Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 204137 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Seb macahan  
#409403
alias skrev:
busholle skrev:Jag och svärfar diskuterade mycket hela varvet runt och en sak jag minns är hur mycket ingående stamantal skiljde. T.ex. stod det 1000 stam mer i kranmans ruta än i den som var glesast. Det gav mig lite perspektiv på hur mycket medelstammen påverkar i så klena bestånd. Den stora besvikelsen annars var Vimeks ruta. Upplevde den som ojämn med vägar överallt och vägarna upplevde jag som minst i storlek med Rottnes.
Eftersom svärfar har kört Vimek i ca 15000h så hade vi mycket att ventilera när det gäller maskiner och han har alltid sagt att skillnaden i kostnad mellan stora och små maskiner ligger helt i skotningen. Uppföljningen av körningen verkar ge honom rätt då prestationen var anmärkningsvärt lika mellan skördarna.


Nu har jag inte materialet tillgängligt, men jag har för mig att även Skogsforsks gallringsförsök (tror det är det i Kolfallet http://skogsaktuellt.se/artikel/51694/l ... onomi.html som jag har besökt för en 8-10 år sedan, är dock inte helt säker - kan vara ett annat, minnet är ju som bekant bra men kort) som påvisar låggallringens förträfflighet som gallringsform utgick från parceller med tämligen olika stamantal i utgångsläget.
Det ligger väl tyvärr lite i skogsforskningen natur att det är svårt att hitta tämligen homogena områden att utföra försök på, både vad det gäller ståndortsfaktorer och beståndshistorik.

MVH
Alias


Vilket också gör det svårt o hitta en metod och "lära" som är det enda rätta kanske? Det hade varit roligt om någon några ville komplettera detta försök med lite provytor i verkliga livet, för handen på hjärtat kan vi nog vara rörande överens (eller?) att detta var inte riktigt överensstämmande hur det brukar se ut. (Ja, jag vet jag blir lite tjatig) Skulle t ex merparten av Södra´s gallringar se ut som i Tidaholm även runt om i landet så skulle jag inte ha några problem med att aldrig ägt en beståndsgående skördare eller ett kranhängt skördaraggregat på traktorn. Jag tror även Kranman kunde lägga ner utvecklingen av P25.
Ingen kritik, försöket har nog vägt över allas förväntningar men:
En viktig och lite tråkig parameter om vi nu ska ta gallringsdagarna var just som nämndes innan att det endast fick plats 1st stickväg i varje parcell, dels blir nog uttaget precis som påpekat onödigt stort men framförallt så syns inte skillnaden lika tydligt med slingerstråk & stickväg kontra endast stickväg. Jag kan ta lite bilder på en nygjord gallring i närheten som är utförd av H8 av Södra, tunnsått med slingerstråk där, det betyder inte att det är det bästa, men vad är då nyttan med en liten maskin? Stickvägen blir ju en viss bredd till skotaren och mellanzonen blir ännu sämre gallrad med kort kran. Är det jag som är oklok eller har jag bara missat något? Samtidigt finns det ju läror om att 1:a gallring ska i princip bestå av upptagandet av stickvägar, mellanzonen ska stå orörd, i princip. :roll:
Ska bli intressant med lite ekonomisk uppföljning på tabellerna som Vardon börjat på. Bra jobbat Vardon!!! roligt att se lite statistik även om den inte är helt 100% jämförbar så blir det en bra demonstration ändå. Allt detta sagt & sett av en glad amatörs ögon och huvud...... :???:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hema  
#409420 En sak som blir mer och mer tydlig för mig är att även om Gallringsdagarna är helt oöverträffat, så är/var en rätt stor del utbytet av tankar/idéer/erfarenheter mellan olika medlemmar/besökare. Jag upplever att jag lärde mig en hel del. Fakta man läser sig till är en sak, men delade erfarenheter är en annan.

:-BD Skogsforum :YMHUG:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409435 2269 besökare på Gallringsdagarna http://www.atl.nu/skog/tusentals-till-gallringsdagarna/ ^:)^ :-BD
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

praktikanten 95  
#409443 måste säga att gallringsdagarna var över förväntan, bättre än elmia på många sätt. MEN varför stod maskinerna still!? :shock:

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409446 Lite kördes det allt.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#409447 I vår planering inför GD blev det en avvägning om hur mycket skog som skulle användas som jämförelseceller (och köras innan GD) och hur mycket som kunde användas som demo när besökarna kom. Från början hade vi färre jmf-celler och mer demo men allt eftersom intresset ökade och fler ville vara med så prioriterade vi fler jämförelseceller. Nästa gång behöver vi ett större gallringsbestånd men det ska nog inte bli allt för stort område för då blir det långt att gå.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Ängagärdet  
#409452
Vedmaskin skrev:Har ni sparat något område så man kan jämföra gallringsfritt alternativ?

Inte för att jag tror på den läran. Men skulle vara intressant att följa utvecklingen. :smile:


Sampo Rosenlew demonstrerade gallringsfritt på sin yta ju!

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409458
Ängagärdet skrev:
Vedmaskin skrev:Har ni sparat något område så man kan jämföra gallringsfritt alternativ?

Inte för att jag tror på den läran. Men skulle vara intressant att följa utvecklingen. :smile:


Sampo Rosenlew demonstrerade gallringsfritt på sin yta ju!


Sorry missade det. Letade efter det.

Jag får hålla mig till fjärrananalys. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Gustafsro  
#409472 Hej. Jag gallrade vimeks testyta i förra veckan och tänkte ge min syn på hur jag genomförde gallringen. Det blev 3 backvägar 1 i varje kant + 1 i mitten med 20m avstånd. Bitvis var vägen precis så att vi kom igenom dvs ca 2m ibland lite mer, Satsade på att ställa isär grövre träd med lite krona och få bort dom klena stammarna främst men även en och annan grövre då dom växte ihop i kronorna. Som jag förstått så tycker en del att det var för hårt gallrat men som jag fått lärt mig är att tall ( pionjärträd) behöver plats i kronorna för att utvecklas och står man i gallringen och tittar upp tycker jag inte att det är för hårt gallrat.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409473 Vi får väl återkomma om fem år, så får vi se hur parcellerna utvecklat sig...

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

alias  
#409478 Kanske skall förtydliga; jag menade inte att kritisera någon med mitt inlägg gällande gallringsuttagen.

Jag var inte på plats och kunde därför inte bilda mig en egen visuell uppfattning om de färdiggallrade parcellerna. Jag tyckte mest att det var ovanligt stora uttag i m³sk/ha (många låg väl på uttag om ca 90-100 m³sk/ha) jämfört med "normalt".

Som tidigare sagts, beståndets grundyta i förhållande till höjd och bonitet är ju skyhögt över normala gallringsmallars "tak" där gallringen anses akut - har beståndet därtill en stor diameterspridning så kanske uttagen är relevanta om många av de stammar som togs ut inte skulle ha tillfört nämnvärt till beståndets framtida produktion.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

praktikanten 95  
#409483
Torbjörn Johnsen skrev:I vår planering inför GD blev det en avvägning om hur mycket skog som skulle användas som jämförelseceller (och köras innan GD) och hur mycket som kunde användas som demo när besökarna kom. Från början hade vi färre jmf-celler och mer demo men allt eftersom intresset ökade och fler ville vara med så prioriterade vi fler jämförelseceller. Nästa gång behöver vi ett större gallringsbestånd men det ska nog inte bli allt för stort område för då blir det långt att gå.

ja det är ju klart! Tror ni att ni kommer göra detta varje år?

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Göt  
#409489 Tycker att det lät jätteintressant, ser fram emot nästa tillfälle och hoppas att jag kan vara med!

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#409521 Datum är redan satt och tråden är redan uppe:
Gallringsdagarna 2017
Bara att börja räkna ner! Och hitta en bra gallringsskog... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409522
Torbjörn Johnsen skrev:Datum är redan satt och tråden är redan uppe:
Gallringsdagarna 2017
Bara att börja räkna ner! Och hitta en bra gallringsskog... :surp:


Det är rätta takter. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).