fre 04 mar 2016, 18:37#378584
[quote="jakobn"]Åstorps Slipservice kan inte heller hjälpa mig. Var en kille där som sa att de flesta kör med tandspetshärdade blad, de ska då hålla upp till 10 gånger längre än vanliga blad. Då skulle det absolut inte vara någon ekonomi i att slipa banden, men känns som det är för bra för att vara sant. Någon som har erfarenhet kring detta?
Till Pabene
Hur ofta skränker du och vad använder du till skränkningen? För mig är det inte viktigt att få en jätte fin yta, de flesta av min blad är lite skeva i tänderna och det har inte stört någon ännu.
Hur ser prisbilden ut på olika slipmaskiner, och varför valde du att köpa? Var det en rolig grej eller en ekonomisk kalkyl som avgjorde?
Svar till Jakobn:
Tandspetshärdade blad och bimetallblad är bra men nog tycker jag att de ska slipas. Rätt slipade för det du sågar, gör att de blir bättre än nya och du kan slipa dem många gånger.
Jag skränker med en Metesa utrustning som tar en tand i taget och resultatet avläses på en indikatorklocka. För mig tar det ca 15 min / blad. Man kan få mycket fina resultat med sådan utrustning. En god vän som har en Pilous såg, slipmaskin och skränkutrustning. I den skränkmaskinen skränker man två tänder i varje slag och den är snabb. Det tar ca 2 min att skränka ett blad med 200 tänder i den typen av utrustning.
Om priser vet jag inte så mycket, min utrustning följde med i sågköpet för 11 år sedan. Pilous maskiner finns hos JG:s Verktygmaskiner. För mig har skränk- och slip-utrustning varit ett självklart tillbehör. På den tiden jag började med stockbandsåg fanns inte så mycket av bandsågblad på marknaden. Man kunde t.o.m. köpa bladämnen som var oskränkta, jag har inte sett att det finns idag.