Föryngring

Plantera ekollon

16 inlägg 15727 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera ekollon

Kalleskog  
#410363 På hösten för två år sedan plockade jag ett antal hundra ekollon och planterade dem på gammal åkermark. Det har idag kommit upp noga räknat noll plantor. Vad tror ni problemet är? Ni som lyckats få upp ett ekbestånd av ollon, hur har ni gjort?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

värmSkog  
#410370 Förgrodde du ekollonen?

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

Älgfoderodlare  
#410373 Jag satte ekollon på åkermark för 2 år sedan. Vanliga planteringsrutor och inte för djupt. Luckrade jorden lite och satte ollonen på ca. 3 cm djup. Alla kom upp. Växtzoon 7, 450 m öh. Ekollonen är plockade i Dalarna och ändå tog de sig i S Härjedalen. Det jag gjorde innan plantering var att lägga dem i blöt i 2 dygn innan plantering. Har gjort det även med andra ekollon från USA. Så gott som alla gror.

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

JensSkoog  
#410374 Gör som Älfoderodlare har gjort, men prova gärna att inte plantera dom als, bara sätt dom ner i
jorden så drygt hälften sticker upp. Det naturliga för dom är att ligga på marken, och senn går
rot ner och skott upp.

Avatar Fallback

Re: Plantera ekollon.

Kalleskog  
#410386 Jag förgrodde inte ekollonen men att låta dem ligga i blöt i några dygn ska jag absolut prova nästa gång. Satte ni ekollen på hösten och i så fall vilken månad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

JensSkoog  
#410395 En kompis av mig plockade ollon här och tog hem där dom inte har ek. Han lyckades bra genom
att odla dom i växthus i två år som pluggplantor. Blötgjorda dom och la dom på jorden där inne
på eftervinteren. Senn planterade han dom ut, och de fick en mycket bra start på livet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

Älgfoderodlare  
#410404 Jag plockade ollonen såhär på hösten och planterade dem i sen Oktober. Jag ska plantera i jordsäckar nu i höst för att ta med mig upp till Norge nästa vår, där jag hämtar mina Sitka plantor. Han önskade få några då de visar sig att de ekar jag tagit ollonen ifrån, verkar kunna växa bra även långt norrut.

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412632 Låt ekollonen göra nytta http://www.skogen.se/nyheter/lat-ekollonen-gora-nytta
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Plantera ekollon.

Amatörhuggare 62  
#412672 Här ginge d inte.
Vildsvinen käkar upp dom.

Avatar Fallback

Re: Plantera ekollon.

Stenmark  
#412717 Finns det någon i södern som kan fixa ekollon åt mej så är jag sugen på att testa i Västerbotten

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

JensSkoog  
#412747 Skicka mig en PM @Stenmark, så ska jag fixa det :wink:
Men jag vet inte om det är vintererek eller sommarek(dom två vi har här)

Avatar Fallback

Re: Plantera ekollon.

mooos73  
#412764 Plockade 10 st i Stockholm och planterade i kruka med sandjord i Västerbotten, 1 st kom upp och resten ruttnade.

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

JensSkoog  
#412991 Nu är ekollon på väg ill Stenmark :grin:

1476567868_ekollon_15_10_16_(1).jpg


Fick lite svårt eftersom alla de ekar jag kollade hade haft visit av rådjuren så
det var borta allt som täckte marken några veckor tillbaks, men det fanns att
hitta bredvid vägen under en stor ek där dom holler sig med jakthundar :lol:

Avatar Fallback

Re: Plantera ekollon.

Stenmark  
#413020 Väntar med spänning ett annat paket skickas på måndag till dej Jens

Användarvisningsbild

Re: Plantera ekollon.

sundelius  
#413029 Kan det vara en last som man stoppar under läppen som går västerut? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).