Friluftsliv, Naturturism

Anpassar du din skog till besökare?

20 inlägg 17735 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anpassar du din skog till besökare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Flax12  
#413166 Blev upplyst idag att det kommer att bli krav på att utföra åtgärder för att öka sociala värden from 2018 för certifierade fastigheter. ...... :shock: Tillhandahåller ju redan skogsbilvägar, svamp o bärplockning osv....
Återstår att se om det stämmer. Någon som vet mer?

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413168 Anpassar min fastighet med att ha en riktigt dålig vägbit på ca 100 m som gör att personer som skall in dit får parkera och gå genom fastigheten istället för att köra bil för att därmed få en större naturupplevelse samt mer motion. Skulle gå lika bra med att rusta upp vägen och sätta dit en bom, men det kostar tyvärr mer...

Förstår inte riktigt varför man som privat skogsägare skulle våga göra skogen friluftsanpassad om man har produktion/ekonomisk avkastning som högsta målet. Förstår att kommuner och vissa turistföretagare har andra mål med sina skogar....

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413171 Det är väl inte så svårt.
Antar man gör helt rätt om man sköter skogen som kommunerna sköter naturreservaten. Hos mig har de köpt in massor med mark, en del angränsande till min. Den sköts enligt principen "fri utveckling", inklusive rågångarna (som jag alltså för se till att hålla rena). Där kommer snart ingen fram i skogen, på grund av all sly och fallna träd som ligger.
Så sköter du din skog för produktion, oavsett form så gör du fel. För det måste väl vara så att våra naturreservat är mönstret för hur den perfekta skogen ska skötas. Eller?

Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Flax12  
#413172 Borde väl vända på steken......besökarna borde anpassa sig till skogen...

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413173 Jag sköter den helt efter de betalandes önskan.

Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

isteskog  
#413177 Anpassar ingenting. Sunt förnuft med att inte risa igen stigarna för mycket och att inte köra sönder får räcka!

Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

jannee  
#413179 Jag släpper inte f*n över bäcken 😡
Anpassar jag min skog eller vägar för besökande kan jag till slut också bli ansvarig för vad de hittar på eller vad de efterlämnar (nedskräpning) efter sig.
Halkar någon tjuv t.ex på min trapp därför att den inte är halkbekämpad är jag som husägare ansvarig - kan bli ersättningsskyldig.
Exakt samma lär kunna hända mig som egen företagare om jag får någon som snubblar eller halkar på en trädrot som befinner sig på en skogsstig . om jag nu inte märkt ut denna.
Bäst vore att sätta upp 3 taggtrådar högt och för säkerhets skull putta i lite ström också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

JensSkoog  
#413184
Slurfi skrev:Jag sköter den helt efter de betalandes önskan.


Jag kunne väl tagit in några pängar om alla som använder den skog jag
jobbar i lämnade en tia, men det sker nog aldrig. :mrgreen:
Men om någon jamrar över grenar i stigen eller att det är blött där, får de invit
till att bli med i städning och flishugging/utkörning med skottkärra :lol:

Flax12 skrev:Borde väl vända på steken......besökarna borde anpassa sig till skogen...


Kunde inte sagt det bättre själv :-BD

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

svampbob  
#413189 Jag får nog erkänna att vi omedvetet har lockat mängder med besökare till skogen. Vi har del i två skogsvägar en på vardera sidan av skiftet. De två vägarna har vi bundit ihop med en egen väg på tre kilometer. Vägen är fin och välgrusad. Detta har gjort vägen till motionsslinga ihop med kringliggande asfalterade vägar. Jag hörde nyligen att större motionssällskap från Umeå som cyklar ihop varje fredag förmiddag har börjat köra den rundan. Såg i helgen också ett antal medelåldersmän i trikåer passera på cykel. När jag kom mot vägbommen vid 17-tiden i lördags så var det grönt-svart längs båda sidorna av vägen. Det visade sig vara ett kompani i full stridsmålning som var ute och marscherade. Jag bytte några ord med befälet då jag låste upp vägbommen.

Det är nog svårt att göra den skogen mindre inbjudande.

Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413192 Akta dej @svampbob, de grönsvarta är ju en nästan utrotningshotad art här i Sverige även om de ökat lite i antal senaste året =))

Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413208
Flax12 skrev:Blev upplyst idag att det kommer att bli krav på att utföra åtgärder för att öka sociala värden from 2018 för certifierade fastigheter. ...... :shock: Tillhandahåller ju redan skogsbilvägar, svamp o bärplockning osv....
Återstår att se om det stämmer. Någon som vet mer?

Hur mycket ökar då merbetalningen per kubik för certifierat virke?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413213
Uvskogen skrev:Det är väl inte så svårt.
Antar man gör helt rätt om man sköter skogen som kommunerna sköter naturreservaten. Hos mig har de köpt in massor med mark, en del angränsande till min. Den sköts enligt principen "fri utveckling", inklusive rågångarna (som jag alltså för se till att hålla rena). Där kommer snart ingen fram i skogen, på grund av all sly och fallna träd som ligger.
Så sköter du din skog för produktion, oavsett form så gör du fel. För det måste väl vara så att våra naturreservat är mönstret för hur den perfekta skogen ska skötas. Eller?

Själv har jag alltid trott att Stubbhults-modellen skulle vara den ultimata skogsskötselmodellen för både naturvård och friluftsliv. :wink:
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 17 okt 2016, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

axwell  
#413214
Flax12 skrev:Blev upplyst idag att det kommer att bli krav på att utföra åtgärder för att öka sociala värden from 2018 för certifierade fastigheter. ...... :shock: Tillhandahåller ju redan skogsbilvägar, svamp o bärplockning osv....
Återstår att se om det stämmer. Någon som vet mer?


Ännu ett stark skäl att fortsätta som icke certifierad. 😡

Avatar Fallback

Re: Anpassar du din skog till besökare?

Blivande snickare  
#413240
gnisten83 skrev:Akta dej @svampbob, de grönsvarta är ju en nästan utrotningshotad art här i Sverige även om de ökat lite i antal senaste året =))

Ja det var nog en av era egna utrotningshotade för jag var det inte! :lol: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).