#408896Tack för en fantastisk mässa med ett mycket intressant upplägg! Det ända jag saknade var timkostnaden för de olika maskinerna, en lägre kapacitet borde i vissa fall kunna vägas upp av en lägre driftskostnad?
#408898Fasiken, för snål för att ha egen skrivare (tröttnade när det gamla bara jävlades), grannens har gått sönder och klockan närmar sig kl. 22 . Nåja, det får väl gå som det går. Vi ses i morgon
#408900Hej, Tack Bonnapajen! Ingen fara Kungsis, bara kom hit, du kan fylla i ditt användarnamn på en lapp i entrén, det gäller f.ö även gäster/ej medlemmar!
Välkomna imorgon!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
#408913I morgon kommer jag och min flickvän. Ni får vara snälla mot henne, då hon inte är införstådd med skönheten och glädjen av att bruka skogen (ännu ).
#408915Tack Fredrik och Torbjörn för ett fantastiskt trevligt evenemang. Kul att få ett ansikte på bl.a. Erre och Sebmacahan.....Bra med alla beståndsdata för oss skogsnördar och ett lättöverskådligt format på det hela. För mig blev det rätt uppenbart när jag jämförde de olika cellerna att jag inte vill ha några stora gallringsskördare på mina marker. Stora maskiner har säkert sitt berättigande och är ekonomiska i rätt sammanhang, men i en förstagallring vill jag nog hylla småskaligheten, i varje fall ur estetisk synpunkt. Jag tyckte också det var kul att provsåga med Hva's nya SpeedCut-kedja. Förutsatt att det var kedjor direkt från produktionen, var det förvånansvärt stor skillnad att såga med den jämfört med Oregonkedjan.
Det du inte hann idag kan du göra i morgon och hinner du inte då heller så var det inte så viktigt
#408923Menar förståss Husqvarnas X-Cut.... Fast den borde heta SpeedCut eftersom den skar snabbare utan tendens till de hugg man annars kan få ibland.... Blir till att köpa i fortsättningen och lära sig fila med nya vinklar.
Det du inte hann idag kan du göra i morgon och hinner du inte då heller så var det inte så viktigt
#408931Vågar nog påstå att nu är vi sista i säng! Jag och seb hamnade i en stundtals livlig debatt som handlade om gallring, hur man gjorde för 40 år sen och har hur man borde göra idag.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
molnia skrev:I morgon kommer jag och min flickvän. Ni får vara snälla mot henne, då hon inte är införstådd med skönheten och glädjen av att bruka skogen (ännu ).
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).