mån 17 nov 2008, 23:58#41158
Hej Simba
Var in på sidan, den adress du skickade. Detta var klargörande. Har hört talas och varit i närheten av maskiner med Supecut, men visste inte att det fanns en större kapmotor. Vi som, på gott och ont, varit med ett tag, har ju kännedom om den motor du nämner, Volvo Flygmotor F 11, 19cc. Tror motorn heter Parker numer.
Jag har som sagt haft orsak att fundera över kaptider ett tag. Dels med tanke på de bränslepriser vi har nu. Jag misstänker att dieselmotorn är rätt så törstig under kapcykeln.
Det är även rätt så intressant att koppla ihop den kedjeslipning vi diskuterat tidigare med detta. Är kedjan vass efter slipningen är detta självfallet kanon. Men vad kostar [url]egentligen[/url] dåligt slipad kedjan, förutom att krångel som det innebär, i olika situationer.
Det måste väl gå att få fram siffror ur skördardatorn på hur stor del av tiden som går åt till att kapa stammen? Har någon statistik på hur många minuter kapen arbetar, ex. /timme, /dag?
Undrar ett mycket frågvis, och i detta ämne nästan novis
Per-Erik