Traktorer och processorer

Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

48 inlägg 19586 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415276 Ja det är en nackdel, men det borde gå att bygga nåt galler på kapsidan som man kan stå bakom. Eller så får man ta några steg bakåt men det är ju lite lurigt.
Dock tror jag det är farligare att köra en vajerkran än denna.
En annan som jag tänkt på är att det är ju lite omständigt att först vinscha upp roten i maskin, sen släpa ut vajern o kroka om.
Krokar man för nära toppen finns väl en risk att man knäcker trädet oxå. Då får man kroka om en gång till:-S
Skulle man kroka för kort o upptäcka att det behöver kvista 1 m till så står man ju där med sågen i handen o kan lätt fixa det manuellt.

Det skulle va intressant o bygga en o mäta effektiviteten mot manuellt.
Jag har ju en väsekran ståendes som inte används längre. Hade tänkt kapa ner den till en lite smidigare vinsch för 3punkten. Kanske ska tänka om där.

Magnus M

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Hema  
#415280 Du brukar komma på bra lösningar, så jag är bara nyfiken när du drar igång projektet.. :)

En viktig sak för mig är iaf att delen är vridbar minst 200grader.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415389 Jo det vore nog kul att bygga men det ska ju få plats i tidsschemat oxå:-S
Just nu ligger stickan till kranen i garaget, ska bygga om till utskjut.
Sen hade jag tänkt få ihop motorcykeln i vinter oxå, fast det har jag sagt i 3 vintrar nu:-S

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Stegskördare  
#415666
Vardon skrev:Ett problem när du vill sälja en produkt är väl att folk använder den till olika saker och inte ved vad de ska använda den till, inte ens innan de köper för de hittar nya saker.

En kund är i tallgallring - då behövs det inte mycket för att få igenom kvistarna medan nästan står med åkerväxta granar, kvistiga och djävliga. Ska du sälja så måste du bygga för båda och då blir det oftast den med hårdast krav som vinner.

Men har du mest en typ kan du nog helt klart bygga en vettigare maskin. Kanske bara bygga med en stegmatare som förelaga. Längdmätningen får du via att räkna slagen. Diameter gör du en fast klave, går den inte på = okej till massaved.

Känner för dethär påståendet, och har åxå delvis förverkligat en maskin som lämpar sig just för gallringar. Gjorde snabbt en kort video på den idag, helt med tanke på att presentera den här och ev. få några åsikter. Stegmatare är bra med låga oljebehov och kraftig kvistning men i gallringar med litet kvist blir det långtråkigt. Så vi satte rullar som fungerar då det är möjligt och steget tar över automatiskt då rullen stoppar (och det gör den). Våra rullar är en kompromiss (200cc) för att få en tillräcklig fart vid låga flöden (2m/s vid 75 l/min).
Sedan har vi traktorprocessorn som är komplett med pump, oljetank och pump/tank för stubbehandling (Urea eller annat). Styrsystemet är det enda som lyft in i traktorn. Kranen har endast utskjut för att kunna köras på mycket små traktorer (hela paketet väger ca. 650kg), med vinchen kan man hålla 30-40m mellan körstråken.
https://www.dropbox.com/s/xu7ew4bdyeal8oa/TP_JOBO_COMBI.m4v?dl=0

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

stegmaster  
#415685 För att svara för mig själv, så tycker jag det er mycket interessant med combo av steg och rullar.
Själv har jag en Naarva 2000-25 (vanlig stegmater utan rullar).
Kör denna på en grävmaskin med ca50-60L/min, och precis som du säger så går det inte så snabbt, men tycker endå att det hjälper rejält med snabbgången på steg ut, men tyvärr finns inte denna snabbgång på steg inn.
Om man kunne dubblat farten på båda steg ut och steg inn (givetvis blir det då halva kraften, men oftast er det nog til klent virke), så skulle den vore rejält snabb med 75l/min, even utan rullar.
Om detta er möjligt har jag ingen aning om, men er detta nåt ni testat eller funderat på??

Hur som helst, spännande grejor ni har på gång. :-BD

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

kungsis  
#415820 Snacket med att det krävs så pass stort hydralikflöde, att det inte funkar med en vanlig mindre jordbrukstraktor för att köra en processor med rulldrivning fattar jag inte. Det finns väl för tusan kraftuttag. Varför då gå omvägen, som många fabrikat numera gör, och monterar en pump på kraftuttaget som i sin tur driven en motor, när det ju "bara" är att dra en axel och montera lite remdrivna vinkelväxlar. Ok, ska man ha den på kranspetsen så visst, men sitter den på 3-pkt så :???:

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415822 Det var ju det jag sa! Kolla Vimek G30. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Seb macahan  
#415827 @Stegskördare
Den såg intressant ut, ni ligger inte på latsidan på "Jobo". Men kunde ni inte slängt in en k-axel pump i krantornet så kunde ni fått lite mer fart på drivhjulen och gått upp i storlek.
Jag tror på den produkten ni redan har men vad ska den kosta?
Men jag måste nog säga, som har haft en av de snabbare rullmatade aggregaten Kesla 20RH (i alla fall vad jag hört) och nu gått tillbaka till stegmatare (Tapio 350) som förvisso är ganska snabbt för o vara stegmatare.
Den lilla tidsbesparing man gör med rullmatat kontra steg är ingenting jämfört med den andra hanteringen av trädet/stocken.
Investeringen är i princip aggregatet som kostar runt 200´. Många har tillräckligt bra kran med vinsch på sin skogsvagn för o klara aggregatet. Visst man når inte allt men fäll manuellt i mellanzon och dra in med kranen. Lättare hantering och man slipper hoppa i och ur traktorn. Lätt o sortera virket och lätt o få riset där man vill.

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Stegskördare  
#416091
JohannesG skrev:En fundering jag har för att slippa mycket slirande rullar vid enstaka grövre kvistar är att montera ena halvan av en stegmatare på den sidan av processorn som kapsågen sitter. När rullarna slirar kan man välja att med hjälp av stegmataren dra igenom trädet och på så vis komma förbi de stora grenarna. Det finns något aggregat som bygger på denna principen, kommer inte ihåg vilket. Som traktorprocessor hade det varit intressant.

Nu är TS och jag kanske ute efter lite olika saker, men det handlar ofta bara om att skala upp det för att klara större träd. Hade pengarna funnits hade jag utan tvekan köpt en Hypro 755.

Det som du efterlyser här är exakt vad vi har i vår Combi version. Vi har fyra olika körsätt varav Combi fungerar så att det startar med steg och när man håller in matningen så startar rullarna om det stannar släpper man bara knappen och steget tar över. Men vi har valt en kompromiss med rullarna för att hålla nere oljeflödet till vad som är normalt för stegmatare, så det är i grunden en stegmatare. Så många kunder som påpekat att kvistningen är för lätt för stegmatare i första gallringen, och då kan man skapa sinnesfrid med rullen. Kanske vårt bidrag till nytänk ändå är sättet vi utfört traktorprocessorn, det är ett standard aggregat och det mesta av jobbet sker ändå inifrån traktorn (i motsats till Hypro), för all del bra med frisk luft.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

JohannesG  
#416096 Ser väldigt bra ut. Hur grova kvistar klarar den på ett ungefär?

Hade varit intressant med en något större modell, som kvistar 40cm stam.

På frågan om man skall stå ute eller sitta inne i traktorn vill jag säga att det beror på om man behöver winscha mycket. Med mycket winchande blir det mycket spring in och ut ur traktorn, även om spakarna sitter ute på maskinen. Om man inte har radiostyrning på allt ihop. Men det är tyvärr få som har.

Radiostyrd utmatning och fastsättning av winch hade ju varit intressant, vajern springer själv ut och lägger sig runt rotändan på ett fällt träd. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

stegmaster  
#416110
JohannesG skrev:Ser väldigt bra ut. Hur grova kvistar klarar den på ett ungefär?


Sen jobo har samma kraft som min Naarva, så våger jag mig på att svara.
Det beror helt på.
1 enstaka kvist på tall kan säkert vara uppåt ca 8-10cm eller så.
Största problemet er när kniverna treffer mange kvister samtidig. Då behöver dom inte vara så grova innan det tar stopp, och man får öppna kniverna lite, för att knuffa av kvisterna, och sen sitter det 2-3cm kvistspetsar igjen på stammen.
Så gran tycker jag kan vara svårare enn tall, då man ofta kör emot 4-6 kvistar samtidig, och då bör dom inte vara mer en typ 2cm varje.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416112 Nu söks ju nya ideer så här kommer en:
Ett stödben på den trepunktsmonterade stegmataren kunde ju både användas som
parkeringsbroms och som framdrivning, tex med ett hjul mot marken eller liknande.
Då behöver man inte in i traktorn för att flytta 5 meter, man står vid spakarna och knuffar
hydrauliskt fram hela ekipaget på ett enkelt sätt.

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Stegskördare  
#416198
stegmaster skrev:
JohannesG skrev:Ser väldigt bra ut. Hur grova kvistar klarar den på ett ungefär?


1 enstaka kvist på tall kan säkert vara uppåt ca 8-10cm eller så.
....
Så gran tycker jag kan vara svårare enn tall, då man ofta kör emot 4-6 kvistar samtidig, och då bör dom inte vara mer en typ 2cm varje.

Jag är överens med Stegmaster här, beror mycket på vilket trädslag om hur hård kvistarna är. Knivarna är ju ändå inte på en linje, först kommer toppkniven sedan ena huvudkniven och den andra ca 10cm senare. Men en sak är säker det blir alltid stopp någon gång och med stegmatning i en liten maskin vinner man över rullmatning.
Jag tycker åxå att iden med ett mycket kort slag verkar intressant. Om rullen kör fast kör steget tex. 15cm förbi kvistarna men i de flesta sådana fall är troligen resten av stammen ännu mera kvistig, då blir det knyckigt. Kanske man kunde på något sätt få knivarna "aktiva", tex. genom att oskillera på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

JohannesG  
#417862 @Stegskördare, var ligger priset cirka på maskinen i videon!

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Stegskördare  
#417943 Den är inte prisatt ännu men borde väl ligga i klassen 270 kSEK, utan rullar ca 220 kSEK. Stegskördaren kan sättas på annan kran om man så vill. Den lilla processorkranen kan köras från traktorns hydraulik eller från processorns egna. Behöver ju inte heller köras med JOBO aggregatet utan kan kopplas till vilken liten skördare som hellst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).