonomiska skäl det står på övertid, får väl avverka ändå annars och skriva betalningsplan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Peteflamingstar  
#416300
Skogsmästarn skrev:Jag har även tänkt på detta granbestånds relativt höga ålder, träden blir väl svagare och angrips lättare av alla möjliga nedbrytare. Någon som vet mer om hur aggressiv granbarkborre är i äldre granskog?
Får väl börja tänka på en avverkning kommande åren, beståndet är avverkningsmoget sen länge men det är mer av ekonomiska skäl det står på övertid, får väl avverka ändå annars och skriva betalningsplan


Du får köpa motorsågar för pengarna! ;-)

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

jannee  
#416323 Det är med skog som med människor, desto äldre desto skröpligare, känsligare för yttre påverkan, sedan finns det undantag som inget biter på. :mrgreen:
Äldre skog som har bra levnadsbetingelser tror jag lever mindre farligt än skog som blir utsatt för torka eller oförberett solljus.
Har själv lite "grovskog" i en väst/nordvästsluttning som verkar klara allt, både stormar och barkborre.

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Amatörhuggare 62  
#418276 Ja då har jag tagit ner mitt problem område med barkborre.
Om man fått haft d ifred 10 år till.
Nu bara 460 kubik.
Mot ca 700.
Vid pensionen. :|

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

isteskog  
#418277 Tråkigt när man måste ta ner skogen i förtid :x
Men du kan väl ha likviden på betalningsplan med små utbetalningar nu och resterande vid pension?

Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Umea  
#418353 Tråkigt när man måste ta ner skogen i förtid
Men du kan väl ha likviden på betalningsplan med små utbetalningar nu och resterande vid pension?
Skrev isteskog .


Då gäller det att uppköparen inte hamnar i svårigheter eller går i konkurs.

Känner med dig ! Det känns tungt i hjärtat när man bli tvungen att avverka i förtid.


Håller tummarna för att granbarkborre angreppet stannar av.

Lycka Till !

Med Vänlig hälsning från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).