Traktorer och processorer

Deutz-Fahr i skogen?

64 inlägg 37474 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#408967 När jag var på Gallringsdagarna igår blev jag ganska imponerad av platsen i en Deutz-Fahr traktor i samma storlek som Valtras A-serie, för att vara så liten var det ganska bra med svängrum. Jämförde med Valtras N-serie och där var trångt. Jag syftar framförallt på platsen när man svängde runt, alltså mellan hjulhuset och stolen, bakåt var det inga problem i någon av dem. Jag är osäker på vad det var för modell så någon vänlig får gärna berätta det. Skulle enligt säljaren vara 88hk.
EDIT: mest troligt är att det är en 5090 G eller 5090.4 G.

Deutz-Fahr känns inte som så vanlig i Sverige och speciellt inte bland dom mindre traktorerna, inte heller i skogen. Jag har ganska dålig koll på dessa, men tycker det skulle vara intressant att diskutera. Fanns inget dubbelkommando typ Twin trac, men det borde inte vara omöjligt att lösa. Hyfsat med plats för kedjor, i alla fall vid bakhjulen, glömde kolla fram. Hur är de för övrigt?

1474712610_jg_.jpg


Mer bilder finns i JohannesG - Tråden om gallringsdagarna 2016


Senast redigerad av JohannesG lör 01 okt 2016, 07:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409125 De kanske blir vanligare nu när Söderberg&Haak ska sälja dom. I mitt närområde
(södra Vätterbygden) finns en del som Rosenqvist har sålt. Men det är väl som
vanligt, Valtra är gjord för skogen redan från början...

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

frågande och vetande  
#409130 Inte så mycket hjälp, men de har färdiga koncept för att göra traktorn användbar i skogen (med dubbelkomando). Och jag håller med dig om hytten, tycker det är bra med plats faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Rasken  
#409144 Har kikat lite på rosenqvisk maskins utbud av demo traktor. Så nu har jag beslutat att åka ner till jönköping på fredag för att kolla utbudet. Här i mina trakter är de hyfsat vanliga. En lokal handlare har sålt rätt många här. Det är han som skall följa med ner för att kolla utbudet.

Det man är lite orolig för är ju den fortsatta försäljningen, med tillgång på reservdelar mm.

Mitt behov är en liten smidig allrad traktor med lastare och vändbar förarplasts. Men man kanske inte kan få allt. Skall ta lite bilder vid besöket för att lägga upp.

Någon mer på forumet som kanske redan kör deutz eller lamborghini. Kom med input, vad skall man tänka på, se upp med.... Utrustning mm.

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409165 Kolla med lite på den lilla deutzen efter ditt första inlägg och de var betydligt enklare att komma runt än 6xxx, hade ratten varit ställbar ist för vikbar hade de varit riktigt bra.väl vänd var de lite klent med fotutrymmet men de går kanske fixa en fotlåda?
Kollade inte under den däremot

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Aqualize  
#410150 S&H annonserar ju på rätt friskt här på skogsforum nu men klickar jag på annonsen kommer jag till deras vanliga hemsida och ser ingen information om skogsutrustning. Rätt dumt gjort.

Med ledning av 88 hk så antar jag det är en 5090 G eller 5090.4 G som avses (5 G serien).

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410172 Jo, det var inte den bästa hemsida man har sett. Är väl Ölmstad smen som bygger på
skogsutrustningen.
Det kanske är fyndläge om man handlar hos Rosenqvist nu?

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#410180 Jag påpekade att hemsidan inte hade någon information om skogsutrustningen och fick till svar att pga av diverse förseningar ville de inte lägga upp för mycket på hemsidan. Men de annonserar ju friskt här på Skogsforum, så jag tycker ändå det är lite märkligt.

Ja det är Ölmstad smide som står för skogsutrustningen. Frågade säljaren om priset på den vikbara rätten i traktorn, 2500 + moms blev svaret :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#410228
JohannesG skrev: Frågade säljaren om priset på den vikbara rätten i traktorn, 2500 + moms blev svaret :surp:

Tycker det där såg lite konstig ut, för ratten måste vel alltid stå precis rakt fram(altså med hjulen rakt framåt), annars kommer vel sitsen ta i hur som helst???? :???:
En tiltbar ratt måste vel vara 100 gånger bättre, då den aldrig er ivägen när den er tiltat upp.


Inte helt relevant i denna tråd kanske, men hittade en bild av Zetor med full twin-track på en Polsk hemsida.
Traktoren hadde en kran med en Arbro stegmatare i spetsen.
Orange spaken er vel fram/bak, och spaken i mitten er vel styrningen, sen fullt med pedaler i golvet.

1475316072_zetor_twintrack.jpg

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#410270
stegmaster skrev:Tycker det där såg lite konstig ut, för ratten måste vel alltid stå precis rakt fram(altså med hjulen rakt framåt), annars kommer vel sitsen ta i hur som helst???? :???:
En tiltbar ratt måste vel vara 100 gånger bättre, då den aldrig er ivägen när den er tiltat upp.

Hjulen måste inte nödvändigtvis stå rakt fram, fullt styrutslag uppnås ju inte genom att vrida ratten 90°, men det går inte ha ratten hur som helst. En tiltbar ratt eller löstagbar ratt och spakstyrning hade varit mycket bättre, det håller jag med om, men om traktorn inte har det är detta en vettig kompromiss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410285 Jag fastnade i ratten när jag provvred på gallringsdagen men visst är de bättre än utan!
Marchal hade en kapad ratt på 80talet?
I sina modeller att växla till i skogen o en hel ratt att växla till vid vanlig körning

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Aayden  
#411618 Jag har kört en del Deutz både inom jordbruk och i Skogsarbete.
I min värd står dom rätt högt i kurs, bra komfort , bra vändradie , bra kraft i Hydraulsystemet och framför allt när man jämnför med dom andra vi hade på Maskinstationen NH , MF , case ih färre verkstadstimmar, det var dom och fendtarna som hade minst problem.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Rasken  
#411645 Jag var ner till Rosenqvist och kollade lite. Ett märkligt ställe, kan tilläggas. Vad traktorer.... helt otroligt att de bara står där!

Jag kollade på 5010 tror jag den hette den stod för en kesla vagn och kran, Väldigt krånglig att komma runt, Det var luft stol som man fick åka upp och ner med för att kunna snurra. sedan var det en snarlik 5015 som var väldigt lätt att snurra stolen på. Känns lite som att det är olika ombyggnads satser. Frågade men fick inget bra svar om detta.

Jag fastnade för en Deutz som var samma storlek som Lamborgini R2 som var skogsbyggd. Det var en väldigt trevlig traktor med vändbar stol.
Senast redigerad av Rasken sön 22 jan 2017, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Rasken  
#411646 Deutz-Fahr 5010

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#438222
Rasken skrev:Har kikat lite på rosenqvisk maskins utbud av demo traktor. Så nu har jag beslutat att åka ner till jönköping på fredag för att kolla utbudet. Här i mina trakter är de hyfsat vanliga. En lokal handlare har sålt rätt många här. Det är han som skall följa med ner för att kolla utbudet.

Det man är lite orolig för är ju den fortsatta försäljningen, med tillgång på reservdelar mm.

Mitt behov är en liten smidig allrad traktor med lastare och vändbar förarplasts. Men man kanske inte kan få allt. Skall ta lite bilder vid besöket för att lägga upp.

Någon mer på forumet som kanske redan kör deutz eller lamborghini. Kom med input, vad skall man tänka på, se upp med.... Utrustning mm.



Hej ny här på forumet

Jag har kört lambhorgini 850 med Patu Vagn sen 98 men bytte 2016 till en ny Deutz Fahr 5090 4G Med en rejäl kessla Vagn med drift på . I skogen så funkar båda ekipagen fantastiskt bra. Platsen i Hytten är jättebra och markfrigången likaså . Sen till Skillnad från Valmet som många verkar lovorda så har både Lamborghini och Deutz Riktig fyrhjulsdrift när det behövs. där är Valmet / valtra för det mesta tre hjulsdrivna, Vad gäller möjligheten att sitta bakåt och kunna köra fattar jag inte vitsen med. Åtminstone inte då jag själv mest gallrar och kör inne i bestånden. då vill jag sitta åt rätt håll när jag kör

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).