Trädslag

Buskar som sprider sig

14 inlägg 23852 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Buskar som sprider sig

mickej  
#411716 Vad är detta för buskar?

Vi slår ner allt varje år, men växer alltid upp igen och sprider sig liter mer år för år. Funderar på om man ska ta i med hårdhanskarna innan det är för sent. Någon som vet vad det är? Om det är något dåligt, hur tar man isf död på det?

1475963262_img_20161008_080851.jpg


1475963251_img_20161008_080904.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

Nonkan  
#411719 Ajdå, ser ut som parkslide..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkslide

http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-ha ... ar-farlig/

Användarvisningsbild

Re: Buskar som sprider sig

JensSkoog  
#411720 Kapa ner, gräv dom upp och brinn allt upp. Värsta skiten man kan få. Sprider sig illa :surp:
Ska visst gå att bekämpa om man smör eller sprutar roundup
på bladerna strax de kommer på våren :?:

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

bgl  
#411739 I England finns ett preparat av glyfosfattyp som heter Clinic TF som påstås fungera mot parkslide.
Sök på nätet och läs.

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

Ferguson system  
#411745 Må si meg enig med de andre. Fjern det før det sprer seg mer.

Roundup fungerer bra. Kapp det ned til 10-20 cm og vent til de skyter med nye blader eller sprøyt tidlig på sesongen. Sterk eddik fungerer også til en viss grad, om du ikke har tilgang på roundup eller andre plantevernmidler. (Husk bruk av maske og hansker ved håndtering av plantevernmidler).

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

mickej  
#411747 Tack!

Råder ju inget tvivel om att det är Parkslide. Blir nog att prova roundup, bort måste det, tråkigt om det skulle ta sig till åkern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Buskar som sprider sig

halvproffs  
#411767 Har själv ett stort problem med Kaprifol. Bildar stora häckar om dom får leva fritt. Har fört en kamp mot dom i ca 20 år. Använt alla till buds stående medel. Numera är det bara ett litet antal. Ett elände med trädgårdsväxter.

Användarvisningsbild

Re: Buskar som sprider sig

JensSkoog  
#411794
halvproffs skrev:Har själv ett stort problem med Kaprifol. Bildar stora häckar om dom får leva fritt. Har fört en kamp mot dom i ca 20 år. Använt alla till buds stående medel. Numera är det bara ett litet antal. Ett elände med trädgårdsväxter.

Kaprifol, eller "vedbänd" och "träddräpar" som vi kallade den där jag vux upp är ett elände, ja. 😡

Bästa sättet att dräpa dom på som jag har användt har varit att blanda Roundup och smörja på bladerna. Jag använder en tjock gummihandska och utanpå den en tvätthandska som jag doppar i Roundup och greppar bladen med.

Användarvisningsbild

Re: Buskar som sprider sig

JensSkoog  
#411811 Har ett värre problem här nu, som har kommit dom sensta åren. Någon sorts
slyngplant, med små vita blommor som tar över.

1476022740_skitvaext_s_09_10_16_(1).jpg


1476022740_skitvaext_s09_10_16_(5).jpg


Det är de tunna trådarna jag menar. Inte de tjockare, som ochså är skit, men det är en annan
buske. Hela kraftgatan är full, och det sprider sig. Har hittat skiten andra ställen ochså 😈

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

mats48  
#412692 https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A5rvinda

Snår vinda alt släkting till den. Roundup är tyvärr enda långsiktiga lösningen

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

mickej  
#412698 Blommorna stämmer nog inte riktigt med den.
Blir roundup till våren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

mats48  
#412701 Nej det första är Park slide. Syftade på det som JensSkoog la ut/Mats

Avatar Fallback

Re: Buskar som sprider sig

mickej  
#412702
mats48 skrev:Nej det första är Park slide. Syftade på det som JensSkoog la ut/Mats


Jaha :)
Jo, en djungel i skogen är sällan önskvärt. Fram med machetan och roundup

   TS
Användarvisningsbild

Re: Buskar som sprider sig

JensSkoog  
#412743
mats48 skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A5rvinda

Snår vinda alt släkting till den. Roundup är tyvärr enda långsiktiga lösningen

Tackar @mats48 :-BD
Kallas visst "strandvindel" på norsk läser jag nu, och de sensta åren har den spridd sig
fruktansvärd här i trakten 😡

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).