Skogsmiljö och Trädlära

Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

33 inlägg 10791 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Seb macahan  
#415998 Är brunnsröjning av Tall helt uteslutet?
Jag vill ju ändå tro på en tidig röjning för o skapa en kraftig grönkrona. Ju mer jag läser om detta ämne ju mer förvirrad blir jag. Många rön o råd.
I ena tidningen står det hur lyckad tall man får med tidig och hård röjning och i nästa precis tvärtom. Eller är det helt avgörande vilket betestryck man tror sig ha?

Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Fredrik Reuter  
#416001 Skogsola: Tänkte du på denna artikel i Skogseko (inringat grönt på bild)?

http://dmweb.v-tab.se/webpages/Skogseko/SKEH-160003.pdf (Sid 26)

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

isteskog  
#416004 Att vänta med slutröjningen av talldominerad ungskog tills 5-6m höjd är nog en bra metod. Men ju mer löv som finns i tallungskogen desto förkastligare är det att skjuta upp röjningen, iaf enligt min erfarenhet ..... :geek:

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416010
Fredrik Reuter skrev:Skogsola: Tänkte du på denna artikel i Skogseko (inringat grönt på bild)?

http://dmweb.v-tab.se/webpages/Skogseko/SKEH-160003.pdf (Sid 26)


Jo där står det så och teorin har nog fått spridning för den skymtar fram lite här och där i olika tidskrifter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Älgfoderodlare  
#416022 Jag har ju mest självföryngrad tall som vuxit skapligt tätt(4-6000 plant/ha.) Och när jag stamkvistar dom, tycker ju jag att höjdtillväxten ökar o diametern under kvistningen blir större. På någon tall mätte jag 60+50+60 cm årsskott 3 år i följd, 1,7m i tillväxt på 3 år. Så i för glesa bestånd går nog höjdtillväxten saktare med ökad risk för vargar.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416048
Skogsola skrev:
Fredrik Reuter skrev:Skogsola: Tänkte du på denna artikel i Skogseko (inringat grönt på bild)?

http://dmweb.v-tab.se/webpages/Skogseko/SKEH-160003.pdf (Sid 26)


Jo där står det så och teorin har nog fått spridning för den skymtar fram lite här och där i olika tidskrifter.

Fast de refererar till hög stamtäthet och i tallbestånd kan det innebära vansinnigt många stammar. Skogsforskare refererar till normala planteringsförband så de pratar om olika saker och skillnaden kan vara en faktor på 50ggr.
Det som är sant i ena fallet stämmer nödvändigtvis inte i det andra.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416178 Är det vansinnigt mycket stammar så kan det vara befogat med en tidig försiktig plantröjning för att undvika snöbrott och deformerade kronor. Men höjdtillväxten på de blivande huvudstammarna lär inte påverkas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416221 Själv får man höra lite olika från olika markägare hur de vill göra för att minska älgskadorna, vissa vill röja tidigt andra sent... många vill exempelvis få upp stamdiametern för att minska risken för risken av stambrott.... känns som att det möjligtvis var diametertillväxten som den bifogade artikeln från skogseko syftade på? Älgsäkerhöjd torde ju vara olika beroende på hur stammarna är utformade... ex 5m hög och 4 cm i bhd jämfört med 5m hög och 6 cmi bhd

Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

halvproffs  
#416256
jannee skrev:Får inte trädet optimalt med vatten, näring och ljus kan det troligtvis ej heller växa optimalt.
M.a.o. måste en gallring påverka trädets tillväxt. Trädets placering spelar också en stor roll, träd som står långt ned i en lång sluttning bli betydligt längre än de som står högst upp.
Lagom hård tävlan från jämnstarka motståndare driver nog på längdtillväxten :mrgreen: .


Håller med dig Jannee. Vi hade under 70-80talet väldigt mycket älg med stora skador som följd. Men inte på alla områden. Det jag lade märke till var att på riktigt magra tallmarker var älgbetningen försumbar och lika på bördig mark där det egentligen skulle varit gran. Däremot var betningen kraftig på normalmark. Jag trodde aldrig att det skulle bli ett tallbestånd värt namnet kvar så hårt betat och brytet var det. Nu är dom flesta av dessa betade områden 1-a gallrade och ser rätt bra ut.
Så kontentan av det är enligt min uppfattning, på magra marker är det bara att röja för att få upp höjd och grovlek på tallen. På normalmark får man nog vara försiktigare med röjsågen och röja med bössan i stället.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416258 Är tall med överskuggande löv verkligen ett specialfall? Nog brukar björken konkurrera med tallen på hyggena?

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416259
Mangan skrev:Är tall med överskuggande löv verkligen ett specialfall? Nog brukar björken konkurrera med tallen på hyggena?


Det verkar som det bara drabbar oss i söder, norrlänningarna verkar bortskämda :mrgreen:

Har visserligen sett hyggen utan löv men då är det under T20 och det är inte vanligt här utom på mossar.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

isteskog  
#416264 Nja, Busholle! Här uppe hos mig (Hälsingland) har vi nog väl så mycket löv i våra tallplanteringar. Synd bara att inte alla förstår att röja i lövet i tid! :???:

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416268 Men du har för området relativt bra boniteter?

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

isteskog  
#416270 Mellan 5,5 och 6 i bonitet. Ganska normalt härikring. :smile:

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416272 Den enda tallen jag ser här är självsådd, och kommer upp blandat med (planterad) gran och löv. Nog får den konkurrens. Sen om det är så mycket att den påverkar höjden eller ej, det är frågan. Överlevnaden påverkas i alla fall. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).