Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 69091 visningar 30 följer Svara, dela mm...  

Re: Mina samtal med fienden...

alias  
#410069Det som kan göra en mest frustrerad är ju att den som bedriver ett skogsbruk som ligger närmast hur "politiker och allmänhet" vill att skogsbruk skall bedrivas inte blir belönade utan snarare bestraffade genom att deras livsverk tas ifrån dem (med eller utan ersättning).

Jag kan förstå att fel som begås, t.ex. skador på kulturlämningar vid t.ex. och allvarliga körskador inte uppfattas positivt av omgivningen (och sällan av markägaren heller). Flera av dessa misstag känns inte heller helt omöjliga att komma ifrån till rimlig kostnad (en del beror nog på obetänksamhet från traktplanerare och maskinförare). Här kan jag tycka att det är rätt att försöka stävja ett felaktigt beteende. Gällande körskadorna hade dock myndigheterna sannolikt kunnat minska skadorna genom att slopa det allmänna avvattningsförbudet i södra Sverige (sannolikt hade en föryngringsyta blivit mindre sönderkörd om avvattnats innan avverkningen än efter, i samband med föryngringen - s.k. skyddsdikning), något som verkar ha fått folk att tro att även dikesrensning är förbjudet - vilket ju ej är fallet.

När man däremot kommer till Nyckelbiotoper och Artskyddsförordningen m.m. så har lagstiftningen fatalt misslyckats med att motivera skogsägare att höja sina naturvårdsambitioner. Minst risk att få inskränkningar i sitt brukande av skogen riskerar man om man minimerar biodiversiteten (satsa på monokultur), röjer och gallrar tidigt och hårt, samt avverkar skogen i tidig ålder.

Om politiker och tjänstemän på fullaste allvar tror att bästa sättet att premiera ett önskvärt beteende är att utdela en kraftig bestraffning till den som uppvisar tidigare nämnda beteende så borde de skickas på en kurs i motivationsteori hela bunten.

Å andra sidan kan man fundera över motivationsteori inom det allmänna rent generellt.

Har någon någonsin hört en chef för ett departement eller en kommunal förvaltning säga att om fem år ska vi ha blivit så effektiva att vi kan halvera personalstyrkan?

Sannolikt inte, för det är inte lika statusfyllt att vara chef över 50 personer istället för 100.

Belönas en förvaltning eller departement som gör av med mindre pengar än budgeterat?

Nej, de pengarna brinner inne vid årsskiftet och finns sedan tillgängliga att söka för övriga konkurrerande förvaltningar eller departement. Då anses det bättre att bränna ett ev. överskott på oplanerade inköp innan årsskiftet - ett suboptimeringarnas eldorado!

Diskussionen om den dåliga kvaliteten på registrerade nyckelbiotoper har fått mig att börja grubbla över vilka måltal som olika myndigheter och deras tjänstemän har fått under åren?

Vilka mål har t.ex. Skogsstyrelsens naturvårsinventerare fått av sina lönesättande chefer?
Har målet varit att registrera X antal nyckelbiotoper, eller att Y hektar skog skulle inventeras?

Sätter man målet efter parameter Y, så är tjänstemannen sannolikt inte lika benägen att registrera något objekt som det är tveksamt om det håller tillräckligt höga naturvärden för att klassas som nyckelbiotop jämfört med om man sätter målet efter parameter X.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

lundqvist.r  
#410071Intressant diskussion detta. En fundering kring detta med äganderätten: det är väl den som ligger bakom att skogsbolagen blivit så stor som de blivit? Stor äter små i jakten på större vinst, en grundbult i vårt ekonomiska system. Och det är väl samma äganderätt som vi hävdar ska gälla för de mindre skogsägarna? Eller tänker vi oss en reglering eller styrning av skogsbolagen samtidigt som ägandet av skog inte ska styras? Antagligen inte omöjligt, men det vore en tämligen ny lösning.

Jag brukar tänka på svärfar som skötte sin skog bra på många sätt. En klok man som ofta hävdade att skog inte kan ägas, den kan bara lånas av och förvaltas för kommande generationer. Att han samtidigt levde i ett system där det synsättet inte kunde bli verklighet på riktigt är en annan femma.

Torleif  
Sunilorblede skrev:
Torleif skrev:Fullgod tall för krävande ändamål som till exempel dörrar och fönster är i allmänhet rejält övermogen och har som ung vuxit i ett tätt bestånd där kvistarna torkade bort tidigt. Hela tiden har beståndet varit tätare än normen för att hålla tillbaka kvisttillväxt och få smalare årsringar men inte så tätt att tallen blir svältfödd och slutar växa. Ofta växer de på grusaktig eller stenig jordmån.
De sista årtiondena som en tall står ger väldigt liten volymtillväxt men ökar nyttoutbytet för fönstersnickaren. Kronan blir platt ovanpå. Det är ett tecken på att tallen är redo för en kvalitetsmedveten finsnickare.

20% på virkespriset räcker inte särskilt långt om man ska överhålla tallen tills kronan är platt. Då är tallen absolut som minst 150 år gammal... Troligen några decennier till.

Nu talade jag om tall för krävande ändamål som fönster. Där skulle ett prispåslag på 50% på stockpriset inte alls kännas om kvaliteten skulle gå upp i motsvarande grad. Jag har inte räknat så noga men någonting ditåt.
Jag räknade årsringar på en bra fönstervirkestall en gång och om jag kommer rätt ihåg var den kring 130 eller högst 140 år. Inte helt platt i kronan men gott och väl godkänd vad plankorna beträffar.

Hur stort påslag på priset skulle krävas för att odla sådana tallar? Planteringskostnaden och röjnings- och gallringskostnaderna är ju de samma som med kortare omloppstid. Bara extratiden måste betalas.
Kan du räkna du som vet?

Annars håller jag med er som klagar på naturskyddet. Somliga skogsägare vågar ju inte odla fullmoget virke av rädsla för att det skall bli skyddad biotop. Sjukt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#410079...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 05:12, redigerad totalt 1 gång.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410094Tänkte jag skulle försöka mig på ett enkelt räkneexempel. Har inte jättemycket kunskap om detta så rätta mig om det känns som felaktiga antaganden.

Om man ska ha kvar samma avkastning som idag på insatt kapital(ca 2%) men istället införa plockhuggning måste priset på timmer öka med 125%. Se beräkning nedan.

Drivningskostnad slutavverkning ca 100kr/fub
Kostnad manell huggning 400kr/fub
Skotning vid manuell huggning 200kr/fub.
Dagens timmerpris ca 400kr/fub

600-100=500kr extra per fub i avverkning ==> om detta läggs på dagens timmerpris = 900kr/fub
==> ökning i procent 500/400=125% Observera att detta är medelpriset för timmer.

Bosse1  
#410102Som det är nu ökar virkesflödet från våra skogar på grund av avsättnings hotet,med följd att virkespriserna faller.En björntjänst gör dom skogarna reservatsivrarna,eftersom mer måste huggas osv
Och vad säger att staten skulle vara en bättre förvaltare än skogsägaren?
"Planekonomi" kallas det på svenska när staten beskär friheten.
Finns ingen majoritet för planekonomi med den svaga regeringen vi har 8)

lundqvist.r  
#410104Liten ändring av räkneexemplet: om ökningen kan räknas ut med kvoten 500/400, dvs en faktor 1,25 så blir det en ökning med 25%, inte 125%.

#410105Nja,
delen/hela=procentuell höjning

så jag står fast med 125% höjning:-)

Vid 25% kan avverkningkostnad endast öka med 100kr/fub.

Det som gör mig lite osäker är om kostnad för skotning är låg. Om man nu ska ta bort körskadorna(upplever att skotning är största boven) går det ju inte dundra in med vad som helts. Så man måste nog ner på en liten skotar typ vimek. Någon som vet en rimlig kostnadsbedömning för denna typ av skotning?
Senast redigerad av ocke fre 30 sep 2016, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#410109...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 05:12, redigerad totalt 1 gång.

Bosse1  
#410113http://www.natursidan.se/nyheter/usel-a ... -sveaskog/

Uppenbart är att staten inte är en god förvaltare.
Skydda skogen är väl för statligt ägande eller...

#410114Jag gjorde en snabb koll i tidningen skogens jämförelse och höftade 400kr för slutavverkning vid avverkningsuppdrag. (Överhängande gran och ja pristillägg/premie är inte medräknat)

Om man skulle sätta likatecken mellan:
Vid traditionellt skogsbruk:
Minuspost plantering, röjning, 1.a gallring
Pluspost netto 2.a gallring
Är lika med vid plockhuggning:
Minuspost längre omloppstid
(Hoppas ni förstår hur jag tänker. Var svårt att förklara märkte jag)

Hur man sedan optimmerat plockhuggning är nog svårt att gissa. Finns säker flera led som påverkas. Man ska nog inte underskatta hur import och export också kommer påverkas av detta beslut. Så för enkelheten så tänker jag mig utifrån dagens förutsättningar.

Användarvisningsbild

T Landström  
Bosse1 skrev:http://www.natursidan.se/nyheter/usel-atervaxt-flera-ar-efter-kalavverkning-av-fsc-certifierade-sveaskog/

Uppenbart är att staten inte är en god förvaltare.
Skydda skogen är väl för statligt ägande eller...

Och i denna debatten är det dom småskogsägarna som får bära hundhuvudet för det som Sveaskog mfl. håller på med...

TS
Användarvisningsbild

Sunilorblede  
Torleif skrev:Hur stort påslag på priset skulle krävas för att odla sådana tallar? Planteringskostnaden och röjnings- och gallringskostnaderna är ju de samma som med kortare omloppstid. Bara extratiden måste betalas.
Kan du räkna du som vet?

Ja det blir ju alltid lek med siffror och mycket osäkerheter i kalkylerna när det är så långa tidshorisonter som i skogen. Såsom virkespriser och så vidare, och vilken alternativ avkastning man kan få.
Men om man ska hålla över 40 år och jämför med att ha ett annat alternativ som kan ge 4% avkastning årligen kommer värdet på den alternativa investeringen ha ökat med en faktor 4,8 efter 40 år.
En kubikmeter tallvirke som vid 100 års ålder är värd 750kr ska alltså efter 40 år vara värd minst 3600kr. Volymtillväxten är ju inte jättestor under dessa år men om man är generös och säger att den är 50% så har man alltså 1,5m3 som ska vara värt 3600kr. Det ger ett pris om 2400kr/m3.
Vilket alltså är ett påslag om 320%

Torleif  
Sunilorblede skrev:
Torleif skrev:Hur stort påslag på priset skulle krävas för att odla sådana tallar? Planteringskostnaden och röjnings- och gallringskostnaderna är ju de samma som med kortare omloppstid. Bara extratiden måste betalas.
Kan du räkna du som vet?

Ja det blir ju alltid lek med siffror och mycket osäkerheter i kalkylerna när det är så långa tidshorisonter som i skogen. Såsom virkespriser och så vidare, och vilken alternativ avkastning man kan få.
Men om man ska hålla över 40 år och jämför med att ha ett annat alternativ som kan ge 4% avkastning årligen kommer värdet på den alternativa investeringen ha ökat med en faktor 4,8 efter 40 år.
En kubikmeter tallvirke som vid 100 års ålder är värd 750kr ska alltså efter 40 år vara värd minst 3600kr. Volymtillväxten är ju inte jättestor under dessa år men om man är generös och säger att den är 50% så har man alltså 1,5m3 som ska vara värt 3600kr. Det ger ett pris om 2400kr/m3.
Vilket alltså är ett påslag om 320%

Ja men nu talar du finansmarknad och inte skogsbruk. Man kan alltid investera pengarna i ett skalbolag på Jungfruäörarna som spekulerar i Kinaaktier men då kan man ju lika bra sälja bort all skog med botten och allt och flytta alla pengar till Jungfruöarna och vidare till Kina.

Om man överhåller tall i 40 år efter den teoretiska tiden som väl är 80 år i dag?....... då förlorar man halva tiden av nästa tallgenerations växttid. Eftersom planteringskostnaden och röjningskostnaden är oförändrad blir det väl 150%?....eller räknar jag fel?

Jag tycker bara att det är ett sånt förbaskat slöseri att ha skyddade biotoper med träd som ruttnar till ingen nytta när man i stället kunde bruka skogen i något långsammare takt och låta djur och växter flytta mellan områden som just då är i mognadsfasen innan huggning.....och få virke av toppkvalitet!

lundqvist.r  
#410162@ocke har förstås rätt i räkneexemplet med de 125 procenten, jag slarvläste.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).