Traktorer och processorer

Diffspärr svår att få i på BM 400

14 inlägg 7036 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diffspärr svår att få i på BM 400

Manne  
#37952 Hej, jag har nyligen köpt en gammal BM 400 att köra med i skogen. Den fungerar kanon, förutom att diffspärren till och från är svår att få i. Ibland går den i direkt, ibland är pedalen helt stum. Vad kan detta bero på? Har hört att det kan ta en stund innan diffspärren går i, men det känns som om det dröjer lite för länge.

/Manne



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37956 På en del traktorer måste det vara en viss skillnad i hastighet mellan hjulen för att diffen skall låsa.Lite knepigt då man ibland skulle behöva en tredje arm/ben för att få det att fungera.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr svår att få i på BM 400

matz  
#37967 fyll i växellådsolja..fattas förmodligen minst 5 liter

Avatar Fallback
Manne  
#38058 Tack för svaren!
Det stämmer att diffspärren lättare går i när ena hjulet börjat slira, men i instruktionsboken står att man aldrig får lägga i spärren då hjulen har olika hastighet...
Ska kolla oljan i växellådan. Det droppar ju en aning från traktorn, så det är inte omöjligt att nivån är för låg.

/Manne

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38071 Diffspärren kan inte gå i förens hjulen roterar om du inte har tur och diffspärren kugger står i rätt läge.
För att få i en diff spärr så tryck ner pedalen och sen släpp upp kopplingen sakta så hjulen börjar rotera sakta å då kuggar spärren i.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38080 Såklart skriver de så i manualen, då tror ju alla att det är deras eget fel när den pajar.
Men som man märker när man kört ett tag, det är bara att stå på pedalen
och fräjsa på lite, nog går den i.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38102 Men det säger sig själv att man inte ska trycka i en diff med klokoppling om ena hjulet spinner och de andra står stilla, du ska inte göra det med en hydralstyrd lammelldiff heller.
Påfrestningarna i drivlinan blir höga om ena hjuler har fäste då.
Däremot måste hjulen röra sig lite olika för att du ska få i den.
Samma sak gör att pedalen kanske inte hoppar ur direkt när du släpper, du kanske måste trycka till på höger elller vänster styrbroms för att den ska släppa

Användarvisningsbild
halvproffs  
#38106 Tryck ner kopplingen och lägg i diffen, släpp kopplingen sakta så hoppar diffen i. Jag har inte hört talas om någon som kört sönder diffkuggen, det rejäla grejer. Håller helt med Henrik K

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38107 Rottne Blondin med skarpskor kedjor och fullt grepp på endast ena hjulet och enorm bellastning har tydligen haft en del haverier så att en del plockat bort pinnen i golvet.
Men då är vi ju inne på extrema bellastningar.
Annars så har jag alldrig hört något utöver det.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38108 Precis det jag menar men att trycka i den när ett hjul spinner vilt då är man inte rädd om grejerna.
Då jag håller till även i jeepåkarbranchen vet jag mer än en knäckt grejer med spärrar helt i onödan, tar men det lite lugnt löser det sig bättre.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38154
gnisten83 skrev:Precis det jag menar men att trycka i den när ett hjul spinner vilt då är man inte rädd om grejerna.
Då jag håller till även i jeepåkarbranchen vet jag mer än en knäckt grejer med spärrar helt i onödan, tar men det lite lugnt löser det sig bättre.


Spinna vilt med en BM400,hmm....

/Nisse

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38156 Notera att jag skrev frejsa på lite, inte dra upp traktorn i fulla varv med fullt
lass på vagnen och vålda i diffen.
Närå, frejsa på bara lite så löser det sig.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38344 Ja vad vet jag hur andra kör, har ju sett bilder här på "stavhoppning" oxå :mrgreen:

Avatar Fallback
Manne  
#41261 Tack för hjälpen!

/Manne

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).