Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173719 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#412839 Här var det sektionsfällning modell grövre!


Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tosca  
#413009 Ja, det var inga korta sektioner heller, men man kanske kan unna sig det när man har de hjälpmedlen.
Precis som i vissa andra branscher ska det vara större och grövre än vanligt tydligen, man kan ju undra vilka logaritmer som styr Fredriks youtube-flöden...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#413018
Tosca skrev:Ja, det var inga korta sektioner heller, men man kanske kan unna sig det när man har de hjälpmedlen.

Fyra meter??

Undrar om det blir sågtimmer?

Japan har ju sina traditionar när det kommer till träd. Under shogunatet blev
man straffat med döden om man stöldhugg ett träd. Det är lite av orsaken till
att man äter så mycket rå mat där :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#413106 Hej,
Ja, det var en bra fråga Tosca, jag vet inte vilka logaritmer som styr, det vet nog bara YouTube.
Detta klipp hittade jag av en slump och tyckte det var värt att föreviga även på skogsforum, imponerande träd helt klart!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

bjed0001  
#413653


Ni som kan sånt här vad tror ni om arbetet i videon, kändes som han jobbade effektivt samtidigt alltid hade dubbla säkringar. Hur skulle ni ha gjort?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#441183 Det här var nog bland det värre jag sett på video. @tretoppen med flera här i tråden borde åka och utbilda i Tyskland...


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#441201 Usch och dubbelusch :surp: :surp:

Undrar hut det gick med sågen :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

ohc917  
#441389
bjed0001 skrev:https://m.youtube.com/watch?v=fwW6TueBwnI

Ni som kan sånt här vad tror ni om arbetet i videon, kändes som han jobbade effektivt samtidigt alltid hade dubbla säkringar. Hur skulle ni ha gjort?



Hade gjort på samma sätt

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#441538
Fredrik Reuter skrev:Det här var nog bland det värre jag sett på video. @tretoppen med flera här i tråden borde åka och utbilda i Tyskland...


Usj, da! Om ikke annet så hadde han faktisk sikret seg i treet. Riktignok rundt stigen, men jeg har da sett værre X_X
Som @JensSkoog er jeg også mest bekymret for sagen :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#441849 Fikk god bruk for hjelmen i dag :surp:
Var oppe i en stor bøk for å lette den for greiner og topp før resten skulle legges i bakken. En av greinene traff treet ved siden av og fikk en sving slik at toppen traff meg i hode og skulder. Hjelmen gjorde jobben og et lite blåmerke på skulderen var alt av "skader".
I kveld bestiller jeg ny hjelm!



Treet kom trygt ned til slutt!
1488386355_2017-03-01_13.52.58.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#441856 Ojdå :shock:
Syntes betydligt bättre i slo-motion hur stor del av kvisten som verkligen slog i..
Tur att det inte gick värre!!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#441943 Bra det inte blev värre, och att du var säkrat skickligt. :-BD
Visar ju hur viktigt säkerhetstänkande är, och hur snabbt saker kan ske. :surp:
Vad skedde med hjälmen - eftersom du måste köpa ny?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#442008
JensSkoog skrev:Bra det inte blev värre, och att du var säkrat skickligt. :-BD
Visar ju hur viktigt säkerhetstänkande är, och hur snabbt saker kan ske. :surp:
Vad skedde med hjälmen - eftersom du måste köpa ny?


Absolutt; uhell skjer når man minst venter det :wink:
Alle hjelmer er laget for å tåle kun en ordentlig smell. Jeg vurderer det dit hen at smellen jeg fikk i går var kraftig nok til å kassere hjelmen.
Den er dessuten nesten 4 år gammel, så den er moden for utskifting uansett!

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#442088 Skönt att du klarade dig utan skador. Man är ganska utsatt när man klättrar. Inte mycket man kan göra när toppen eller stora grenar faller tokigt.
Lätt att vara efterklok men ett riktskäret hade nog varit bra i det det här fallet, där du sparat brytmån. Eller kanske tagit grenen i två bitar.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#442224
Huskyman skrev:Skönt att du klarade dig utan skador. Man är ganska utsatt när man klättrar. Inte mycket man kan göra när toppen eller stora grenar faller tokigt.
Lätt att vara efterklok men ett riktskäret hade nog varit bra i det det här fallet, där du sparat brytmån. Eller kanske tagit grenen i två bitar.


Det kommer kanskje ikke frem av videoen, men jeg hadde felleskår/riktskär. Men jeg saget litt for langt og lot den ikke brekke av som den skulle. Usikker på om det hadde gjort noen forskjell, men jeg kommer til å være mer oppmerksom på dette heretter. Man lærer stadig!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).