Grävmaskiner

Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

5 inlägg 5935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

Tosca  
#412977 Det låter otäckt, skönt att föraren klarade sig den här gången.

Användarvisningsbild

Re: Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413125 Ja det där är ju stora skräcken när man jobbar med sånt, det händer inte ofta men man måste kolla
så gott man kan och inte ta för lätt på sånt. Ser man sprängämne eller stubintråd/nonel/eltrådar i
bergsmassorna så ska man snacka med sprängaren så han kan kolla om det är odetonerat osv.
Dola är ordet för oavsiktligt osprängt sprängämne.

Avatar Fallback

Re: Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

ÅsaNisse  
#413140 Jag funderar vad det är för dynamit som används när det händer sådana saker. Den gamla dikesdynamiten som fanns förr var ju så känslig att man kunde detonera den med en hammare, men dynamexen som vi hade på 80-talet behövde en riktig tändhatt för att smälla av. Jag har suttit i en bergkross och sett dynamiten rinna ned i krossen tillsammans med materialet utan att det hänt något.

Avatar Fallback

Re: Nära att sprängas i luften av kvarglömd dynamitgubbe

jannee  
#413141 När dynamex varit frusen blir den mer stötkänslig, hur mycket har jag inte testat. Dynamex som börjat blöda bör man nog ändå hantera varsamt :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).