Skogsnyheter

Talande träd är ingen flum

21 inlägg 5440 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Talande träd är ingen flum

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Talande träd är ingen flum

JensSkoog  
#410399 Vi ska ju inte skjuta vargen eftersom den bara vil oss väl, och vi ska inte äta Bambi eller alla
dom andra kunniga och mänskliga djuren skapad i Disneys bild, men nu blir det värre. Vem
vil turka sig bak med någon stor filosof och trädkamrat till tusentals andra träd :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

isteskog  
#410407 Mycket joll ska man höra innan örena ramlar av ...... :surp:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

röjar kalle  
#410446 Då måste dom må jävligt dåligt när Röjar Kalle närmar sig skogen.För man har nog avlivat en ansenlig mängd av deras artfränder. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

tallen100  
#410449
röjar kalle skrev:Då måste dom må jävligt dåligt när Röjar Kalle närmar sig skogen.För man har nog avlivat en ansenlig mängd av deras artfränder. :mrgreen:

Kanske dom tycker du är en Lönn-mördare? 8-X :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

jannee  
#410450 Varför tror ni att växter inte kan kommunicera med varandra :?: . När det gäller vårt dna så är inte skillnaden så stor mellan en människa och en växt, kanske något att begrunda innan hånleendet spridit sig för långt :mrgreen:
Hur många sinnen är vi människor begåvade med?
Enligt ett engelskt forskarteam rör det sig om MER än 30 närmare bestämt 36.
Under vår "utveckling" har vi förlorat merparten och troligtvis även de som gör att vi kan kommunicera med växter eller djur.
Orsaken är enklare än vad vi/du anar - vi har inte längre det behovet :!:
Du, ni tvivlar, begrunda då varför delfiner bär sig åt som de gör.
De vill bevisligen kommunicera med oss, dock är vi för dumma för att fatta vad de vill oss.
Valarna kan kommunicera med varandra på flera hundra mils avstånd - UTAN några tekniska hjälpmedel, medan vi människor endast klarar några få meter.
Vilka ras är bäst utvecklad :?:
Vi människor har bara funnits en bråkdel av den tid som krokodilen har funits på jorden och vi är på väg att ta död på oss själva - vilken ras är intelligentast/smartast :?:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

tallen100  
#410451 Klart växter kan kommunicera, tallen kan ju t.e.x skriva :wink: :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

röjar kalle  
#410452 Det där är vad man kallar flum Neanderthalarna tror jag inte sprang omkring och pratade med växterna.Dom hade nog fullt sjå att klara livhanken. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

jannee  
#410454 Tror att det nog är lugnast att ligga lite lågt, var inte så många år sedan alla VISSTE att jorden var universums medelpunkt och att solen snurrade RUNT jorden. Nu har jag glömt men det var ej heller så länge sedan alla VISSTE att jorden var platt.
Dessutom VET alla rättrogna att det var GUD och INGEN annan som skapade jorden.
Hur många motsägelser ska vi leva med och tro på :?:
Troligtvis är djuren intelligentare än vi människor är.
De tar väl hand om sina ungar och se till rasens bästa = låter de starkaste para sig och föra generna vidare.
Detta till skillnad mot oss människor, vi gör snart sagt tvärtom - ELLER 😡
Det ondskefullaste och farligaste djuret på jorden är utan tvivel vi människor - är det något att vara stolt över :?:
Runt om på jorden dödar människor varandra p.g.a. deras livliga fantasi (tolkningar av religion), medan djuren dödar för att leva/överleva - vilket är humanast/naturligast.

Användarvisningsbild

Re: Talande träd är ingen flum

Sunilorblede  
#410456 "Han har bland annat upptäckt att skogsbruk med monokulturer, tunga maskiner och kalhyggen ger mycket sämre tillväxt än mer urskogsliknande förhållanden."

Hur upptäckte han det?
Vore intressant att höra någon duktig produktionsforskare, typ Lars lundqvist, ta sig an och kommentera källmaterialet till detta påstående.

Tillägg: Ser ju nu att det står tillväxt och ja totala tillväxten blir ju högre utan gallring och så vidare. Så menar han bara det, att tillväxten är högre, så är det ju kanske rätt.

Användarvisningsbild

Re: Talande träd är ingen flum

JensSkoog  
#410484
jannee skrev:Tror att det nog är lugnast att ligga lite lågt, var inte så många år sedan alla VISSTE att jorden var universums medelpunkt och att solen snurrade RUNT jorden.


Men, det finns ju fortfarande några av oss som vet att jorden är centrum, och att den är platt
och allt annat är märkliga påhitt av någon som ska ha pängar av oss rätt-troende :lol: :lol:

Nej, skämta kan vi alla, och det kan gott vara att träden kommuniserar och att allt som lever
gör det, men det jag ogillar är när man mänskliggör alla andra varelser. För mig är djur djur,
och träd träd och ogräs tar jag bort med stort nöje utan att fundera på vad det
själv skulle mena om den saken :wink:

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

lundqvist.r  
#410554 Personen i artikeln kanske är en tomte, men nog är det väl rätt klart att vissa växter kommunicerar med varandra? Jag har sett flera artiklar som handlar om hur träd som angrips av insekter avger ämnen i luft, eller om det var via rötterna, som fångas upp av andra träd som reagerar med att bilda ämnen som skyddar mot insekterna. Visst är väl det en slags kommunikation? Det betyder dock givetvis inte att vi kan prata med träden.

Visst är det häftigt hur sammansatt och komplex naturen omkring oss kan vara?

Användarvisningsbild

Re: Talande träd är ingen flum

Seb macahan  
#410560 @Jannee ibland förvånar du stort. Min kunskaps nivå inom biologi och fysik sträcker inte sig så här långt men jag har också läst flertalet artiklar att man kan mäta och bevisa kommunikation mellan träd. Jag tycker i så fall det är grymt imponerande. Men det betyder väl inte att vi ska sluta hugga ner dom. Djur har känslor och kan kommunicera, inte är världsbefolkningen vegetarianer för det?.
Kanske därför vi trivs så bra i skogen. Träden "talar" till oss men vi fattar inte. Det har jag sett ofta på detta forum;-)

Avatar Fallback

Re: Talande träd är ingen flum

jannee  
#410567 Kanske tur att vi INTE förstår vad träden pratar om, för visst snackar de med varandra eftersom en del djävlas när man ska fälla dem. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Talande träd är ingen flum

Göt  
#410570 Man kan försöka hugga ner en hägg som står bredvid en annan hägg, då kan man fundera om dom inte kommunicerar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).