Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32754 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

röjar kalle  
#384551 :-BD

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#408580 Efter mycket om och men är nu anläggningen utbytt.
Före: Passat med laddning av 1000 liter och med kontinuerlig matning av tekniktank i huset via kulvert. Ca 35% verkningsgrad. Högt räknat. Jag fick elda morgon och kväll och iom att kulvertpumpen gick hela tiden hade jag ingen skiktning. Dvs ett elände. Som grädde på moset fanns vare sig shunt eller styrning till radiatorerna. Så vi var hyfsat växelvarma här.

Nu:
Baxi lambda 40 matar 2500 liter. Kulvertstyrning mha pannans elektronik. Nya rör, laddomat, ny el, elpatron och lite annat. Tankarna är nu inbyggda i en låda med isoleringsfluff. Nu i dagarna kommer en trådlös shuntstyrning. Vi fick dona en del med anslutning till befintlig skorsten. Satte dit ett nytt öppet exp-kärl. Tog en beg strömsnästank för 500 spänn.

Totalpris med lite eget arbete och våra vanliga hantverkare blev betydligt billigare än den tokoffert som skulle ha blivit pengar i sjön.

Jag tror inte att jag kommer att dona med internetanslutningen av pannan.

Verkningsgraden är bättre än gamla passaten. :lol:
Men vinsten är tid och komfort. Vedåtgången kommer att bli lägre, men vi kommer att ha en skönare vinter med varmare vatten och det kostar ju kubik.

Tusan vad skönt att allt är på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

sundelius  
#408599 Gott H-kan, kommer ihåg när man hade kombipannan och saknade ackumulatortankar.
Växelvarmt var ordet :roll:

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

röjar kalle  
#408816
H-kan skrev:Efter mycket om och men är nu anläggningen utbytt.
Före: Passat med laddning av 1000 liter och med kontinuerlig matning av tekniktank i huset via kulvert. Ca 35% verkningsgrad. Högt räknat. Jag fick elda morgon och kväll och iom att kulvertpumpen gick hela tiden hade jag ingen skiktning. Dvs ett elände. Som grädde på moset fanns vare sig shunt eller styrning till radiatorerna. Så vi var hyfsat växelvarma här.

Nu:
Baxi lambda 40 matar 2500 liter. Kulvertstyrning mha pannans elektronik. Nya rör, laddomat, ny el, elpatron och lite annat. Tankarna är nu inbyggda i en låda med isoleringsfluff. Nu i dagarna kommer en trådlös shuntstyrning. Vi fick dona en del med anslutning till befintlig skorsten. Satte dit ett nytt öppet exp-kärl. Tog en beg strömsnästank för 500 spänn.

Totalpris med lite eget arbete och våra vanliga hantverkare blev betydligt billigare än den tokoffert som skulle ha blivit pengar i sjön.

Jag tror inte att jag kommer att dona med internetanslutningen av pannan.

Verkningsgraden är bättre än gamla passaten. :lol:
Men vinsten är tid och komfort. Vedåtgången kommer att bli lägre, men vi kommer att ha en skönare vinter med varmare vatten och det kostar ju kubik.

Tusan vad skönt att allt är på plats.
Efter regn kommer solsken :grin:

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

PeterHansson  
#810574 Edit: Tagit bort länk/tbj

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

svampbob  
#810576
PeterHansson skrev:jag har enkelt följt olje priset hos oil-profit.se där jag även per automatik har investerat i oljepriset


Jag blir imponerad skaffa en användare och tio minuter senare komma med ett så upplysande inlägg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).