Motorsåg och handhållet

Liten lätt motorsåg

11 inlägg 14734 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten lätt motorsåg

Dalby  
#415668 Jag behöver en liten lätt motorsåg.
Har en stihl 020 AVP som jag fullständigt kört slut, skulle vilja ha en liknade, lite modernare.
Har en husquarna el såg som jag är mycket nöjd med, den passar bra att köra runt huset med men skall jag ut i skogen eller till grannen vill jag hellre släpa med mig olja och bensin än elaggregat.
Vad har ni för erfarenhet av lätta små motorsågar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415672
Bild


Kanske en pytteliten MS 150 TC-E kan passa?

Avatar Fallback

Re: Liten lätt motorsåg

vedhämtarn  
#415673 Köp en stihl ms 201 cm riktigt bra såg! lätt, smidig och stark.

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

JensSkoog  
#415679 Holler med "vedhämtarn" :wink:
MS201 är lätt och snabb, men den kostar mycket.
Ett mycket bra alternativ är Stihl MS193 som inte kostar för mycket och som gör bra för sig.

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

johan eriksson  
#415695 Stihl hade åtminstone förra veckan kampanj på MS201, ska du ha en värdig efterträdare till 020 så är det nog en 201 som gäller.

Avatar Fallback

Re: Liten lätt motorsåg

ulfgustav  
#415698 Var i samma tankar som du härom året, liten lätt såg, föll för en Stihl MS 180 tror jag den hette, fungerade första året, men därefter har det bara varit krångel, trots att jag haft den inlämnad för ser vice så är den hopplös. Dessutom den klena 3/8 picokjedjan är ju ett elände. Den sågen har hamnat på hyllan. Köpte i stället en Jonsered cs 2045, visserligen lite tyngre och större, men en såg som går klockrent och har dessutom 0325 kjedja, så en Jonsered kan jag rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

JensSkoog  
#415702 MS181 (ochMS171) är rena hobbysågar, och känns klumpiga och tröga om man körd MS200/201.
Har köpt dom båda, en till min son och en till min dotter, och de duger till det lilla dom två sågar.

Om man ska ha en lätt såg som duger så är 201'an på 3,9 kg lätt och 193'an på 3,6 kg lättare :wink:
Jonsereden är en grym såg, men med 4,9 kg blir den tung tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415722 MS150 väger bara 2,8 kg så om behovet av en lätt såg prioriteras så står det mellan MS150 & MS201
och då är skillnaden 2,8kg mot 3,9kg verkar det som.

Avatar Fallback

Re: Liten lätt motorsåg

ulfgustav  
#415787 Hej Jens
Lite kommentarer till ditt inlägg
Om man ska ha en lätt såg som duger så är 201'an på 3,9 kg lätt och 193'an på 3,6 kg lättare
Jonsereden är en grym såg, men med 4,9 kg blir den tung tycker jag.

Jonsereds sågen som jag köpte funkar klockrent är grymt trevlig att jobba med ok, ett drygt kilo tyngre än de du föreslår , men jag uppskattar dess funktion och att den är lättstartad samt att den har 0,325 kjedjan och att den har vridmoment så att man slipper ligga på max varv då man kvistar t.ex.

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

JensSkoog  
#415796
ulfgustav skrev:Jonsereds sågen som jag köpte funkar klockrent är grymt trevlig att jobba med ok, ett drygt kilo tyngre än de du föreslår , men jag uppskattar dess funktion och att den är lättstartad samt att den har 0,325 kjedjan och att den har vridmoment så att man slipper ligga på max varv då man kvistar t.ex.


Allt beror ju på vad man behöver. 2045 är ju en 44cc såg, och motsvarande
från Stihl skulle vara en MS241 som ochså väger 4,9 kg.

Själv gillar jag att jag kan byta mellan lättare sågar och lite tyngre(MS261 och 361 är dom tunga), efter vad jag behöver i arbetet, men om jag bara skulle ha en såg till lite vedpyssel och annat, skulle jag tagit MS201 alla dagar eftersom jag är en gammal mann :lol: Vil gärna holla i gång så länge det går innan armarna lägger av :mrgreen:

Men, det är ett gott poäng det med .325 kedjan och vridmomenten. Med en klenare såg
och kedja och får man bara jobba därefter, och ta den tiden som behövs :wink:

Användarvisningsbild

Re: Liten lätt motorsåg

MartinH  
#415987 Beror det inte lite på vad du ska fälla också?

Köpte för ett tag sedan en Husqvarna 238 SG, så gott som oanvänd, ett riktigt fynd. Med denna så tog jag ned en sådan där granhäck som fått stå och växa sig tät i decennier. Granarna stod med 20 - 50 cm. avstånd och var upp emot fem meter ungefär höga, några högre också. Den var jättebra till det.
Vet inte riktigt vilken modell som motsvaras av denna såg idag.
Är det mycket kvistning så är denna typ av lätt motorsåg bra tycker jag, t.ex. för gran.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).