Skördare

Köpa beg. skördare för eget bruk.

64 inlägg 52264 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411293 Efter för många förfrågningar behöver jag lufta min funderingar om maskin till mig. I mina funderingar har jag gått från beganad niab, via div nya hypros och nu kommit till insikten att jag behöver utvärdera alternativet med egen skördare.

Behov:
Kunna köra gallring (kanske med manuell fällning från mitten ut mot vägen)
Sen 2:a gallring, klen slutavverkning - har inga planer på att köra slutavverkning själv, men kanske ta lite 2:a gallring för att fylla på i vältor eller så.
Vindfällen - Kanske egentligen bästa behovet att kunna ta hand om dem mer maskinellt för min egen säkerhet.

Vore bra om det gick att hjula den. Har väl mesta skogen inom 6-7 km men längst bort är det nog närmare 10 km vägkörning. Har avskrivit idén (väldigt fort) att dra en >10 ton skördare efter 3 ton traktor. Jag har ingenting emot om det går sakta. Om det tar 1 timme eller en halvtimme spelar inte så stor roll. Men ingen lust att överhetta hydrauliken.

Prisklass: Efter att ha tittat runt på blocket en del verkar ca 500 000 + moms kanske inte vara en orimlig prisklass. Sen får jag väl räkna med 100 000 i reparationer inom ett par år.

Tittat lite på valmet / Komatsu 911 av någon modell fast lite mer specifikt modell tror ni?
JD / Timber Jack 1070
Ecolog 550 4 hjulig - blir den för liten
Ecolog 560 - känns spontan lite större än de andra.

Nån som är bättre / sämre än nån annan. Något man ska akta sig för förutom allt allmänt när man köper begagnat.

Eller ska man gå mot mindre modell typ Rottne H8 men hur blir de på lite större träd.

Ungefär hur mycket timmar får man räkna med att aggregaten tål?

Har ca 100 ha skog men räknar med att nöjeskontot och säkerhet vid vindfällen får "bekosta " maskinen. Samt att köper jag en ny Hypro 450 för 370 000 eller en skördare för 500 000 är inte så stor skillnad. Hoppas väl kunna få nån krona för den om jag säljer den med. Att lära sig köra makapären får även det gå på nöjeskontot :)

Mindre maskiner, typ vimekar och så brukar aldrig finnas ute till försäljning och jag vill nog ändå kunna ta nån grövre bit.

Tänker jag fel, vad anser experterna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Chuck Norris  
#411296 Jag anser att 100 ha är alldeles för lite mark för att ens fundera på att dra på sig en skördare, detsamma gäller en Hypro. Enligt min uppfattning krävs det betydligt mer areal och gott om tid om man skall skaffa en skördare för eget bruk. Du kommer att få betala mer för försäkring, rep och service än vad det kostar att leja bort arbetet. Sen att det är väldigt roligt att köra själv är ju en annan femma. Men det är ju Bara min åsikt.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Jole  
#411299 Har du läst denna tråd?
Nybörjare som köpt skördare

Nu är jag långt ifrån expert men såvida du inte är Seb macahan så är det nog rätt tokigt att köpa en fullstor skördare för eget bruk. Om du har en kapabel traktor så ser jag väldigt få nackdelar med en Hypro jämfört med en traditionell skördare i din situation. Betydligt mindre mekande, lägre driftskostnader och mycket mer hållbar i mina ögon.

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

tallen100  
#411300 Bättre att skaffa en skördare än en Merca för en halv mille som bara sjunker i värde. :wink:
Är ingen expert på skördare, men ta en med så lite finesser som möjligt som kan krångla, inte lätt att hålla gång på när dom står i perioder...

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Seb macahan  
#411302 He He He;-)
Kul att det finns många galningar här i vår herres hage!

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411351
Chuck Norris skrev:Jag anser att 100 ha är alldeles för lite mark för att ens fundera på att dra på sig en skördare, detsamma gäller en Hypro. Enligt min uppfattning krävs det betydligt mer areal och gott om tid om man skall skaffa en skördare för eget bruk. Du kommer att få betala mer för försäkring, rep och service än vad det kostar att leja bort arbetet. Sen att det är väldigt roligt att köra själv är ju en annan femma. Men det är ju Bara min åsikt.


Nu var det faktiskt åsikter jag efterfrågade så därför är din åsikt vettig och "tyvärr" får jag väl lov att säga så har du rätt i mångt och mycket. Dock något jag inte funderat så mycket över som jag behöver fundera på är driftkostnader.

Utmaningen är väl att jag vill vara i skogen mera. Ta tjänstledigt från jobbet och vara i skogen. Totalt idiotiskt ekonmiskt sett men pengar är inte allt. Utan vill hellre kunna styra mina insatser beroende på väder. Jag vill ha det fruset i marken, men inte för kallt - en hytt med värme är ju en trevlig kompromiss då till exempel.

Rent krasst även som utvecklingen inom skogen går till så tror jag även det kommer bli vanligare med plockhuggning, viktigare att ta vindfällen etc för att inte få se sin skog obrukbar. Då gissar att jag att en egen maskin blir mer ekonomisk.

Jole: Jag har med egna ögon sett hur en diskussion om vem som var mest seb macahan urartade. Jag har bytt ögon efter det.

tallen100: Just det där med att stå i perioder skrämmer mig faktiskt lite med dessa maskiner, för den kommer stå i perioder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

frågande och vetande  
#411360 Mycket bra är redan sagt. Och jag tror att du redan har tagit in ganska många aspekter redan då du verkar ha funderat på detta ett tag.

Nu framgår det inte riktigt, men har du någon maskinvana sedan tidigare? Har själv kört i skogen 5 år. Men kan säga att jag drar mig från att köpa en egen maskin. Jag har inte så mycket tid att spendera i skogen så det är viktigt att grejorna går när jag jag väl är där, och en beg skördare...tja det finns en anledning till varför de går ner rätt bra i pris. De står mycket pga rep och underhåll, därav tycker jag också att det är viktigt att ha ett ganska bra mek- och tekninskt kunnande i bagaget. Reparationer på en skördare blir ofta dyrt och det blir inte billigare för att man är tvungen att ta in någon servicetekniker. Det finns mycket att säga som tyvärr är negativt om att köpa en beg skördare. Men det finns som du nämner även andra värden, och det beror på hur man värderar dem...och det är upp till var och en.

Tycker det verkar bättre att rikta in sig på 1:a och 2:a gallringarna då där finns större möjligheter att påverka skogens utseende plus att det är där den stora maskinkostnaden per kubik ligger.

Att fälla mellanzoner till skördaren är inte att rekomendera tycker jag (om det nu inte behövs pga terräng och liknande). Då är det kanske bättre att satsa på beståndsgående?

Fundrat på kran och aggregat på traktorn ist? Om nu förutsättningarna finns.

Komme du köra ut virket själv?

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411364 Hur mycket andra grejor har du? Att hålla liv i en gammal skördare kan vara ett kul hobbyprojekt. Men har man också en gammal skotare, en gammal grävmaskin, en hoper gamla byggnader, en gammal fru och en gammal jakthund så blir det lätt för mycket och ingen reda med någonting.
Annars är en Ecolog 550 som du nämnde en alldeles utmärkt maskin. Min huggare har en sådan och fixar allt från förstagallring och uppåt. Enstaka träd i slutavverkning får jag hjälpa honom med motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Erre  
#411368 Intressanta funderingar.

Skulle jag investera i en skördare så ligger en rottne h8 bra till.
En väldigt kompetent maskin.
Harmoniserar bra ihop med en traktor och huggarvagn.

Den klarar mer än man kan tro.

Slutavverkningar lejer man bort så slipper man fresta allt så hårt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

machonisti  
#411369 Se bara till att skördaren räknas som hobby. Det är garantin för att få lönsamhet eftersom hobbyn får kosta! :-BD

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

jannee  
#411384 Köper man en gammal maskin får man vara beredd på "lite" reparationer/underhåll. Är du kunnig eller har goda kontakter med någon som är kunnig så varför inte.
Jag vill nog hålla med Erre om att en H8 är en väldigt kompetent maskin. Problemet kan vara att hitta någon som inte är totalt utsliten. Rottne har troligtvis flera sådan maskiner liggande som reservdelar så där är inget bekymmer :grin:
Ett stort problem med gamla maskiner är att de fortsätter att gå sönder när de INTE används = obehagliga överraskningar dyker upp varje gång man ska starta upp :mrgreen
Annars kan den vara guld värd när nästa storm kommer, för kommer gör den, räkna inte med annat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Seb macahan  
#411390
Vardon skrev:
Chuck Norris skrev:Jag anser att 100 ha är alldeles för lite mark för att ens fundera på att dra på sig en skördare, detsamma gäller en Hypro. Enligt min uppfattning krävs det betydligt mer areal och gott om tid om man skall skaffa en skördare för eget bruk. Du kommer att få betala mer för försäkring, rep och service än vad det kostar att leja bort arbetet. Sen att det är väldigt roligt att köra själv är ju en annan femma. Men det är ju Bara min åsikt.[/quote.

Jole: Jag har med egna ögon sett hur en diskussion om vem som var mest seb macahan urartade. Jag har bytt ögon efter det.

tallen100: Just det där med att stå i perioder skrämmer mig faktiskt lite med dessa maskiner, för den kommer stå i perioder...


Vad då urartade, detta får du nog precisera lite....????

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Fredrik Reuter  
#411391 Spännande funderingar som sagt Vardon, jag kommer följa med spänning!
Det är ju till syvende och sist ditt egna beslut att ta, ta in alla våras råd men sålla med dina synvinklar. Det är naturligtvis både roligt och jobbigt att ha en skördare, som många tagit upp så kan det bli dyra reparationer, som tur är har vi ju ett gäng företag som livnär sig på begagnade skogsmaskinsdelar så till en äldre skördare behöver man ju inte alltid köpa nya reservdelar heller.
Jag skriver också under på jannees uttalande om att skördare går sönder när den inte används. Det räckte med 3-4 veckors semester på sommaren så läckte den oftast på flera ställen. Helt otroligt egentligen, men de är väl vana att rulla och gå.

Ang val av maskin så får du ta dig en funderare på vad du kommer göra mest med skördaren. Vindfällen, små slutavverkningar, gallring eller?
Det får bestämma valet enligt mig.

Som skrivits redan så har ex Rottne H8 riktigt bra kapacitet för sin storlek (samma storlek på hydraulpump som JD 1070 ex), och är det färre större träd så kan du kvista och aptera första eller till och med andra stocken manuellt med motorsåg.

En annan fördel är att det går att hjula (med sans) med de mindre maskinerna utan krångel. Jag hjulade själv uppemot en mil under min karriär i H8:an och det funkar. Den väger ju inte heller så mycket så man slipper oftast plocka av slirskydden. Har du bara grusvägar och vänliga grannar så spelar detta kanske inte så stor roll men boggieband på en 1070 eller 911 river upp mycket mer av vägen och asfaltskörning är bara att glömma.
Har du dessutom terräng/blöta marker så är boggieband närapå ett måste på en 1070/901/911 eller större.

När jag läste tråden så dök en lite crazy idé upp, jag ids inte låta bli att inte ta med den;

Vad tror du om en Valmet 901 alt 911 och en mindre skogskärra att kroka bakom? Kranen svänger ju 360 grader och har man ingen skotare men är ute på städuppdrag så skulle det funka att hugga och sedan lägga virket på vagnen, under förutsättning att man inte har backvägar utan kör rakt fram då?
Avlastning kan bli ett problem med tanke på att man måste göra det med aggregatet, men det kan man nog trixa till om man vill.

Det kändes i teorin som det skulle kunna funka och även kunna bli riktigt bra. Detta kan man då endast göra med en Valmet/Komatsu och kanske även med Eco Log, det är ju dessa som har mer eller mindre runtomsvängande hytt/kran.

Tja, nu blev du kanske än mer rådvill?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411392
Seb macahan skrev:Vad då urartade, detta får du nog precisera lite....????


Det kan jag inte göra, det som händer i Velinga, stannar i Velinga / Inskriviet i västgötalagen 1221, bilaga 5.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#411393 Försöka svara på lite frågor

Skogsola:
Inte så mycket andra grejer egentligen att hålla efter. En skogsvagn som man får byta nån hydraulslang var 10e år på eller när en trasslat in sig i kedjorna. En Valmet 405 som iofs måste fungera men är ändå inga större jobb. Hus och övrigt är väl helt okej skick, något tak på en åkerlada som väl borde bytas inom 5-10 år men det är lite olika årstider.

Frågande vetande:
Ingen direkt maskinvana av skogsmaskiner som så, mer allmänt skruvande. Tanken är väl att börja med små träd nära huset, för att lära sig funktioner och så. När det börjar sitta så får jag hitta någon skördarförare som mot en lämplig peng ger mig möjligheter att lära mig hur man tar ner större träd utan att döda omgivningen, maskinen och mig.

En del mekarvana, ingen expert på nått vis men än är far i livet som är duktig, bror är duktig. Har nog så pass mycket vänner och kunskap så jag kan nog laga de flesta lagbara datafelen. Då är jag mer orolig över att hitta felen. Än så länge tillgång till fullt utrustad mekanisk verkstad.

Ja planen är att köra själv med traktor och vagn tills vidare. Dels lär väl ingen vilja köra efter en nybörjare i skördare och nu får jag så att säga smaka min egen medicin :) och kan lära mig bli bättre på dem båda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).