Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bild på slangdragning till drift sökes

11 inlägg 5855 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#411797 Jag söker bilder på slangdragning genom centrumröret och bak ut till motorerna. Kikat en hel del på Weimer men är intresserad av att se hur andra märken löst det. Mest intresserad av vagnar med centralrör. Har hittat dåligt med bilder på hur slangarna tar sig in i centralröret framme vid kranpallen, så för min del är detta extra intressant. Glömde titta på Mohedan på Gallringsdagarna, sprang direkt bak och fotade Navdriften och slangarna där. Jag skall kika på ett par kärror nu framåt, men alltid intressant att få bilder på många olika vagnar.

Så här ser det ut bak på Weimer:
1477247879_jg_111703950.jpg


EDIT: Uppdaterad bild


Senast redigerad av JohannesG sön 23 okt 2016, 19:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#411799 En bra skriftlig förklaring är givetvis också välkommen, men bilder är ett stor plus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#411853 Hade varit väldigt intressant att se hur det ser ut på en Kesla 122hd, det är ju rejäla grejor :-BD @Seb macahan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

Seb macahan  
#412139 Absolut ska jag försöka det. Men man ser inte så mycket slangar till driften på min vagn. Det mesta är inbyggt, men jag ska fota och förklara så gott jag kan. Ska försöka komma ihåg detta i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bild på slangdragning till drift sökes

Seb macahan  
#412663 Ja lite senare än lovat men...slangen går in på var sida om centrum röret, sen genom röret bak till boggin. Under den stora bultade plattan ligger ventil och sen slang ut till vardera robsonrulle.

Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#412691 Tack så mycket! :-BD
Då är det alltså ett lagom stort hål på båda sidor av centralröret som slangarna går in i fram.

Bra skydd för ramstyrnings-kolvarna, där har vissa andra tillverkare något att ta efter. Men är kolvarna bara enkelverkande? På min Mowi är de dubbelverkande, fast du kanske har större kolvar som kompenserar för det. Eller är alla slangar som syns på bilden till drivningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#414230 Såhär ser det ut fram på Weimer We-12:an, centrumbalken är helt öppen framtill:
1477236348_jg_114229571.jpg


Och såhär ser det ut på en Kesla 92HD, ett mindre hål fram i centrumbalken:
1477236353_jg_123551495.jpg

Men om jag tolkar Seb macahans bilder rätt har Kesla valt ett hål på varje sida av centrumbalken på 122HD.

Vilket är starkast av dessa tre varianter? Jag tror på någon av Keslas lösningar, vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

Ängagärdet  
#414236 På weimer har du ju kranpallen som är integrerad i ramröret över där slangarna går in enligt bilden ovan. Kranpallen sprider ju ut kraften på en ganska lång del av ramröret. Vet inte hur det är på de andra. Sällan man ser en vagn gå av där nuförtiden. Lagade en patu 8-tonnare åt grannen som smäckt rätt av bakom kranen, den var ju välanvänd och till åren...

Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#414250 Gjorde en av Seb macahans bilder större och ljusare och där tycker jag mig se hålet :grin:
1477244514_hal_kesla_122hd.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

JohannesG  
#465060 Lite off topic, men ställer frågan här ändå.

Jag behöver ta upp hål i centrumröret på min vagn, går det borra med hålsåg för metall eller är det Plasmaskärare eller Gassvets som gäller? Tänker på om det skulle vara något höghållfasthetsstål.

Det kommer en projekttråd så småningom, så vänta med frågor tills dess. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bild på slangdragning till drift sökes

källshult  
#465099
JohannesG skrev:Lite off topic, men ställer frågan här ändå.

Jag behöver ta upp hål i centrumröret på min vagn, går det borra med hålsåg för metall eller är det Plasmaskärare eller Gassvets som gäller? Tänker på om det skulle vara något höghållfasthetsstål.

Det kommer en projekttråd så småningom, så vänta med frågor tills dess. :wink:

Det går att använda hålsåg. Har du tillgång till plasmaskärarare så är det mycket smidigare att göra hål med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).