Skogsmiljö och Trädlära

Vår tjäderkamp mot SKS och LS

86 inlägg 28313 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Ängagärdet  
#411185 Jag hade höggallrat hela området. utan att be någon om lov!

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Peteflamingstar  
#411211
T Landström skrev:
Peteflamingstar skrev:Kände inte till Tjäderkommittén eller Rönning innan denna tråd men googlade lite och hittade denna intervju från Skogssällskapets sida. Låter som en väldigt rabiat skogsbruksmotståndare som ser konspirationer i varenda buske... :surp:

https://www.skogssallskapet.se/artiklar ... hotad.html


Ja, Göran ja...
Lite konspirationsteori kring jägarna...


Det absurda i saken är ju att deras inventeringar ligger som skikt i Sks kartprogram! Lite som att en av Länsstyrelsen anställd miljöaktivist skulle inventera skog på fritiden. Ehh, vänta nu...

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

T Landström  
#411215
Peteflamingstar skrev:
T Landström skrev:
Peteflamingstar skrev:Kände inte till Tjäderkommittén eller Rönning innan denna tråd men googlade lite och hittade denna intervju från Skogssällskapets sida. Låter som en väldigt rabiat skogsbruksmotståndare som ser konspirationer i varenda buske... :surp:

https://www.skogssallskapet.se/artiklar ... hotad.html


Ja, Göran ja...
Lite konspirationsteori kring jägarna...


Det absurda i saken är ju att deras inventeringar ligger som skikt i Sks kartprogram! Lite som att en av Länsstyrelsen anställd miljöaktivist skulle inventera skog på fritiden. Ehh, vänta nu...


Hemma hos oss (kanske hos alla) så har dom ju "inventerat" alla myrar...

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

SkogsBasse  
#411221
Seb macahan skrev:Inte för att det har med saken o göra men jag ser att en användare som heter MSNbotMedia läser i tråden. @Fredrik Vad betyder detta?


Såvida det inte är en användare som varit snitsig med sitt användarnamn så är det Bings crawler, dvs microsofts söktjänst.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Fredrik Reuter  
#411388 Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Det är precis som skogsbasse skriver. Microsofts söktjänst som är inne och samlar på sig info, likt Google, DuckDuckGo osv osv.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#411404 Uppdatering igen

Pratade precis med Länsstyrelsen, som överlagt med Naturvårdsverket, och de var positivt inställda till att bilda ett reservat. De vill ha hela morfars skifte till ett reservat, men tyckte att 80 ha var lite i minsta laget, så de ville gärna ha med hela det mindre skiftet också (34 ha). Förklarade att detta är all skog vi har, och att vi då kommer stå helt utan brukbar skog... Vi vill isåfall dra gränsen i fastighetsgränsen mellan dessa två, så den mindre fastigheten inte berörs av något reservat alls. Detta var en förhandlingsfråga, och de verkade inte helt omöjliga.

Men även om det inte blir reservat på den mindre fastigheten så kunde det i framtiden bli svårt att få göra åtgärder på denna, då vi troligen blir tvungna att söka dispens från artskyddsförordningen då det ligger ett reservat med tjäderspel i närheten. Så... Nu står vi inför alternativen att låta dom lösa in båda fastigheterna till ett reservat, och vi åtminstone får ersättning, eller ta en chansning med den mindre fastigheten och hålla den utanför reservatet - men med risken att vi i framtiden inte kommer få bruka skogen som står där. Och då har tåget med reservatsbildan redan gått. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411408 Det har ju hänt tidigare att ett befintligt reservat har utökats, så hoppet är kanske inte helt ute för den lilla fastigheten, ifall skogsbruk skulle förbjudas där i framtiden.

Men jag avundas inte ert val precis....
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

TrioBrake  
#411411 Men fyfan så förbannad man blir när man läser detta!!

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

isteskog  
#411412 Ingen rolig sits! :shock:
Utbytesmark? Är det något som ni har funderat på?

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#411414
isteskog skrev:Utbytesmark? Är det något som ni har funderat på?


Länsstyrelsen har i princip ingen utbytesmark kvar i kommunen efter omarronderingen som genomfördes tidigare, då de friskt bytte in reservatsmark. Har dock inte djupgrävt i ämnet, men jag jobbade som virkesköpare i detta område tidigare så jag känner till de flesta skiftena, och det är enbart reservat som Länsstyrelsen äger vad jag kan minnas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Göt  
#411440 Tycker att ni skall sätta ifråga om det finns ersättningsmark. Kan ju vara så att Arvsfonden kanske får in skog.

Lider med er...

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411460 Artskyddsförordningen är en jurídisk avgrund som politikerna måste lösa. LRF driver lavskrikefallet som pilotmål. Det måste bli ersättning eller lagändring.

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

alias  
#411528
Skogsola skrev:Artskyddsförordningen är en jurídisk avgrund som politikerna måste lösa. LRF driver lavskrikefallet som pilotmål. Det måste bli ersättning eller lagändring.


Skulle vilja säga att det måste bli ersättning och lagändring/ändrad lagtolkning för att det ska bli drägligt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411570 Är det verkligen acceptabelt och rimligt att skogsvårdsstyrelsens styrelse genom Mikael Karlsson uppmanar till bojkott av Svenska skogsprodukter.

Samtidigt hånar han Skogsstyrelsens nye generaldirektör Herman Sundqvist.

Är detta rimligt att styrelsemedlemmar i Skogsvårdsstyrelsen vill bojkotta Svenskt skogsbruk
och Svenska skogsprodukter:

Vilka konspirations avsikter har Mikael Karlsson och Håkan Wirtén, generalsekreterare för WWF.
Detta innebär att två ledande profiler ur miljörörelsen får alltför stort inflytande över skogsbruket, vilket är uppseendeväckande av regeringen, anser LRF.
De har båda i debatten och i dokument ställt krav på en ny svensk skogspolitik. De accepterar med andra ord inte vår nuvarande skogspolitik,

Jag ser helt klart en risk att förtroendet för myndigheten skadas,

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Bosse1  
#411582 Statsterror i skogen.
När du får oväntat besök gevalium.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).