Motorsåg och handhållet

HVA 390 XP G för klyvsågning

104 inlägg 31514 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Hema  
#410694
Darius skrev:Ok tack :grin:

Ska kolla jag med.

Som sagt den vibbar rätt bra.
Började fundera om den är av modell äldre men enligt specen så ska den ha anti vib.
Jämförde specen med 550 XPG och klart det är skillnad men efter typ 30 min körning så när man stängde av så pirra det i vänster hand.

Så här står det på mitt svärd.

3/8" 68DL
058" 1.5mm
18" 45cm

Sen sitter barkskyddet i vägen så det kanske står något mer som man inte ser.

Kan vibrationerna påverkas när kedja, svärd, drevhjul är helt nytt.
Tänkte om vibbarna kanske minskar när man kört in dessa komponenter med varandra?

Samma svärdsdata och på kedjan står det 25 på ryttaren.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410703 viss det dirra i nevane etter at du har stoppa saga så er det noke gale, dette vil og gje deg problem på sikt sjå om du kan finna ut av det likfingra er ikkje noke særligt

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410707 Hema.

Ok vad märkligt, samma såg, komponenter men min uppför sig som en vibrator...

Såga iaf en Ekstock på 300mm och saataaan vilken såg. 4 slabar på 3.5cm, ca 2m och sågen blev inte ens ljummen. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#410711 Har du prøvd å skru til alle bolter og fester? Det kan være noe som ikke er skikkelig strammet.
Sagjiggen kan også være en kilde til vibrasjonene. På min jigg har jeg måtte gå over alle bolter med loctite for at det skal holde. Når du sager med jigg pass også på at du ikke leder den med bøylen på jiggen, men at du holder i håndtakene på saga.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410717 Ferguson
......

Hej, jag håller enbart i sågen när jag klyver virke.
Sågen vibrerar mkt utan jiggen monterad men en aning mindre med jiggen monterad.

Det är jätte märkligt...

Jag kollade alla bultar, skruvar innan jag startade första gången och dom satt åt.
Kollade också in det främre handtaget och det sitter enbart en fjäder mellan handtagsbågen och motorkroppen vad jag kan se. Ska det vara så eller ska det finna någon gummipackning också inuti fjädern?

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#410724
Darius skrev:Ska det vara så eller ska det finna någon gummipackning också inuti fjädern?


Ja, det skal være sånn.

Da har du sjekket mye av det som kan gi vibrasjoner. Sverd, kjede og drev kan gi vibrasjoner.
Er det synlige feil eller skader? Går kjeden godt i grep på drevet i sverdet og drevet på saga? Lave ryttere?

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410725 Allt stämmer så jag vet det fan.
Kanske är någon defekt på kedja eller svärd som ger vibrationerna.
Får nya grejer om ett par dagar så då byter jag och ser om det fortsätter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

traktorz  
#410766 Läste tidigare i detta forum om en användare som körde en ny såg med saknat ringdrev. Undrar om inte det också gav kraftiga vibrationer? Går ju att testköra med enbart motorenheten, för att kolla om vibrationerna härrör från koppling, svänghjul, mm. Saknas kanske nån kylvinge på svänghjulet?

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410772 Ok, detta lät intressant eller vad man ska säga.
ska pröva montera bort allt och gasa lite så kan man åtminstone utesluta om det är svärdet och kedja.

Tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410773 Hur blir det med kopplingen förresten när man kör utan svärd och kedja.
Kom och tänka på att i manualen så säger dom att man INTE ska starta utan just svärd och kedja monterat.

Lite nyfiken här.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Hema  
#410777 Avvakta tills du får de nya sakerna.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

traktorz  
#410778
Darius skrev:Hur blir det med kopplingen förresten när man kör utan svärd och kedja.
Kom och tänka på att i manualen så säger dom att man INTE ska starta utan just svärd och kedja monterat.

Lite nyfiken här.

Skyddskåpan skall vara på.
Eventuellt brickor på svärdsbultarna, så att kåpan kan dras fast stumt..
Försiktighet, bara för att snabbt testa.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

johan eriksson  
#410793 Ingen av alla här som kommit på den eminenta idéen att läsa i instruktionsboken till respektive såg och jämföra angivna vibrationsvärden?
Utan att ha läst så vågar jag nog lova att det är högre på 390 än 550.

Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410794 Ikkje alltid der er sånn at ei større sag har høgere verdier. Eg kan Ikkje sei at eg har saga mykje med ei 395 men litt har eg nå saga men eg har aldri merka noke til vibrasjoner.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

johan eriksson  
#410796 Hur man upplever och känner av olika vibrationer är ganska individuellt.
En del har mer problem med vibrationerna från en såg med stålfjädrar i avvibreringen andra om det är gummielement.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).