Gallring

Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga bestån

18 inlägg 8997 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga bestån

skogshare  
#414834 Finns det en försvarbar totalekonomi i nedanstående avverkningsförfarande med skotning i två steg förutsatt
långa köravstånd och känsliga bestånd

1. Manuell avverkning av markägaren eller med skördare genom entreprenör - minsta möjliga stickvägsareal ;
2. Skotning till ett eller ett par mellanavlägg i direkt anslutning till avverkningsområdet med fyrhjuling, traktor
eller häst i valfri regi alternativt med liten skotare av entreprenören ;
3. Skotning till huvudavlägg med stor skotare av entreprenören.

Hur påverkas det ekonomiska utfallet av ;

- medelköravståndet till huvudavlägg ;
- medelstammens volym ;
- uttag, m3fub / ha ;
- totaluttag / trakt
- stamantal / ha
- terrängbeskaffenhet ?

Thomas Åkerblom
Nyköping



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414858 Ja det kan vara vettigt, vet att det har gjorts på mossmarker omgivna av grov småländsk morän men då är det även frågan om att spara på banden för mossmaskinen.

Vill du veta ekonomiskt utfall så är det bara att ta fram papper och miniräknare. Det finns säkert folk som kan hjälpatill med aktuella timpriser för respektive nämnt ekipage.
Glöm inte etableringskostnader, det slår hårt på små objekt.

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414871 Kan du göra moment 1 och 2 själv utan att räkna på tiden så kan det bli riktigt bra med en stor skotare som får lasta ur stora högar. Ska du leja till hela kalaset däremot så är det bättre att låta bli.

Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

Fredrik Reuter  
#418719 Hej,
Flyttade denna tråd efter önskemål.

Jag är nog beredd att hålla med skogsola ovan (tyvärr).
Det kostar att traila dit och köra med flera maskiner och i en bransch som är marginaliserad utifrån ett visst upplägg så blir det svårt att räkna hem.

Men det väcker ändå en del spännande tankar tycker jag.
Bl a så pratade jag med en entreprenör i våras som kör med stor skogsvagn och lantbrukstraktor och han hade fått flera slutavverkningsobjekt med mycket lång körväg på dålig väg som inte timmerbil kunde gå på. Det blir då frågan om lunning och det var denna lösning effektivare på än en skotare då det går att köra fortare med sådant ekipage (över ~12km/h är ingen hit med skotare).

Lite touchar ju också detta på dagens gallringstekniker. Jag tänker då på beståndsgående skördare som kan lägga fokus på att bygga en bra stick- /basväg och sedan mata ut till denna genom att slingra sig i beståndet på båda sidor.
Detta har också börjat anammats på stickvägsgående skördare då flera skogsbolag sedan några år ändrat rutinerna och uppmuntrar till "spökslag", både i gallring och slutavverkning. Alltså en väg som endast skördaren kör i och matar ut till en fastare bas- /stickväg för skotaren.

En tredje aspekt jag lärde när jag körde skördare var att gallringsskotaren kan bli effektiv om denne lunnar till sig själv i gallring. Fokus på att rensa stickvägar först och ta med udda sortiment och lägga dessa i basvägen. Rätt gjort så ska basvägen hålla för många lass och genom detta kan skotaren köra renlass med ex löv som plockats ut från vardera stickväg (som ju då ansluter till basvägen).

Det var en skotarförare som jag körde ihop med som anammade denna teknik och jag var imponerad av resultatet, både i kvalitet och prestation. Det går mycket segt i början men allt eftersom stickvägarna är rensade så går det mycket fort att både tömma basväg och även vid avlägg då det blir många renlass.

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418746 Ja lossningen med många sortiment tar tid, något som märkt väl vid skotning av vindfällor med timmer kubb massaved och löv i små kladdar på stora arealer

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

Hema  
#418813 Jag tror att en 50-traktor med timmerlastbilsbakände kan bli nog så bra vid lite längre skotningsavstånd och sämre möjligheter för timmerbil. Expel kan vara ställen där lastbilenintre kan få med sig släpet in, utan får hålla på med omlastning.

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418850 Har funnits byggen på dumper med timmersläp

Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

skogshare  
#419420 Hur fungerar lunning av helträd / helstam med fyrhjuling ur förstagallring till en traktorprocessor vid basväg ? Max. 200-300 m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419429 Dåligt så länge du inte kan följa en helt rak väg. Många hugger 3m massaved i sina förstagallringar för att få smidigare knippen att hantera och därmed minska stamskadorna.
Jag tror då mer på upplägget i ditt första inlägg med skotning i två steg.
Av de siffrorna du efterfrågar i det inlägget så kan datan från gallringsdagarna vara till hjälp. Oavsett skördare så landar huggningskostnaden i samma härad, det som skiljer vid småskalig gallring är skotningen. En liten skotare får en brantare priskurva kopplat till transportavståndet än en större så någonstans finns breakeven där intjäningen på storskotaren betalar den extra lastningen.

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

alias  
#419438
skogshare skrev:Hur fungerar lunning av helträd / helstam med fyrhjuling ur förstagallring till en traktorprocessor vid basväg ? Max. 200-300 m.


Har tillgång till ATV (Yamaha Grizzly 450) och jag undviker så långt det är möjligt att använda denna för att transportera virke (varken släpandes eller på vagn).

Om jag skulle välja ett lite mer udda gallringskoncept för blöta marker så känns @hlb :s kranmatade Hyproprocessor på lätt jordbrukstraktor med dubbelmontage so ett alternativ. Samma koncept med vinsch, kranmatad processor och lågt marktryck kan även uppnås med BJM-redskapsbärare eller Hypros redskapsbärare och band (förmodligen ännu lägre marktryck än traktor med dubbelmontage).

Varför?
Jo, för att det borde ge möjlighet att kunna nyttja riset optimalt (vinschen gör att man kan få långt mellan stickvägarna och därmed mer ris per löpmeter stickväg, kranmatningen gör det lättare att placera riset där det gör mest nytta) samt hålla ett lågt marktryck.

Vet ett gäng som gallrade rätt stora arealer dikad torvmark hos en granne till föräldrarnas på 90-talet (tror de körde åt Sydved). De förstämplade gallringen (delvis flerskiktade bestånd) och använde mellanzoonsfällning för att koncentrera riset till stickvägarna. Vill minnas att de körde gallringen med en Ösa Eva och en TJ810, fullbandad.

Såg riktigt fint ut efteråt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

Hema  
#419443
skogshare skrev:Hur fungerar lunning av helträd / helstam med fyrhjuling ur förstagallring till en traktorprocessor vid basväg ? Max. 200-300 m.

Jag håller i mestadels helt med de föregående talare angående lunningen i beståndet. Men det beror såklart hur markerna ser ut, vilka förutsättningar som ges. Samt så hänger det lite på vilken tid på året, barken brukar vara känsligast när saven stiger. Sedan beror det lite på hur mycket grönbarr det är kvar på träden, samt hur starka grenarna har hunnit bli.

Tyvärr så föreligger det antagligen för stor risk för stambarksskador att det inte är värt det. Men man kan ju testa och se om det ens är möjligt. Ska man bara köra vissa speciella stråk, kan det kanske vara värt att sätta upp skydd på de mest utsatta träden.

Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

skogshare  
#419806 För att beräkna totalekonomin i en eftersträvad optimal gallring, måste hänsyn inte bara tas till de rena avverknings- och drivningskostnaderna utan också till den vinst som uppnås genom förbättrade produktionsförutsättningar och minskade kör- och stormskador i förhållande till traditionella gallringsmetoder. Sammantagna bör dessa faktorer, enligt min mening, rimligtvis tala tydligt för en framsynt gallring med bland annat ovannämnda skotning i två steg när det handlar om långa köravstånd och känsliga bestånd. Bonusen är ett tilltalande bestånd även efter gallringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

skogshare  
#420128 Vilken avverknings- och drivningsmetod fram till ev. mellanavlägg vill ni rekommendera självverksamma skogsägare, som inte har möjlighet att få lönsamhet med en egen mindre skördare / skotare eller av andra skäl väljer bort det alternativet ? Frågan gäller i första hand förstagallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420133 Beror på mark och snöförhållanden men grålle och kälke har jag kört en del med och det tar lite plats men behöver helst snö för rötternas skull. Gallringpelle blir nästa steg, då har du wire att nyttja också. Kort boggievagn kan fungera bra men då börjar det ta mer plats i svängarna.
Järnhäst och oxen har jag ingen erfarenhet av men kan nog vara bra om det är mjukare i marken. Häst har jag ännu ingen erfarenhet av men kan nog vara väl så bra som de tidigare nämnda.
Ska du köra kort så kan alternativen att släpa virket med kälke eller gallringpelle vara bra eftersom det är så snabbt att lossa.
Naturligtvis är ATV ett bra alternativ om det finns att tillgå.

Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

Torbjörn Johnsen  
#420136 Jag körde lite sådan gallring för många herrans år sedan med ATV och vagn som jag handlastade. Det var klent virke så det gick snabbare och bättre an vad det låter. Sen lunnade jag fram det till en basväg och därifrån kördes det ut till avlägg med en större griplastarvagn och traktor. Det var mellan 0-80m köravstånd med ATVn och 5-600m för traktorn. Det går kanske inte att göra en vettig kalkyl (den spricker nog redan med ATV-körningen :mrgreen: ) om man ska se det ur strikt ekonomiskt perspektiv men det blev väldigt fint och "spårlöst" gallrat. Traktorn fick i alla fall effektiv körning och gallringsarbetet flöt fint med omväxlande manuellhuggning och ATV-körning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).