Avverkning (slutavverkning)

Avverkning och beskattning

12 inlägg 14700 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning och beskattning

mykee  
#414804 Om man äger en jordbruksfastighet med skog och avverkar för t.ex. 500 000:-

Visst har jag uppfattat det rätt att jag måste betala skatt för dessa pengar om jag ex. vill använda dem till att renovera boningshuset på jordbruksfastigheten då detta räknas som privat. Däremot skulle jag kunna ta alla pengar och t.ex. bygga en maskinhall och dra av moms osv på saker?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning och beskattning

Huggar Herman  
#414805 Helt rätt uppfattat!
Däremot måste du ju skriva av maskinhallen över tid (20 - 25 år) så du lär ju ändå få betala skatt för en del av dina 500' om du inte har ackumulerade underskott sedan tidigare. Momsen på maskinhallsbygget får du ju alltid dra direkt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

mykee  
#414806 Om man har köpt fastigheten för säg 2 000 000:- och 1 000 000:- är värdet på skogen. Då har man väl ett skogsavdrag man kan göra på 500 000:- (ungefär kanske?)

Kan man använda det avdraget på ovanstående avverkning, blir då skatten 0:- och man kan använda hela beloppet till renovering?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

mykee  
#414807 Jag kanske ska ändra frågeformuleringen så kanske det blir enklare vad det jag är ute efter.

- Fastigheten är köpt för 2 000 000:-, skogsvärde 1 000 000:- och 50% av skogen är i avverkningsbar ålder.
- Ingen verksamhet bedrivs på fastigheten eller kommer att göra det inom snar framtid utan man "bara bor" där och kanske köper i nån grej.
- Boningshuset är i behov av renovering.
- Har lån på banken för fastigheten.

Vad är det bästa/smartaste man kan göra för att få ut det mesta från avverkningen?

Kan man avverka och betala av lånen hos banken och istället spara pengarna från heltidsjobbet som skulle gått till lån till att renovera boningshuset? Avverka, utnyttja skogsavdrag och renovera? Avverka, betala skatt och renovera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning och beskattning

Huggar Herman  
#414814 Vad som är smartast i just ditt fall är svårt att svara på generellt här.
Jag tror att ta hjälp av en expert, som går igenom dina siffror och förutsättningar tillsammans med dig, är väl spenderade pengar.

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

jannee  
#414828 All amortering görs ALLTID med skattade pengar. Alla kostnader som på NÅGOT sätt har att göra med näringen är avdragsgilla. Ett rymligt samvete är inte helt fel 😡 Se bara på Erik Bromander, det han tog sig för var HELT ok tills journalisterna fick nys om det, men nu får han gå, troligtvis med en välutvecklad fallskärm.
Du kan bl.a. använda skogspengar till att betala räntekostnader, skogsförsäkring, försäkring för ekonomibyggnader, en viss del av elkostnaden, bokföring, ekonomisk rådgivning, underhåll och inköp av inventarier, listan kan göras lång :grin:
Du kan i princip få en ny maskinhall, man bara renoverar = bygger om en gammal risig byggnad - omfattningen är upp till ditt samvete.

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

mykee  
#414852 Jo, det förstår jag att man kan alltid "mygla" bort nån sak osv. men om det handlar om att byta fönster, ny uppvärmning av huset, panela om huset, nytt tak osv, dvs. totalrenovering så kanske det inte är lika lätt.

Är det Lrf konsult man borde höra med om man vill ha lite råd på vad som är bäst att göra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

alias  
#414855
jannee skrev:All amortering görs ALLTID med skattade pengar. Alla kostnader som på NÅGOT sätt har att göra med näringen är avdragsgilla. Ett rymligt samvete är inte helt fel 😡 Se bara på Erik Bromander, det han tog sig för var HELT ok tills journalisterna fick nys om det, men nu får han gå, troligtvis med en välutvecklad fallskärm.
Du kan bl.a. använda skogspengar till att betala räntekostnader, skogsförsäkring, försäkring för ekonomibyggnader, en viss del av elkostnaden, bokföring, ekonomisk rådgivning, underhåll och inköp av inventarier, listan kan göras lång :grin:
Du kan i princip få en ny maskinhall, man bara renoverar = bygger om en gammal risig byggnad - omfattningen är upp till ditt samvete.


Håller inte med dig gällande detta som jag markerat i fetstil ovan.
Om man gör skogsavdrag och amorterar med motsvarande belopp så blir det per automatik en amortering med obeskattade medel. Dock skall man vara medveten om att man bygger upp en latent skatteskuld som skall betalas den dag du säljer fastigheten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

mykee  
#414865 Det som jag inte riktigt förstått (eller kanske missförstår?).

Om jag köper skog för 100 000:- och som är värderad till 100 000:- genom att låna eller med mina privata besparingar (dvs redan skattade pengar).

Jag väljer att avverka allt och får då ut 100 000:-. Nu kan jag inte ta dessa pengar och betala av mitt lån på 100 000:- rakt av utan jag måste först skatta på dessa 100 000:- vilket känns som en dålig deal. Ungefär som att sätta in pengar på banken och sen när jag ska ta ut dem så måste jag betala skatt, det hade varit bättre att haft dem kvar i madrassen.

Jag antar att det är något jag missar i mitt resonemang?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

teinarsson  
#414870 Jag tycker nog att det ser ut som om ditt resonemang stämmer. Jämförelsen med pengar på banken haltar dock då du efter avverkningen fortfarande har kvar marken. Man måste helt enkelt ta med beskattningen i sin kalkyl för att avgöra om man anser att skogen är värd 100.000:- eller inte. Beskattningen gör också att skogen kan vara värd mer för den som har ackumulerade förluster sedan tidigare än för den som inte har det.

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

eftersökare  
#414875 Så snart du skaffat dig en skogsfastighet har du slutat att vara "bara" privat person du driver nu även ett företag i form av en näringsfastighet.
Att ta från fastighetens avlastning är i princip att likställa med att ta ut en brutto lön från en anställning och den betalar du ju skatt på.

Om du plockar ut 100 000kr i form av en avverkning så har du fått en avkastning på din investering och det är att klassa som en beskattningsbar inkomst.

Jag hade köpt mer skog alla dagar i veckan om jag kunde investera 100000kr avverka för 100000kr och ha kvar marken!!

Avatar Fallback

Re: Avverkning och beskattning

jannee  
#414881 Skippa LRF (f.d. RLF = röva landsbygdens folk). Finns väldigt många som har mycket negativt att säga om dessa. Självklart kan du ha tur att träffa på någon kunnig som även vill DITT bästa, dock verkar det som de bara vill sitt eget bästa = hög timdebitering.
Bättre att satsa på en revisor med lokal förankring och som är insatt i skogsfastigheter. Hör dig runt bland grannarna :!:
För övrigt har ALIAS helt rätt, med skogsavdraget kan man frigöra kapital för amortering, dock får man då en latent skatteskuld som förr eller senare ska tas upp - om man inte skjuter den vidare till nästa generation (gåva)

För övrigt finns det en del som i princip byggt upp ett nytt boende inne i sin gamla ladugård och loge - med pengar som tagits direkt från näringsfastigheten (obeskattat) - kanske inte att rekommendera :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).