Motorsåg och handhållet

Stihl 201 ms

49 inlägg 27434 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 201 ms

SvenE  
#414817 Är i fundering att förstärka mitt motorsågsinnehav.
Tanken går mot Stihl 201 ms, kampanjpris just nu.
Vad har ni för erfarenheter av denna såg?
Tänker mest på
Hanterbarhet vid kvistning
Ork vid fällning och kapning
Rapphet vid gaspådrag
Hållbarhet.

Jag har i dagsläget en Husqvarna 550 XPG som jag tycker är en mycket trevlig såg.
Dessutom har jag även en Husqvarna 238 som också är en trevlig kompis.

Tänkte med 201'an att ha som komplement till främst 550, vid lättare vedhuggning och typ 1'a gallring ev. även 2'a gallring om orken finns där.

Läser man på Stihl's hemsida marknadsförs den som en kvistsåg, vilket jag tycker låter märkligt.
Ska man släpa med sig 2 sågar? En för fällning och en för kvistning.

Kom gärna med inspel, synpunker och erfarenheter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

JensSkoog  
#414836
SvenE skrev:.....Läser man på Stihl's hemsida marknadsförs den som en kvistsåg, vilket jag tycker låter märkligt.
Ska man släpa med sig 2 sågar? En för fällning och en för kvistning.


Jag gör alltid det, men så jobbar jag mest i trädgårdar och nära väg, men om jag ska jobba med kvistrikt löv ute i skogen finner jag att det är jättebra att kunna byta om til en såg som inte väger så mycket i kvistningen.
MS201 orkar mycket, är rapp vid gaspådrag och holler bra, och i kvistning finns ingen som är lättare att handtera.
Känner många som bara använder den sågen i gallring.

För alla HVA-entusiastar finns det tyvärr ingen Husqvarna som motsvarar MS201, efter vad jag vet :cry:

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Sture Andersson  
#414846
SvenE skrev:Är i fundering att förstärka mitt motorsågsinnehav.
Tanken går mot Stihl 201 ms, kampanjpris just nu.
Vad har ni för erfarenheter av denna såg?
Tänker mest på
Hanterbarhet vid kvistning
Ork vid fällning och kapning
Rapphet vid gaspådrag
Hållbarhet.

Jag har i dagsläget en Husqvarna 550 XPG som jag tycker är en mycket trevlig såg.
Dessutom har jag även en Husqvarna 238 som också är en trevlig kompis.

Tänkte med 201'an att ha som komplement till främst 550, vid lättare vedhuggning och typ 1'a gallring ev. även 2'a gallring om orken finns där.

Läser man på Stihl's hemsida marknadsförs den som en kvistsåg, vilket jag tycker låter märkligt.
Ska man släpa med sig 2 sågar? En för fällning och en för kvistning.

Kom gärna med inspel, synpunker och erfarenheter

Jag har en 200 som jag är nöjd med men funderar på att köpa en 201 för att slippa vibrasionerna i hantaget .
Vad får du betala för en 201 nu?

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SvenE  
#414854 Kampanj 5990 inkl moms inkl 2 st extra kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414856 Bara att handla, bästa sågen till klenare skog. Grova hasselbuskar gillar inte MS200/201 :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

trollbacken  
#414859 Jag köpte en på kampanjen för 5990 nu har jag kört nästan en dunk med bränsle och jag är nöjd med vad den presterar [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Göt  
#414862 Jag har en ms 201 bland annat. Det är en lätt såg som det går bra och kvista med och det går att fälla träd. Skönt och ha den när man hugger grannare virke . Lätt och rapp är den.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

jannee  
#414876 I mitt tycke har det bara varit TVÅ nackdelar med STIHL 201.
1, Priset, men nu när den säljs till förhållandevis rätt pris är det skälet borta
2. Tycker inte om denna tunna stenkänsliga kedja, den blir lätt slö av bara dammet eller barken på träden.
För övrigt använder jag mig BARA av Stihlen så länge svärdet räcker igenom, är endast vid grövre träd 50 cc kommer till användning.
M.a.o. har jag alltid två sågar med mig, ibland fäller jag med Jonsereden för att sedan kvista hela trädet med Stihlen.
Nu är jag gammal och inte lika rask (stark) längre, av den orsaken föredrar jag den lätta sågen.
Stihl är en riktigt proffsig kvalitetsåg, minst lika bra som HVA. All plast gör den dock lite ömtålig :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

svampbob  
#414878 Jag tar också med 550 och 201 till skogen men det är i princip bara 550 som används. Det känns bra när jag kör 201an men när jag byter till 550in så vill jag inte släppa den.

Användarvisningsbild

Stihl 201 ms

traktorz  
#414959 Använder 201 mestadels till att hugga gärdsgårdsvirke och till röjning. Fast röjsågen är nog effektivare till röjning av större ytor.

MS201 är lätt och effektiv med en välslipad kedja, företrädesvis när vi rör oss över större ytor. Satsa därtill på lättviktssvärd, för att verkligen minimera vikt.

Däremot på vedbacken, använder vi effektstarkare sågar med längre svärd och robustare kedjor.

Tyvärr blir MS201 plastig och ömtålig, så räkna med att behöva byta ut plastdetaljer emellanåt. Men det är en kostnad värd att acceptera, för att få en liten och lätt 35cc såg.

Ref:
Stihl ms 201 M-tronic Stihl ms 201 M-tronic

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414973 Har precis köpt min 201:a och satt på 30 cm svärd. Men kört med föregångaren 200 i flera år. Har som flera alltid 2 sågar med ut, inte minst för att slippa åka hem om den ena lägger av. Men då jag i huvudsak ägnat mig åt 1:a gallring och sen 1:A gallring så har i praktiken nästan enbart använt 200 då den är så besparande för rygg och axlar.
Får väl se nu om 201 kommer kännas lika rapp, men lätt är den.
550:an tar jag fram om det är något lite grövre träd som ska ner, eller en sån där frusen tätvuxen gran där det ibland slår gnistor om kedjan. Men också när det är lite kallare och jag börjar frysa om händerna. Då gör handtagsvärmen otroligt gott.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SvenE  
#414980
550:an tar jag fram om det är något lite grövre träd som ska ner, eller en sån där frusen tätvuxen gran där det ibland slår gnistor om kedjan. Men också när det är lite kallare och jag börjar frysa om händerna. Då gör handtagsvärmen otroligt gott.


Ja på 201'an så saknar jag handtagsvärmare. Annars verkar det vara en vettig såg, det lutar faktiskt åt ett inköp.
Läs och häpna. Jag ett "Stihlinköp", jag som är ett stort HVA fan. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

MS 261  
#414988
jannee skrev:I mitt tycke har det bara varit TVÅ nackdelar med STIHL 201.
1, Priset, men nu när den säljs till förhållandevis rätt pris är det skälet borta
2. Tycker inte om denna tunna stenkänsliga kedja, den blir lätt slö av bara dammet eller barken på träden.
För övrigt använder jag mig BARA av Stihlen så länge svärdet räcker igenom, är endast vid grövre träd 50 cc kommer till användning.
M.a.o. har jag alltid två sågar med mig, ibland fäller jag med Jonsereden för att sedan kvista hela trädet med Stihlen.
Nu är jag gammal och inte lika rask (stark) längre, av den orsaken föredrar jag den lätta sågen.
Stihl är en riktigt proffsig kvalitetsåg, minst lika bra som HVA. All plast gör den dock lite ömtålig :oops:


Hej
Pröva STIHL PD3 hårdmetallkedja, håller skärpan 10 ggr längre i rent virke och klarar även skitigt virke. Det finns filmer på Youtube som visar skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SawTroll  
#415012
svampbob skrev:Jag tar också med 550 och 201 till skogen men det är i princip bara 550 som används. Det känns bra när jag kör 201an men när jag byter till 550in så vill jag inte släppa den.


Etter min mening er det bortkastet å drasse på en ekstra mindre sag, når den primære sagen er en lett 50cc. 50cc sagen er vel så effektiv til kvisting, selv om den er litt tyngre. Min 339xp har aldri blitt brukt til "kvistesag", den har kun blitt brukt til tynning av småtrær og diverse "småjobber".

Dette gjelder i hvert fall I min bruk (hovedsakelig bjørk). Som vanlig tar jeg forbehold med tanke på kvisting av gran, da jeg har liten erfaring med det.

Å markedsføre små sager (35 - 40 cc) som kvistesager er etter min mening skivebom - det er på samme tid både en opp- og en ned-vurdering av kapasiteten til sagene.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SawTroll  
#415015
SvenE skrev:
550:an tar jag fram om det är något lite grövre träd som ska ner, eller en sån där frusen tätvuxen gran där det ibland slår gnistor om kedjan. Men också när det är lite kallare och jag börjar frysa om händerna. Då gör handtagsvärmen otroligt gott.


Ja på 201'an så saknar jag handtagsvärmare. Annars verkar det vara en vettig såg, det lutar faktiskt åt ett inköp.
Läs och häpna. Jag ett "Stihlinköp", jag som är ett stort HVA fan. :grin:



Det er mye som tyder på at de omsider har fått "orden" på MS201 - men mangel på håndtaksvarme er en svakhet den deler med alle nyere sager under 42 cc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).