Motorsåg och handhållet

Filning av handsågar typ fogsvans, bågsåg och dylikt

28 inlägg 31834 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Filning av handsågar typ fogsvans, bågsåg och dylikt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41396Lika självklart att titt som tätt fila sina motorsågkedjor och röjsågklingor (med en passande mall), lika självklart borde det vara att fila sina handsågar, anser jag. Då jag aldrig sysslat med det sistnämda (men har några slöa handsågar), så undrar jag vilka filar och filningsvinklar som är lämpliga för ändamålet? Något speciellt att tänka på vid hanfilning av handsågar? Finns det några lämpliga websidor? Alla konstruktiva tips mottages tacksamt.
/Niklas

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41409Vad har du för verktyg idag?,,,,,

Användarvisningsbild
#41418Idag har jag själv en 70 kr fogsvans och en billig bågsåg. Dessutom har farsan några äldre och slöa fogsvansar, bågsågar samt några sticksågar (farsan fyller år snart så några vässade sågar som present...).
/Niklas

TS
Användarvisningsbild
totte  
#41422Om det är tandspetshärdade sågar (blåaktiga tänder) så är det nästan omöjligt att fila dom. Annars filar man handsågar (fogsvansar) med en särskild sågfil som är rombformad i genomskärning, ser ut lite som en dubbeleggad kniv. Filningsvinklar beror på träet du skall såga, men skulle säga att ca 20 - 30 grader är väl nån slags allroundfilning för en kapsåg. Viktigt är att ta lika mycket på varje tand så att det inte blir olika längd. Sen finns det ju olika tandformer, klassisk fogsvanstandning så är tanden liksidig, ganska spetsig och filas på båda kanterna.

För att en såg skall gå bra så behöver den också skränkas, vika tänderna utåt en aning så att skäret blir aningen bredare än klingans tjocklek. En fintandad såg som skall anändas i snickeritorrt virke behöver minimal skränkning, medan en som skall användas för grövre snickeri med mindre torrt virke behöver skränkas rätt ordentligt om den inte skall klämma i skäret.

Användarvisningsbild
#41428Tack Totte! Jag förmodar att lämplig fil varierar beroende på tändernas täthet? Finns det då någon tumregel på vilken fil som ska användas till respektive tandtäthet?

Vad finns ett lämpligt skränkverktyg? Fungerar Skogmas skränkklocka till fogsvansar?
/Niklas

TS
Användarvisningsbild
totte  
#41429Nja, jag har bara sett en storlek på sådan fil egentligen, men eftersom den är mycket smal i kanten så funkar den på alla normala tandningar för fogsvansar. Det är mycket möjligt att det finns andra storlekar, men därom får i såfall nån annan som vet mer berätta. Själv har jag några olika svansar från 11 tänder/tum till 7. den 7-tandade är tandspetshärdad så den går inte att fila, men jag har några äldre som verkligen skulle behöva lite omvårdnad, men man skall ju ha tid också :wink: . Det tar mycket tid att fila en mångtandad såg . :(

En sak till, mycket bra ljus när man gör det, annar ser man inte när tanden "bryter", dvs när spetsen precis blir helt utfilad så att det bildas som ett litet spån som viker. Bäst utomhus en klar dag annars rejält lysrörsljus. Själv måste jag anända extra starka glasögon numera vid sånt jobb, gubben börjar bli gammal och skumögd :lol:

Kom just på det också: Om tänderna är olika långa från början, så tar man en enkelhuggen flatfil och drar den lätt över tänderna för att jämna av dom, så det blir som en liten trekantig plan yta uppe på de för långa tänderna, sen filar man dom skarpa.

Användarvisningsbild
#41444Verktyg:

*Filklove
*Filar
*Avstrykare
*Skränktång
*Bryne
*Skränk-klocka
(för den "kräsne perfektionisten") :wink:

En gammaldags rejäl filklove + avstrykare få du nog leta fram på auktion/loppis.
Skränktänger = Skogma/Luna
Filar, typ trekantiga"slim taper"/enkelgradiga sågfilar med normal/fin huggning, osv, hittar du också i Lunakatalogen.

Filar en del själv, och har rätt mycket litteratur i ämnet "från tiden"
Vid tillf kan jag scanna in lite enklare filinstruktioner, om så önskas.

Användarvisningsbild
#41499Ja, lite inskannade instruktioner vore trevligt! :D

Ps Vad är en avstrykare för något?
/Niklas

TS
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41503hmmmm...

kostar filklove, skränktång, romb-fil ungefär lika mycket som en ny såg med god kvalitet?

Användarvisningsbild
Niking skrev:Ja, lite inskannade instruktioner vore trevligt! :D

/Niklas

"Avstrykare" är ett verktyg (jigg), som man använder för att "toppa" tänderna så att de blir jämna.
Behövs främst till redan frihandsfilade sågar som med tiden har fått olika tand-djup/höjd, OCH för att ta ut/återställa orginalhöjden på tänderna.

Totte är nog inne på ungefär samma sak i ett av sina inlägg,,, men jag gissar att han "frihandar" med filen istället.

Användarvisningsbild
totte  
Skogshuggarn skrev:
Niking skrev:Ja, lite inskannade instruktioner vore trevligt! :D

/Niklas

"Avstrykare" är ett verktyg (jigg), som man använder för att "toppa" tänderna så att de blir jämna.
Behövs främst till redan frihandsfilade sågar som med tiden har fått olika tand-djup/höjd, OCH för att ta ut/återställa orginalhöjden på tänderna.

Totte är nog inne på ungefär samma sak i ett av sina inlägg,,, men jag gissar att han "frihandar" med filen istället.

Ja, det är samma sak vi talar om, visste faktiskt inte ens att det fanns ett särskilt verktyg för det, men i så fall är det ju förmodligen bättre än att köra frihand med filen, i synnerhet om det är en såg som är väldigt ojämn i tandhöjd och även i tandbotten. Min metod fungerar ju bara för att jämna topparna. En jigg för att sen få tandbottnarna lika och därmed lika tandhöjd låter som en väldigt bra idé.

Användarvisningsbild
#41563Här är en busenkel variant av Sandviks fog/avstrykningsverktyg.
Det finns betydligt bättre/kraftigare dito från PIO som har ställbara sidoanhåll mot bladet.

Bild

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41567Ha, en sån har jag sett liggandes här hemma nånstans men inte fattat vad det är.

Användarvisningsbild
#41568Slurfi,,,,,

Sälj den till Niking vetja,,,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild
totte  
gossebear skrev:hmmmm...

kostar filklove, skränktång, romb-fil ungefär lika mycket som en ny såg med god kvalitet?

Säkert gör de det. Räknar du sen in arbetet så blir det en rejäl förlust. Om du nu inte har roligt när du gör det, då kan du istället kalkylera med vad andra aktiviteter skulle kostat nöjeskontot så blir det kanske vinst 8)

Ibland undrar jag hur mycket grönsaker jag skulle kunna köpa för vad min jordfräs kostar, eller hur mycket ved jag skulle kunna köpa för priset av vedklyv, motorsågar, vedskjul och allt arbetet med att göra alltihopa. :D

Dagens lösen: Köp det färdigt och sparka dig trött sen :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).