lör 01 okt 2016, 20:58#410363På hösten för två år sedan plockade jag ett antal hundra ekollon och planterade dem på gammal åkermark. Det har idag kommit upp noga räknat noll plantor. Vad tror ni problemet är? Ni som lyckats få upp ett ekbestånd av ollon, hur har ni gjort?
Föryngring
Plantera ekollon
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 01 okt 2016, 21:49#410373Jag satte ekollon på åkermark för 2 år sedan. Vanliga planteringsrutor och inte för djupt. Luckrade jorden lite och satte ollonen på ca. 3 cm djup. Alla kom upp. Växtzoon 7, 450 m öh. Ekollonen är plockade i Dalarna och ändå tog de sig i S Härjedalen. Det jag gjorde innan plantering var att lägga dem i blöt i 2 dygn innan plantering. Har gjort det även med andra ekollon från USA. Så gott som alla gror.
lör 01 okt 2016, 22:00#410374Gör som Älfoderodlare har gjort, men prova gärna att inte plantera dom als, bara sätt dom ner i
jorden så drygt hälften sticker upp. Det naturliga för dom är att ligga på marken, och senn går
rot ner och skott upp.
jorden så drygt hälften sticker upp. Det naturliga för dom är att ligga på marken, och senn går
rot ner och skott upp.
Jack of all trades, master of none!
lör 01 okt 2016, 22:42#410395En kompis av mig plockade ollon här och tog hem där dom inte har ek. Han lyckades bra genom
att odla dom i växthus i två år som pluggplantor. Blötgjorda dom och la dom på jorden där inne
på eftervinteren. Senn planterade han dom ut, och de fick en mycket bra start på livet.
att odla dom i växthus i två år som pluggplantor. Blötgjorda dom och la dom på jorden där inne
på eftervinteren. Senn planterade han dom ut, och de fick en mycket bra start på livet.
sön 02 okt 2016, 00:35#410404Jag plockade ollonen såhär på hösten och planterade dem i sen Oktober. Jag ska plantera i jordsäckar nu i höst för att ta med mig upp till Norge nästa vår, där jag hämtar mina Sitka plantor. Han önskade få några då de visar sig att de ekar jag tagit ollonen ifrån, verkar kunna växa bra även långt norrut.
tor 13 okt 2016, 20:29#412632Låt ekollonen göra nytta http://www.skogen.se/nyheter/lat-ekollonen-gora-nytta
/Niklas
/Niklas
/Niklas
lör 15 okt 2016, 22:45#412991Nu är ekollon på väg ill Stenmark
Fick lite svårt eftersom alla de ekar jag kollade hade haft visit av rådjuren så
det var borta allt som täckte marken några veckor tillbaks, men det fanns att
hitta bredvid vägen under en stor ek där dom holler sig med jakthundar
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Fick lite svårt eftersom alla de ekar jag kollade hade haft visit av rådjuren så
det var borta allt som täckte marken några veckor tillbaks, men det fanns att
hitta bredvid vägen under en stor ek där dom holler sig med jakthundar
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 16 okt 2016, 08:28#413020Väntar med spänning ett annat paket skickas på måndag till dej Jens
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).