Grävmaskiner

Har blivit med grävmaskin!

56 inlägg 60182 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#401797
Slurfi skrev:Vårdslös är fel ord, den är brukad helt enkelt, det som havs det skavs.
Tjälkrok är onödigt till stubbar, det fixar du lätt som en plätt med den skopan som du redan har.
Det du behöver främst imho är en släntskopa med slänthydraulik, hydraulik osv är färdigdraget.


Hoppas du förstod att vårdslös var lite ironi, självklart att en maskin från 1984 är sliten. Är ändå imponerad av skicket och att inget sitter fastrostat...
En släntskopa med slänthydraulik står högst upp på önskelistan helt klart!
Håller på att pussla ihop pneumatiksystemet just nu sedan blir det nog en provstartning innan jag börjar dra ny el.
Ny framruta och dörr ruta är beställda och resten av rutorna beställer jag nog när motorn visat att den går...

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401813 Jodå, rostfriheten kan bero på att den varit norr om Polcirkeln sen början av nittiotalet
men den har fått kämpa sig genom blötmyrar så det har stänkt ibland.
Ska bli skoj att komma ner och provköra sen.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#404294 Plockade bort plåten under golvet för att komma åt att byta några hydraulslangar och där luktade det gammal myrmark.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404940
1472306595_storskopa.jpg

Klämmer in en tre år gammal bild

Avatar Fallback

Re: Har blivit med grävmaskin!

plutten  
#404974 Riktigt fin gårdsgrävare.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#405024
Slurfi skrev:
1472306595_storskopa.jpg

Klämmer in en tre år gammal bild


Det där var en rejäl skopa! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

totte  
#405122
plutten skrev:Riktigt fin gårdsgrävare.


Tar hela gården i ett skoptag.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405142
totte skrev:
plutten skrev:Riktigt fin gårdsgrävare.


Tar hela gården i ett skoptag.

Det var nog det som myntade begreppet gårdsgrävare.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#406255 Nu är en Grammar stol på väg in i grävaren. Viktjusteringen gick sönder så jag fick stolen när man köpte en ny :smile:
Ska bara fixa en 10mm hög distans så passar stolen direkt på Atlas underredet.
Alla delar finns att köpa till Grammar så det är lite kul att ha en sådan, bälte sitter direkt i stolen osv

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#409196 Idag var det en stor dag! Startade den lilla Deutz-motorn i min grävmaskin och den gick riktigt fint. Nu ska jag beställa lite prylar från "Ellös" så blir det till att testa lite funktioner nästa helg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409430 Grattis, tänk på säkerhetsspärren vid armstödet/dörren som ska slås ned innan körning.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med grävmaskin!

Oden  
#412273 Hej!

Var uppe en vecka varav min otroligt kunniga granne hjälpte mig med att se till att inte hytten vek ned sig totalt........ :mrgreen: Har nämligen haft brorsonen på besök under sommaren ett par dagar han var otroligt sugen på att få bryta lite stubb!! :???: Antagligen gick det lite för hårdhänt till....
Några nya 20 mm bultar o domkraft så var maskinen som ny!

Liten anekdot om hur man kan frukta det värsta! Hört ett rasslande ljud länge.....
Både Jag o grannen trodde att det hade med drivningen att göra då nivån på hydraloljan syntes vara normal..... Men i somras tittade vi noggrannare på glaset o insåg båda två att det vi trodde vara oljenivån var ett hål/ögonlurare..... Så 20 liter senare med Handöl 46 går den som en dröm :lol:

Byggt väg brutit stubbar o allsköns annat! Säkert glömt massor med annat nyttogöromål!
Nu står den med skopan som lås framför maskinhallen!! :mrgreen: :mrgreen:

Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#412288 Hmmm, så det kan bli! Sköt en hydraulslang så nu ser det ut som om det regnat på garageuppfarten. Snabbt fixat av Hydroscand så inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Jeep  
#415530 Nu har man äntligen kört grävmaskinen! Det blev bara lite test av funktioner då elsystemet är ganska frånvarande...
Jag backade undan maskinen en meter så att snöröjningen ska fungera i vinter. Var lite för mycket prylar och bilar runtom så jag kunde inte ställa den exakt som jag ville men det tar vi nästa gång. :mrgreen:
Blir kul till våren detta!
Inte så bra bild men det var väldigt trångt då sonen höll på med sin JEEP precis bredvid.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#415554
Oden skrev:Hej!


Liten anekdot om hur man kan frukta det värsta! Hört ett rasslande ljud länge.....
Både Jag o grannen trodde att det hade med drivningen att göra då nivån på hydraloljan syntes vara normal..... Men i somras tittade vi noggrannare på glaset o insåg båda två att det vi trodde vara oljenivån var ett hål/ögonlurare..... Så 20 liter senare med Handöl 46 går den som en dröm :lol:



Oden

Det var inte så bra, skulle kunnat gå riktigt tokigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).